Techniek van het off-road rijden.

• Topicstarter Topicstarter Erik
  • Startdatum Startdatum
E

Erik

Guest
Overal lees ik het eea over de techniek van het opvoeren, banden, Lipo, motors, schokbrekers je kan het zo gek nog niet bedenken of je kunt het op het forum wel vinden. Informatie die ikzelf ook graag lees en waar ik zelf waardevolle info uit gehaald heb. Wat ik mis zijn de basis technieken hoe je een off-road buggy kan en moet besturen. Waar moet je rekening mee houden als je in de `lucht`hangt en wat je moet doen om hem goed te laten landen. Misschien kan dit een leuk lijntje worden met heel veel bruikbare tips en trucs. Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sturen om bochten te maken
Als de neus naar onder wijst in de lucht dan moet je gas geven
Als de neus naar boven wijst in de lucht dan moet je remmen

Dingen als bumpsteer en vdrop vind ik interessanter, maar alle informatie haal ik wel via Google.

Laatst bewerkt:
Misschien heb je hier wat aan :D
In dit geval is het wel een monstertruck,maar het principe blijft hetzelfde denk ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Neus naar onder in de lucht is gas geven
Neus naar boven in de lucht is remmen

Dingen als bumpsteer en vdrop vind ik interessanter, maar alle informatie haal ik wel via Google.

kan ik even op google gaan googlen van ik heb nog niet eerder van
bumpsteer en vdrop gehoord. Ben vrij vers in de wereld van het off-road rijden.

Bumpsteer gebruik ik zelf veel, ik ben ermee in aanraking gekomen door de motercross. Toch zijn het juist dié echte praktijk tips die de meesten nog niet kennen. De basis van uberhaubt rally technieken zijn vaak niet bekend terwijl bijna alles van de 1:1's na te bootsen en redelijk effectief te gebruiken is in onze mini's
Jakko

Neus naar onder in de lucht is gas geven
Neus naar boven in de lucht is remmen

Ehh... Gassen is neus naar boven. Remmen is neus naar beneden. :wink: Of begrijp ik je verkeerd?

En idd, ik dacht ook dat bumpsteer het label "te vermijden" opgeplakt kreeg. Leg eens (beknopt) uit? Wel interessant om bij te leren.

Bij de varianten van de slash maakt dat niet uit vermoed ik , gewoon gas lossen. heb daarstraks nog zo eens een HUGE jump genomen liet gewoon mne gazze los en die vloog perfect door de lucht.

Is het niet makkelijker bijtesturen met een 4wd dan 2wd in de lucht ??

@ Zjeraar, het mijn post even verduidelijkt.

@ Olii, air control verschilt per jump. 4WD is inderdaad makkelijker/sneller/beter in de lucht te controleren omdat er meer draaiende massa is.

Overal lees ik het eea over de techniek van het opvoeren, banden, Lipo, motors, schokbrekers je kan het zo gek nog niet bedenken of je kunt het op het forum wel vinden. Informatie die ikzelf ook graag lees en waar ik zelf waardevolle info uit gehaald heb. Wat ik mis zijn de basis technieken hoe je een off-road buggy kan en moet besturen. Waar moet je rekening mee houden als je in de `lucht`hangt en wat je moet doen om hem goed te laten landen. Misschien kan dit een leuk lijntje worden met heel veel bruikbare tips en trucs. Alvast bedankt.

Mooi en nuttig draadje:mrgreen:

Ga ik zeker gebruik van maken....Wellicht leuk om de topic titel te wijzigen in: Techniek off road rijden.
Maakt dit topic iets algemener, i.p.v. buggy's alleen..

Laatst bewerkt:
Ehh... Gassen is neus naar boven. Remmen is neus naar beneden. :wink: Of begrijp ik je verkeerd?

En idd, ik dacht ook dat bumpsteer het label "te vermijden" opgeplakt kreeg. Leg eens (beknopt) uit? Wel interessant om bij te leren.

Klopt, gas geven trekt de neus omhoog, remmen duwt de neus omlaag. De eerste formulering klopte wel, maar was idd wat verwarrend... En bij 1/10 kan een 4WD dit nog beter, omdat het de inertie van de voorste wielen ook kan gebruiken.
Het wel of niet aanwezig zijn van het rechtopstaand stuk van je wing doet veel aan het gedrag in de lucht.

Zoals Cooper al zei, bumpsteer bij offroad (ik vermoed bij onroad ook) is iets dat je gewoon moet vermijden (dus nakijken en op nul shimmen), geen setup dat je bewust op een andere waarde dan nul zet om het rijgedrag van je wagen te veranderen.
Bumpsteer op nul houden is de wielen op perfecte Ackerman hoeken houden bij inveren van 1 of beide wielen.

Bij de meeste buggy's: binnenkant van stuurstang naar beneden shimmen of buitenkant naar omhoog shimmen geeft meer toe-out bij inveren (en omgekeerd)

Wanneer je bvb je caster aanpast, heeft dit effect op bumpsteer (want je arm maakt andere zwaai tov je stuurinrichting), en in theorie moet je de bumpsteer dan terug op nul zetten. Je wielbasis langer of korter maken door je voorste hub naar voor of achter te shimmen zal ook wel bumpsteer veranderen denk ik.

Eerlijk gezegd nooit nagekeken... Bij een B4 voortrein met standaard shims is dat wel in orde denk ik.

Mooi en nuttig draadje:mrgreen:

Ga ik zeker gebruik van maken....Wellicht leuk om de topic titel te wijzigen in: Techniek off road rijden.
Maakt dit topic iets algemener, i.p.v. buggy's alleen..

ik heb topic aangepast wordt zo algemener. goede tip

Vergeet neit het sturen in de lucht om te rollen om de lengte as.

je wielen werken gewoon als gyroscoop in de lucht. perfect te gebruikt.
Ook, hoe zwaarder de wielen, hoe extremer het effect van remmen en gesgeven in de lucht is.
als je de handigheid nog niet helemaal hebt, is het verstandig om lichte wielen te hebben, dan reageerd de auto niet extreem fel op correcties in de lucht. :)

jammer dat er niet meer tips en trucs zijn voor het off-road rijden.

Back