Team Durango Dex210 rijdt achteruit bij mid motor set up

Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een Dex210 RTR. Ik wilde deze graag omzetten naar mid motor (komt standaard als rear motor). Volgens internet is het omzetten naar mid motor vrij eenvoudig, echter loop ik tegen een probleem aan. Als ik de motor in z'n geheel 180 graden draai, dan rijdt de auto achteruit. Nu kan ik dit ondervangen door te kiezen voor een 4 spur set up, maar ik heb die onderdelen niet in huis en wil eerst kijken of de mid motor set up mij bevalt.

Wat ik tot nu toe gedaan heb;
internet afzoeken, leverancier gevraagd.

Aangezien het omzetten relatief eenvoudig hoort te zijn, kan ik me niet voorstellen dat ik hele grote veranderingen hoef door te voegen (want als ik de motor en het versnellingsbakje wil omdraaien, moet ik de versnellingsbak openen en een tandwiel omdraaien (dit omdat de standaard shaft anders niet past). Ook kan ik de esc niet programmeren. Het omdraaien van de kabels (brusless motor) werkt niet.

Iemand een idee waarom, als ik deze omzetting doe, de auto achteruit rijdt? En wat ik aan moet passen om de auto gewoon vooruit te laten rijden?

Als het een sensorloze motor is gewoon twee willekeurige draden met elkaar wisselen.

Als de motor een sensor gebruikt moet je de regelaar toch echt kunnen programmeren. Over welke regelaar hebben we het hier?

Als het een sensorloze motor is gewoon twee willekeurige draden met elkaar wisselen.

Als de motor een sensor gebruikt moet je de regelaar toch echt kunnen programmeren. Over welke regelaar hebben we het hier?

Het is de standaard RTR versie, met de Speedpassion motor; DEX210 Race Ready RTR 2 Wheel Drive (2WD) Electric 1:10 Scale Radio Control (RC) Car by Team Durango

Ik heb de oranje en blauwe kabel gewisseld, maar kreeg toen geen aandrijving. Zodra ik de draden omwisselde was de aandrijving terug.

Dat komt doordat het een setup is die gebruik maakt van een sensor. Hierbij mag je de draden niet verwisselen.

Heb nu de handleiding voor mn neus maar ik zie geen optie om de draairichting van de motor te veranderen. Een oplossing: verwijder de sensorkabel en wissel dan twee draden om. Je rijdt dan wel een sensorloze setup!

Als ik me niet vergis is de gearbox geheel symmetrisch, dus als je de spur en motorplate naar de andere kant verhuist zou het moeten werken, in theorie dan...

[Edit:] Ik zie verder het punt er niet is om een extra idler gear te kopen? dat, het asje en de lagers zijn alle delen die in waarde nodig zijn om er 4-gear van te maken. Onder €20 ben je al klaar.

@WonderTiger dank je! Maakt het dan nog uit welke kabels?

@tomvelsen jij ook bedankt! Dat heb ik geprobeerd, maar de as past maar op één manier bij mij.

Die gaat er uiteindelijk wel komen, maar voor nu wilde ik graag MM3, heb nog een paar dagen vakantie en geen zin om te wachten op de levering van de onderdelen ;-)

de as zou in principe op beide manieren dr in passen, omdat je anders in de problemen gaat komen met een 4-gear RM opstelling. Ik spreek uit ervaring(ik heb ook een dex210 gehad, kit versie dan wel) maar ook op de verscheidene fora staat dat dit gewoon kan. Misschien nogmaals proberen? Wellicht iets niet goed gedaan?

http://www.team-durango.com/pdf/manuals/TD102006/DEX210 Instruction Manual.pdf

pagina 29 moet je hebben, dan zie je dat het wel kan

Laatst bewerkt:
de as zou in principe op beide manieren dr in passen, omdat je anders in de problemen gaat komen met een 4-gear RM opstelling. Ik spreek uit ervaring(ik heb ook een dex210 gehad, kit versie dan wel) maar ook op de verscheidene fora staat dat dit gewoon kan. Misschien nogmaals proberen? Wellicht iets niet goed gedaan?

http://www.team-durango.com/pdf/manuals/TD102006/DEX210 Instruction Manual.pdf

pagina 29 moet je hebben, dan zie je dat het wel kan

Ik had die handleiding van die kit versie erbij, maar waar ik tegenaan liep is dat die as (die op pagina 29 staat, zonder een nummer erbij, waar onderdeel 310243 overheen gaat) maar op één manier in de gearbox pastte). Maar ik zal het vandaag of morgen nogmaals proberen. Ik zag ook op verschillende fora staan dat het zou moeten kunnen, had het ook volgens die aanwijzingen, in combinatie met YouTube filmpjes en de handleiding van de kit-versie gedaan.

Bedankt voor je tips in ieder geval Tom!

Ik weet niet of je pagina 25 al goed bekeken hebt, maar daarop staat hoe het moet. Gewoon de layshaft uit het tandwiel halen en aan de andere kant er weer in stoppen, echter wel erop letten dat het lager aan de tegenovergestelde kant zit van waar de as uit de gearbox komt! Er zit op die as ook maar 1 lager, en natuurlijk het busje met nr. 310243, Als je de lager niet verplaatst zal het geheel ook niet passen.

Back