Team Losi LST2 - XXL 1/8 brushless monstertruck (& Muggy)

Discussie in 'Electro offroad' gestart door drkdgglr, 25 nov 2010.

  1. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Omdat ik een Losi LST roller te koop had staan, kreeg ik opeens allemaal vragen over de ombouw van deze auto. Daarom maak ik dit topic aan, voor iedereen die een echte 1/8 electro monstertruck wil ;-)

    De LST is een uitermate geschikte auto om om te bouwen naar brushless. De aandrijflijn is al jaren lang erg sterk. Wat ik zelf erg fijn vind aan de auto is het gemak waarmee er onderhoud gepleegd kan worden. Zo kun je erg makkelijk bij de diffs komen om deze te onderhouden. Daarnaast geven die grote schokbrekers de auto een unieke uitstraling & wegligging.

    De verschillende modellen
    Er zijn verschillende versies in omloop (geweest). Deze zijn grofweg als volgt in te delen:
    - LST / Aftershock / Mega Baja / Raminator;
    - LST2;
    - XXL.

    [​IMG][​IMG]

    In het kort de belangrijkste verschillen:
    De LST2 en XXL hebben sterkere draagarmen en cvd's dan de overige modellen. Ook hebben ze standaard alu diff behuizingen. Daarnaast heeft de XXL een langere wielbasis en ook nog HD diff cups. Dat wil niet zeggen dat je met een ouder model niets meer kunt. Alle upgrades die de LST2 en XXL hebben gekregen passen ook op de overige modellen.

    De verschillen staan hier vrij goed uitgelegd.

    De conversie naar elektro
    Wat heb je nodig:
    - motor mount;
    - single speed hub (met brushless is twee versnellingen overbodig);
    - als je wilt remmen en achteruit rijden op de motor: een forward only versnellingsbak;
    - een accubak;
    - en uiteraard motor&lipo&regelaar.

    Voor de motor mount & single speed hub kun je terecht bij:
    - TD-Racing Product Line
    - LOSI conversie set & Single Speed Hub
    - Of je maakt zelf iets moois

    De LOSI conversie kit is goedkoop en compleet, maar doordat de accu's achterop liggen, wordt de auto daar erg zwaar en zul je moeite hebben de voorwielen op de grond te houden. Voordeel van de LOSI kit is, dat je ruimte houdt voor een remservo (&achteruit servo) als je mechanisch wilt remmen.

    Als je wilt remmen en achteruitrijden op de motor heb je een forward only bak nodig. De bak van de Aftershock is standaard al forward only. De bakken van de LST/LST2/XXL hebben een achteruit (de LST heeft ook nog een hi/lo). In die bakken kun je een forward only conversion installeren of de bak vervangen met een bak van de aftershock.

    Electronica
    Een zware auto als de LST rijd je bij voorkeur op 6s met een 1600-1800kv motor. Bij lagere voltages gaan de amperepieken snel omhoog met het risico op een regelaar die in vlammen opgaat.
    Voorbeelden:
    - Motoren: CC-NEU 1520 & 1717 of een gelijkwaardige NEU, Lehner, Leopard...
    - Regelaars: Mamba Monster of gelijkwaardig (Tekin RX8, EZRUN150a, XERUN150a, MGM)
    - Lipo: 6s5000mah40c.

    Je kunt makkelijk vrij veel gewicht besparen door de monstertruck wielen te vervangen door1/8 truggy wielen. Dan kun je ook met een kleinere motor als bijvoorbeeld een cc-neu 1518 wegkomen en misschien zelfs met een cc-neu 1515.

    Nuttige upgrades
    - HD diff cups (standaard op de XXL)
    - Alu diff cases (standaard op de LST2 en XXL)
    - Swaybar kit voor een betere handling
    - BAC steering link voor meer stuuruitslag
    - RPM draagarmen voor de hardcore bashers
    - Als je een LST/ Aftershock hebt kun je het beste upgraden naar 17mm of 20mm hex maat.

    Mods
    - Voor minder vertraging in de versnellingsbak en dus een hogere topsnelheid (1): Gear swap mod
    - Voor minder vertraging in de versnellingsbak en dus een hogere topsnelheid (2): LST XXL output gear set (standaard op de XXL)
    - Voor de hoogste topsnelheid combineer je 1&2.
    - Om de auto wat lager te zetten kun je de standaard shocktowers & shocks vervangen met die van een LOSI Muggy. Omdat deze niet meer gemaakt wordt, is het echter steeds moeilijker om deze onderdelen te vinden.

    Links
    - LST Forums
    - LOSI forum
    - Topspeed estimator (inclusief Losi LST vertanding)


    AUB DIT TOPIC ZUIVER HOUDEN! Zo heb ik laatst geprobeerd het Slash 4x4 topic door te nemen. Na 25 pagina's ben ik gestopt met lezen en ik had nog niet niets nuttigs opgestoken....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Een goed begin is het halve werk, ik kijk uit naar je update ;)
     
  3. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Een échte MT idd! :D Helaas staat die van mij al een paar maanden stil, servo's aangebrand d.m.v. een LiPo in de tandwielkes, erg jammer eigenlijk.

    Nog een link naar die transmission, deze heeft mij goed geholpen iig: LST Forward Only Transmission FAQ and Mods - RC-Monster Forums

    Verder kan ik zeggen dat de normale LST, net als de Aftershock en de Mega Baja in de aandrijving minder zijn, het beste meteen een LST2 etc. kopen of een LST2 ombouwsetje.
    De Losi ombouw kit is IMO waardeloos, ik heb hem zelf niet maar als ik kijk naar mijn LST (precies 7 kilo, accu helemaal naar voren om minder op de achterwielen te komen) die uit stilstand makkelijk een standing backflip doet, dan lijkt het me dat je met die Losi kit alleen maar nog op je achterwielen rijd omdat het gewicht echt slecht verdeeld is, en ook nog erg hoog zit. Overigens is dacht ik bij die motormount ook nog het probleem dat niet alle motoren er in passen, alleen diegene met een kleinere diameter.
    De producten van TD-Racing zijn echt van goede kwaliteit, de motormount schijnt super te zijn (de techniek van de motormount zelf vind ik ook super uitbedacht) net als de pinion adapters (waarvan ik zelf alleen de 2-speed heb). En ook hierbij moet ik zeggen dat die ook weer geweldig zijn bedacht kwa techniek.
     
  4. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Fixen Patrick, we wilde miss zaterdag naar BMX gaan .... Flux vs LST shown down :D

    Wat moet je nog allemaal hebben voor je LST?
     
  5. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    2 Servo's, nog steeds. Ik wil echt perse eerste mn 1:1 E-project af hebben voordat ik aan mn LST weer verder ga, en dat project slurpt echt gewoon zó ontzettend veel geld... :(

    Als ik die eindelijk af heb wil ik 2 ST126MG servo's kopen, schijnen kwalitatief goed te zijn en ook betaalbaar. Link voor de geïnteresseerden: Horizon Hobby: ST126MG High-Torque Servo by JR SPORT (JSP20071)
     
  6. dikke hond

    dikke hond

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    Land van Cuijk
    En ontmoet je ware held.... ;)
     
  7. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Mijn eerste LST conversie was een XXL:
    [​IMG]
    [​IMG]

    met de tdracing mount & single speed hub:

    [​IMG]
     
  8. diver

    diver

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Schijndel
    Bart had een lst te koop en een tijd terug stond er ook al 1 te koop en ik moet zeggen lijkt mij toch een hele mooie auto voor het strand. Ik ben al een tijd op zoek naar een GROTE auto. Een b5 lijkt me wel mooi maar die CC set gaat 650 $ kosten en dan nog 150$ voor de motorplate en niet te vergeten een auto van 1000euro!!

    De XXL lijkt me dan een mooie tussen stap. Ik zag dat de xxl plastic shocks heeft dat is dan wel weer een beetje jammer niet?

    Met de tdracing mount zou dan de 1717 motor er in passen? Want dat is natuurlijk wel de motor voor deze bak!!

    Bart Waar en hoe plaats/plaatste jij je lipo bij de xxl op de foto? Ik zie wel die 2 witte bandjes maar ik zie ook een tandwiel zitten en dan zo vlakbij een lipo????

    Zijn de stock servo's oke???

    Wat denken jullie een goede keuze een xxl staat nu een mooie aanbieding op ebay complete wagen voor ongeveer 420 euro

    Komt natuurlijk nog wel het 1 en ander bij tdracing mount 78$
    aftershock bak 30$
    esc en motor die heb ik wel
    .......

    Graag tips
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2010
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Waar heb je die prijszen vandaan voor dat 1/5 brushless set?

    $750 voor de ombouw.. wel een bak met geld.. maar gaat er voor m'n 5T zeker van komen! :D
     
  10. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. diver

    diver

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Schijndel
    Ja wordt verteld in het filmpje
     
  12. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    - De 1717 is perfect voor de LST. Je kunt dan echter niet de Losi conversie kit gebruiken, omdat de motor niet in de mount past. Als je te TD racing mount neemt, moet je wel een 4mm swivelplate nemen, omdat ik dacht dat de 1717 4mm gaten heeft.
    - De plastic shocks van de XXL zijn prima. Ik geloof niet dat de alu shocks iets toevoegen behalve gewicht.
    - Of de stock servo's op de XXL goed zijn, heb ik nog niet veel over gelezen. Op de oudere modellen gaven de servo's mog wel 's problemen. Ik ga ook eerst de stockers proberen. Eventueel kun je kiezen voor een single servo met bijvoorbeeld een hitec 7955tg.
    - De lipo had ik idd niet zo mooi bevestigd. Ik ga er nu een rc-monster tray voor gebruiken. Je kunt ook een deel van de gear cover laten zitten om de accu te beschermen tegen de spur.
     
  13. diver

    diver

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Schijndel
    Zo??

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze staat te koop op MP volgens mij 200 euro
     
  14. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Zoiets, maar dan met de langere wielbasis van de XXL en daardoor meer ruimte voor de lipo. Hij heeft een tekno-rc accu bak gebruikt. De rc-monster accu bak is wat hoger en biedt iets meer bescherming.

    Meer zoals dit:
    [​IMG]
     
  15. diver

    diver

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Schijndel
    dit is een alu bak?op jou foto?

    Maar het wordt er dus zo 1 de bovenste denk ik?

    [​IMG]

    zo'n rolkooi is ook wel mooi! Als ie niet te zwaar word!
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2010
  16. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    RCM trays zijn niet van alu maar een soort hard plastic.
     
  17. diver

    diver

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Schijndel
    Beetje onduidelijk geschreven maar ik refererde naar de foto van Bart. Dus de bak van tekno-rc
     
  18. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja, die van de foto is een alu bak met custom chassis platen.

    Je kunt de plastic trays bij RC-Monster op maat laten maken. Ik heb er eentje waar een 155X55 lipo in past en zonder ruimte voor de "mud gaurd", met een platte onderkant dus.

    De roll bar is van New Era Models en zou ook op de XXL moeten passen. Die op de vorige foto's was volgens mij een aangepaste roll bar.

    Hier nog een voorbeeld met een tekno tray:
    [​IMG]

    En de roll bar is van New Era Models: http://www.neweramodels.com/item.cgi?session_id=&part_id=2353
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2010
  19. diver

    diver

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Schijndel
    Bart heb je ook ergens kunnen vinden of kan je ergens vinden of die 1717 motor van cc met die Motor Mount with M4 Screw Mount van van TD-Raching past??

    [​IMG]

    [​IMG]

    dit had ik nog gevonden om de lipo van de spur te beveiligen. Kan alleen wel troep in komen!!
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2010
  20. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Volgens mij past het wel (spacing van de 1717 is ook gewoon 25mm). Hier is er één die de standaard swivel plate had met 3mm gaten en er een adapter tussen heeft gezet om de 1717 op de 3mm swivel plate te passen:

    [​IMG]

    nog één:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2010

Deel Deze Pagina