Ehh... Gassen is neus naar boven. Remmen is neus naar beneden. :wink: Of begrijp ik je verkeerd?
En idd, ik dacht ook dat bumpsteer het label "te vermijden" opgeplakt kreeg. Leg eens (beknopt) uit? Wel interessant om bij te leren.
Klopt, gas geven trekt de neus omhoog, remmen duwt de neus omlaag. De eerste formulering klopte wel, maar was idd wat verwarrend... En bij 1/10 kan een 4WD dit nog beter, omdat het de inertie van de voorste wielen ook kan gebruiken.
Het wel of niet aanwezig zijn van het rechtopstaand stuk van je wing doet veel aan het gedrag in de lucht.
Zoals Cooper al zei, bumpsteer bij offroad (ik vermoed bij onroad ook) is iets dat je gewoon moet vermijden (dus nakijken en op nul shimmen), geen setup dat je bewust op een andere waarde dan nul zet om het rijgedrag van je wagen te veranderen.
Bumpsteer op nul houden is de wielen op perfecte Ackerman hoeken houden bij inveren van 1 of beide wielen.
Bij de meeste buggy's: binnenkant van stuurstang naar beneden shimmen of buitenkant naar omhoog shimmen geeft meer toe-out bij inveren (en omgekeerd)
Wanneer je bvb je caster aanpast, heeft dit effect op bumpsteer (want je arm maakt andere zwaai tov je stuurinrichting), en in theorie moet je de bumpsteer dan terug op nul zetten. Je wielbasis langer of korter maken door je voorste hub naar voor of achter te shimmen zal ook wel bumpsteer veranderen denk ik.
Eerlijk gezegd nooit nagekeken... Bij een B4 voortrein met standaard shims is dat wel in orde denk ik.