Tekening Basic-Jolle

arnoldw

Vriend van modelbouwforum.nl
Ben op zoek geweest naar een tekening van de Basic-Jolle. Heb de 4 A4'tjes van de Duitse website gevonden. Heb vastgesteld dat de schaal verschillend is. Kan dit wel corrigeren maar zou toch willen vragen of iemand een betere tekening heeft.

Verder is de Basic-Jolle bedoeld om het model zeilen onder de jeugd te promoten. Vind niet dat de huidige informatie veel jeugd enthousiast zal maken.

Als er geen betere tekeningen beschikbaar zijn dan ben ik van plan een tekening en bouwbeschrijving te maken en deze gratis ter beschikking te stellen.

MVG
Arnold

En niet te vergeten dat ik de tekeningen overgetekend heb in sketchup en in mijn openingspost heb staan. Samen met de nederlandse en duitse bouwbeschrijving. Dat was juist een van de bedoelingen van mijn topic, om dat allemaal te delen. Ik denk dat ik volgende week alle tekeningen klaar heb, dan zal ik die netjes in mijn openingspost zetten. Sketchup files, dxf, stl en wat al niet.

Laatst bewerkt:
Had de beschrijving al in bezit maar was met het doorlezen ergens in het midden van het document blijven steken. Heb de tekening gevonden en op A3 uitgeprint. De maatvoering is naar mijn idee niet handig. Je hebt een schuifmaat nodig om de maten over te nemen. Dit is een gevolg van de digitalisering. je neemt een aantal maten en past er dan een spline doorheen. Dan ga je maatlijnen toevoegen met een nauwkeurigheid van .1 mm. Lijkt interessant maar geeft een teveel aan informatie. Denk dat ik terugga naar de Pritt methode door de 4 A4 bladen aan elkaar te plakken en dit dan te lijmen op de 1 mm triplex plaat. Plak er dan meteen de tweede plaat achter zodat ik identieke delen krijg.

MVG Arnold

Had de beschrijving al in bezit maar was met het doorlezen ergens in het midden van het document blijven steken. Heb de tekening gevonden en op A3 uitgeprint. De maatvoering is naar mijn idee niet handig. Je hebt een schuifmaat nodig om de maten over te nemen. Dit is een gevolg van de digitalisering. je neemt een aantal maten en past er dan een spline doorheen. Dan ga je maatlijnen toevoegen met een nauwkeurigheid van .1 mm. Lijkt interessant maar geeft een teveel aan informatie. Denk dat ik terugga naar de Pritt methode door de 4 A4 bladen aan elkaar te plakken en dit dan te lijmen op de 1 mm triplex plaat. Plak er dan meteen de tweede plaat achter zodat ik identieke delen krijg.

MVG Arnold

Klopt, ik was er al van geschrokken, die tienden van millimeters. Ik vroeg me af of dat echt zo nauw komt, of gewoon een onzorgvuldigheid was. Ik denk dat lasersnijden in combinatie met 3d printen de jeugd wel zal aanspreken.

Beste Kuifje,
Met respect lees ik het bouwverslag van Jan-Willem R , heb grote bewondeing voor de betoonde handvaardigheid en doet mijzelf met trots terugdenken toen ikzelf , met een beetje hulp van mijn vader,in 1967 en 68 een volledig houten Jubilee van 1.70 meter bouwde die inmiddels van een RC besturing is voorzien en nog steeds prima zeilt.Waarom deze inleiding ?Omdat ik vind dat de jeugd meer gebaat is bij het leren hanteren van gereedschappen zoals zaag ,schaaf,vijl en noem maar op (die 2 handen zijn tot prachtige dingen mits je ze traint), dan het via muis en tiptoetsen etc aansturen van printers en lasersnijders.Ik ben ervan overtuigd dat de Basic Jolle opgezet is om de jeugd te leren een bootje vanaf tekening te bouwen ,met basisgereedschappen kennis te maken, voelen hoe weerbarstig een huidplaatje kan zijn en als afsluiting de voldening te ervaren een zeilend model gebouwd te hebben.
Ard

Beste Kuifje,
Met respect lees ik het bouwverslag van Jan-Willem R , heb grote bewondeing voor de betoonde handvaardigheid en doet mijzelf met trots terugdenken toen ikzelf , met een beetje hulp van mijn vader,in 1967 en 68 een volledig houten Jubilee van 1.70 meter bouwde die inmiddels van een RC besturing is voorzien en nog steeds prima zeilt.Waarom deze inleiding ?Omdat ik vind dat de jeugd meer gebaat is bij het leren hanteren van gereedschappen zoals zaag ,schaaf,vijl en noem maar op (die 2 handen zijn tot prachtige dingen mits je ze traint), dan het via muis en tiptoetsen etc aansturen van printers en lasersnijders.Ik ben ervan overtuigd dat de Basic Jolle opgezet is om de jeugd te leren een bootje vanaf tekening te bouwen ,met basisgereedschappen kennis te maken, voelen hoe weerbarstig een huidplaatje kan zijn en als afsluiting de voldening te ervaren een zeilend model gebouwd te hebben.
Ard

Beste Ard,

vooropgesteld, ik begrijp en respecteer je standunt en je mening over Jan-Willem volkomen. Dat is ook prachtig. Maar ik zou ook niet zeggen (voor zover je dat al suggereert) dat de virtuele wereld schraler en minder waardevol zou zijn het is gewoon anders en heeft zijn eigen waarde.

Deze technieken gaan de wereld even ingrijpend veranderen als het internet al gedaan heeft. En voor de jeugd, om daarop terug te komen, is het een ongekende kans om daarvan deel te zijn.

Ik ben middels mijn projectje een beetje in deze wereld terechtgekomen, en ik ben gefascineerd geraakt door de creativiteit in die wereld en de ongekende mogelijkheden die het biedt. Ik pruts zelf een beetje aan met mijn 3d kikkertjes, ik heb geen illusies, maar een beetje wizz-kid zet er een arduino bordje bij en een paar sensoren en laat het bootje zelf zijn koers uitrekenen bijvoorbeeld. Dat is toch cool?

[Arnold, ik hoop dat je geen bezwaar heb dat ik reageer, het is zeker niet mijn bedoeling je draadje te kapen.

Beste Kuifje,
Arduino,sensors die zelf de koers bepalen ?Hoe moet ik mij dat voorstellen ?Boot te water, vervolgens handen in de zakken en alleen maar kijken en hopen dat bij het naderen van de oever op tijd gewend wordt?
Niet zelf meer reageren op koersveranderingen en plezier beleven aan het spel tussen wind en boot , maar ook nu alles overlaten aan automatisering?Cool ?
Op deze wijze het bouwen en varen te beleven kan ik niet bepaald een verrijking vinden .
Maaar dat hoort vast bij mijn generatie...
Ard

Hallo allemaal,

Heb in de tussentijd de A4's uit Duitsland op de juiste schaal gekregen en aan elkaar geplakt.

2j0hzbd.jpg

Het bleek dat er tussen blad 1 en 2 en blad 3 en 4 de lijnen niet strookten. Toch even de maten vergeleken met de NVM tekening wat blijkt meer dan 10 mm verschil in de lengte. Het lijkt mij dat de Duitse tekening het meest onbetrouwbaar is dus zal ik de NVM tekening gebruiken.

Naar mijn mening moeten ervaren modelbouwers het voor startende modelbouwers zo eenvoudig mogelijk maken om ervaring op te doen. Een niet accurate tekening is voor een ervaren modelbouwer geen probleem maar voor iemand die voor het eerst van zijn leven een tekening moet lezen wel. Heb in de tussentijd het hout gekocht voor de bodem en zijkanten. De prijs € 21,-. Stel je voor dat je als beginnende modelbouwer het hout koopt en het dan verzaagd omdat de tekening niet correct is.

Ook moet er voor de masthouder een plaat van 3 mm dik worden gekocht. Dit kan ook gemaakt worden door het onderdeel uit 3 x 1 mm te vervaardigen.

Ook vind ik de bouwbeschrijving te algemeen waardoor technieken zoals het zelf uitzetten van de zijkanten en bodemplaten niet aan de orde komen. Ben het met Kuifje eens dat de NVM tekening is gemaakt om de bodem en zijwanden te vervaardigen op een lasersnijmachine.

Ard, Ik ben ook niet de jongste maar ik bestuur mijn 32 voet zeilboot door middel van een computer met een navigatie programma. Dit help vooral om lange trajecten te zeilen zeker als je solo zeilt. Heb natuurlijk ook papieren kaarten, plotter, passer en logboek aan boord.

MVG Arnold

Back