Team Associated B44 Factory Team

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Lochii, 28 jan 2010.

  1. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Aangezien ik een vierwiel aangedreven elektro buggy wou, kwamen er veel modellen langs.
    Eigenlijk wou ik liever met stickpack accu's blijven rijden, maar het zag er naar uit dat bijna alle 'betere' buggy's toch met saddlepacks rijden.
    Toen heb ik toch maar besloten om met saddle packs te gaan rijden, en heb uiteindelijk gekozen voor de Team Associated B44 Team Factory kit.

    Hieronder het bouwverslag van dit model.

    [​IMG]
    Ding dong! Pizza! Nee geen pizza dit keer, maar mijn nieuwe buggy! Joepie :p

    [​IMG]
    [​IMG]
    Snel de doos gaan open maken, want ik wou gaan bouwen natuurlijk.

    [​IMG]
    Het eerste wat je volgens de handleiding moet doen is de balldiffs in elkaar zetten. Best een gepruts.
    Ook moest je zelf een soort van lager achtig iets in elkaar zetten, door 6 balletjes tussen twee metalen ringetjes te plaatsen.
    Gelukkig moest er ook wat smeer bij, dus daar bleven ze wel aanplakken.

    [​IMG]
    Hier heb ik de spur gear met slipper in elkaar gezet.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vervolgens de schokbrekers. Handig systeem hoor! Ik kon me nog herinneren van mijn O'Donnell Z01B dat deze echt een heel gepruts waren.
    De ringetjes en een of ander haakje moesten precies goed liggen. Wat was hier niet het geval, want zoals ik op de tweede foto laat zien zit er een tooltje bij waar je alles op moet doen, en vervolgens klik je het er zo in.

    [​IMG]
    De stuurstangetjes, enzovoort. Ik heb nu nog pijne vingers dus begin er maar niet over ..

    [​IMG]
    Nu kon ik de diff case maken, vrij eenvoudig allemaal.

    [​IMG]
    Zie hier de stuurinrichting. Wat me opviel was dat ik op alle kogelgewrichten schuimpjes moest doen.
    Mocht je je afvragen waar deze voor zijn; dit is tegen het stof.

    [​IMG]
    Hier begin ik met de bodemplaat. Alleen de stuurinrichting staat er nu op.

    [​IMG]
    De voorste diffcase is bevestigd.

    [​IMG]
    Draagarmen, shocktower..

    [​IMG]
    De casterblocks met steeringknuckles.

    [​IMG]
    De voorkant is klaar.

    [​IMG]
    Nu maar met de achterkant beginnen.

    [​IMG]
    De achterkant met draagarmen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook de achterkant is klaar :)

    [​IMG]
    Wat verder afgewerkt, wat extra spulletjes erop.

    [​IMG]
    Even de bandjes in elkaar gezet. De inserts zijn echt gigantisch dus ik zal er later even rustig voor moeten gaan zitten om de banden netjes te krijgen.
    Nu zitten ze namelijk wat improvisorisch ;)

    [[​IMG]
    En last but not least, het uitgeknipte kapje. Ik heb hem nu enkel uitgeknipt. Eender deze dagen zal ik de randen netjes afwerken met een dremel, waarna hij geairbrushed kan worden.


    Nou hopelijk hebben jullie iets aan mijn bouwverslag, misschien wil je er ook een gaan kopen of misschien vind je het gewoon leuk om te kijken, dan ben ik in elk geval niet voor niets bezig geweest! ;)

    Groetjes
    Erik
     
  2. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    Bouwverslagen worden altijd zeer gewaardeerd. Dus dank je wel voor dit verslag!
     
  3. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Mooi!
    Je hebt hem snel zeg! Ik een nederlandse shop gekocht?
     
  4. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ja, ik zag bij bij v.d. Goor modelbouw in de webshop staan, toen dus gemaild of ze hem ook nog hadden staan. Toen kreeg ik de reactie dat hij op voorraad was, dus meteen besteld en vandaag al binnen :)
    Nu nog even uitvogelen hoe ik het kapje wil gaan maken :p
     
  5. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Mooi mooi, die slipper clutch zit daar veel kracht op? Kun je die met de hand verdraaien of moeten echt grote krachten zijn? Ben eigenlijk benieuwd naar het effect ervan. Ik ben zelf m'n 1:8buggy aan het ombouwen naar brushless en dat ziet er vooral handig uit om klappen op de aandrijflijn op te vangen.
     
  6. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Leuk verslagje, hele mooie auto ook !!
     
  7. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Leuk verslag.

    Ik mis alleen 1 ding en met een offroad is dat met het Carbon toch wel aan te raden. Dat is de Carbon delen voorzien van een laagje seconden lijm aan de randen tegen het delamineren van het carbon. Dat is voor zeker de Shocktowers wel aan te raden volgens mij.

    Ik zelf doe het altijd bij alle modellen die een Carbon chassis hebben. Met de secondenlijm erop is het carbon ook niet meer zo scherp. Dus heeft meerdere voordelen. Als je hier onder goed kijkt naar de rand van de shocktowers zie je de glans van de seconden lijm.
    [​IMG]
     
  8. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Ik las ook dat je ook wat secondenlijm in de gaatjes kunt doen van shocktowers. Alweer voor extra stevigheid.
     
  9. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Bedankt voor de tip, ik zal eerdaags eens kijken.
    Hoe doe je dat dan? Gewoon een druppeltje erop en dan uitwrijven met iets?


    p.s. ik merk de laatste tijd dat mijn host wat raar doet, dus soms willen de afbeeldingen niet laden.. :(
     
  10. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Staat dat niet uitgelegd in de manual? Vreemd... Meestal staat dat er zelfs met een afbeeldingetje bij. In ieder geval: Een wattenstokje, druppeltje superlijm er op en uitsmeren op de randjes. Als je nog met NiMH's gaat rijden, kan je best voor het lijmen de plaatsen voor de cellen in de onderplaat schuin uitvijlen. Zo gaan de cellen iets lager zitten, en is het scherpe randje weg, wat anders door de isolatie van je cellen heen zou kunnen snijden, en je cellen zou kortsluiten (carbon geleid elektriciteit...)
     
  11. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik heb even de handleiding nagekeken, maar ik zie het er niet in staan.
    Over die accu's, ja ik rijdt met nimh (heb de packs gisteren binnen gehad, heb ze reeds gesoldeerd).
    Dat wegvijlen zal niet nodig zijn, er zitten speciale kunststof rekjes bij die ik erin moest klikken, waar de batterijen mooi in vallen :)

    p.s. ik heb secondelijm aangebracht op de randen :) Thanks
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2010
  12. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Dan gaan ze er bij Asso blijkbaar van uit dat dit algemeen bekend is :p
    Die plastic rekjes zijn trouwens wel heel handig, en heel goed om te voorkomen dat je cellen kortsluiten. Nu je 't zegt zie ik ze idd op de laatste foto op hun plaats zitten.

    Veel plezier ermee! Wat voor motor ga je d'r in steken?
     
  13. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Ging je niet op saddle packs rijden?
     
  14. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ja klopt, ik heb toch nergens gezegd dat ik dat niet deed? :X Of je begrijpt de zin dat ik ze gesoldeerd heb misschien verkeerd. Het waren side-by-side packs, en ik heb er 2 x 3 packs van gemaakt:
    [​IMG]

    @zjeraar: Op het moment heb ik even een tamiya superstock erin zitten, maar meer om de motor langzaam te laten draaien om de ball-diffs wat in te laten draaien.
    Ik heb een ezrun set besteld (5.5t 60A) die er binnenkort in komt. Mocht het te snel zijn dan zal ik denk ik een 8.5t motor kopen of iets dergelijks.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2010
  15. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Oké mensen weer even een update :)
    Inmiddels heb ik het kapje gespoten en de elektronica is allemaal binnen; dus de hele auto is nu compleet.

    Het kapje had ik allerlei wilde ideeën over, maar aangezien ik het graag zelf een keer wou proberen, heb ik dit maar achterwege gelaten. Nu is het een groen monster geworden.
    Misschien wat saai zou je zeggen, maar met stickers heb ik hem wat opgeknapt.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Zoals ik zei, ook de elektronica is binnen.
    Zoals de manual beschreef, bij 5.5t brushless wordt een pinion van 18t aanbevolen.
    Dit heb ik dan ook maar wijs gevolgd.
    Echt gereden heb ik er nog niet mee (op kleine stootjes gas geven in de woonkamer na). Hopelijk wordt het weer snel wat beter.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Dat zijn precies nimh cellen. Ik dacht dat je dit ging steken: Reedy 35C Saddle Pack LiPo Battery | RC-Area - Daily RC Car News
     
  17. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    misschien een heel kleine opmerking. Zou je de motor nog anders kunnen monteren zodat de aansluitingen ervan weg gedraaid zitten van de zijkant? Misschien is het zo bij een aanrijding van opzij niet genoeg beschermd...Verder een erg mooie wagen!
     
  18. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Nee dat is waar ik zo mee heb lopen prutsen vandaag.. Als ik de draden zo monteer dat ze niet aan de zijkant maar aan de bovenkant zitten, dan komen ze aan de bovenkant tegen het kapje aan, en krijg ik het kapje er dus niet op.
    Op deze manier past het echt maar net. Wat ik wel kan proberen is om de draden wat in te korten als ik tijd heb.
     
  19. Tomboo

    Tomboo

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Vlijmen
    Het balcupje kan je ook aandraaien met het tooltje voor de shockcap. Druk je cupje in de gleuf en draai de turnbuckel met de andere tool erin. past precies en spaart je pijnlijke vingers! ;)
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2010
  20. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Nou ik heb de eerste 3 ofzo met pijne vingers aan zitten draaien, daarna vond ik een klein mini-bankschroefje waar ik de ballcup in heb geklemd (niet te hard uiteraard), en vervolgens met een klein tooltje dat ik nog in de koffer had zitten het stangetje aangedraaid.
    Maargoed, die zere vingers waren er wel :p
     

Deel Deze Pagina