Tekening Beginnerstoestel

• Topicstarter Topicstarter mitch-L
  • Startdatum Startdatum
M

mitch-L

Guest
Weet iemand enige tekeningen van Beginnerstoestelleb?
Als het kan in depron.

Hoor het wel

Mvg Mitch

Die STC is prima als beginnerskistje, en als gemaakt van depron, zo licht dat je er ook indoor mee zou kunnen vliegen.

Romp van 6mm depron (of 2x3mm op elkaar geplakt met heeeeel weinig lijm) Vleugel, stabilo en kielvlak van 3mm depron, dan zijn die vouwlijnen niet nodig, of misschien alleen de eerste twee aan de vleugel neus. Voorzichtig voorbuigen over een ronde tafelrand schijnt goed te werken om het profiel van de vleugel er in te krijgen. Eerst even oefenen met wat stukken afval depron :-)

Ik zou, omdat je depron gebruikt, wel een 2.5 of 3 mm koolstof staaf aan de onderkant van de vleugel lijmen over de lengte van ieder vleugelhelft, ter hoogte van het zwaartepunt. De dwarsverstijver die tussen de onderkant romp en ergens halverwege a 2/3de vleugel zit, dan aan die ligger lijmen. Zo krijg je als het ware een driehoek constructie, waar ie lekker stevig van wordt. Bij het origineel is dat niet nodig omdat ze daar veel zwaarder en steviger schuim hebben gebruikt.

Als het depron over de lengte van de vleugel niet het profiel vasthoudt, kun je aan de onderkant wat depron ribben er in lijmen. iedere kant drie of zo. Alleen de bovenkant van de rib moet de juiste vorm hebben, de onderkant kan gewoon recht zijn (rechte lijn van voorrand vleugel to achterrand vleugel). Dit maakt de vleugel ook weer stijver, terwijl het haast geen extra gewicht kost.

Overigens hoeft die V-stelling niet zo overdreven groot hoor, daar wordt ie alleen maar nerveuzer van op het richtingsroer, 4 a 5 graden V-stelling is meer dan genoeg, vliegt ie wat rustiger dan op de video's is te zien. Kun je mee experimenteren door die dwars verstijvers langer of korter te maken.

Leuk maar simpel te bouwen schuimpje om mee te beginnen :-)

Marco

Marco,
Heb even die draad op rcgroups een stuk doorgelezen, ik kom daar echter niet erachter hoe dik materiaal ze gebruiken.
Dit staat ook niet in de beschrijving.
Waarom dnek jij dat ze die romp van 6 mm depron hebben gemaakt?

Overigens wel een mooi toestelletje, ook lekker eenvoudig te bouwen, ik denk dat ik maar lekker hiermee begin.

Groet,
Jaap

Eindelijk gevonden op pagina 2 post 25:

Its just under 1/4 inch, 6/32 is what mine measures.

Hij heeft de originele dus van 5 mm gemaakt, ik ga hem van 6 mm depron bouwen. Dus als ik het dan goed begrip bestaat de romp uit 2 platen 6 mm depron met daartussen een koolstof staaf.

Groet,
Jaap

1 plaatje 6 mm depron met koolstofstaaf van voor tot achter, lijkt mij wel voldoende hoor.

Ik heb de bouwbeschrijving gelezen en ik zou de volgende gewichtsbesparende wijzigingen toepassen,of wat meer tijd aan besteden:

- Ipv epoxy overal CA gebruiken, alleen bij de vleugel en stabilo verbinding aan de romp bison constructielijm gebruiken (polyurethaan schuimlijm), om meer tijd te hebben de boel precies op zijn plek te krijgen, een klein beetje lijm is al voldoende, het gaat schuimen, en waar het niet helemaal lekker past vult het mooi op.
- De twee vleugel helften passend schuren,ipv de spleet opvullen met epoxy..daar wordt het kissie namelijk alleen maar zwaarder van, niet sterker. (Vleugelhelft met de wortel op de werkbank en tip onder de gewenste hoek omhoog gebracht fixeren, en dan met een schuurblok de wortel in een rechte hoek met de werktafel schuren. hetzelfde, met de andere vleugel, en vervolgens de twee helften die nu precies tegen elkaar komen vastlijmen met constructielijm.
- ipv sate stokjes, 2mm koolstof staafjes (pakje bamboe sate stokjes kost net zoveel!)
- Vleugel vastlijmen aan de romp ipv verwijderbaar mbv elastieken.
- Vleugel en stabilo van 3 mm depron, indien nodig versterkt met koolstof staafje.
- Landingsgestel van 2.5mm koostof staafje (waar de bochten zitten, verwarmen met soldeerbout, de hars van het staafje smelt, staafje ombuigen en fixeren met druppel secondenlijm. Werkt erg goed is beresterk en raakt nooit krom)
- Landings gestel niet vastlijmen, maar vastklemmen eventueel fixeren met tape, zodat het verwijderbaar is. Op een grasveld rolt het niet zo best, en kun je het landings er beter afhalen en op de buik landen en uit de hand starten.
- Roerhoorntjes van stukjes 2mm koolstof staafjes, roeraansluitingen dmv de krimpkous methode. (twee staafjes tegen elkaar houden, stukje 2mm krimkous er op, fixeren met secondenlijm, 90 graden ombuigen, krimpkous in gebogen toestand vastkrimpen. Verstelbare stootstang door stootstang in twee iets te lange delen te maken, naast elkaar houden met stukje krimpkous er om. servo in middenstand, roer in neutraalstand houden, krimkous vastkrimpen, klaar, eventueel fixeren met druppeltje secondenlijm.)

Scheelt toch gauw 20 of 30 gram, en dat is best veel op zo een klein kistje, en veel meer werk is het niet, soms zelfs sneller.

Marco

Hoi Marco,
Daar zitten wel goede tips bij die ik ga proberen.
Overigens heb ik de vleugel nu uit 1 stuk gesneden en dmv een snede in het midden kan ik er nu een V-stelling in maken, weet nog niet of dit helemaal de juiste manier is.

Groet,
Jaap

Nee, hij moet door de midden, anders kun je het profiel er niet fatsoenlijk in krijgen.

Misschien dat het lukt het achterste twee derde deel(waar het vleugelprofiel bijna recht is) met een snede te doen, dus alleen de vleugelneus helemaal doorsnijden. Moet je daar wel de spleet die ontstaat met wat afval depron opvullen (en niet met epoxy zoals in de bouw beschrijving staat..zwaar!)

Marco

Waarom moet je 2 stukken depron voor de romp gebruiken?

grtz mitch

oow ok
ik ga maar eens bouwen denk ik dan:wink:

jullie horen nog van me

Grtz mitch

Die piper en die STC zijn echt grappig.
Ik zocht nog een modelletje om te bouwen en ik had bedacht dat ik eigenlijk goed wilde beginnen met een fatsoenlijke computerzender en een easystar met gelijk een fatsoenlijke lipo om ook in een ander model te zetten, Totale kosten rond de 400 euro.

Als ik dit zo kijk dan maakt het qua kosten (een paar euro meer of minder depron tussen de modellen) niet zo veel uit. Ik gebruik voorlopig wel m'n robbe mars (uit de jaren 80 ofzo). Enige wat dan nog rest is wat koolstof, beetje metaaldraad. Ik ga dan liever voor die piper, zodat de elektronica wat makkelijker te verstoppen is en modelbouwen kan ik wel. Heb immers een 1m50 brandstof trainer hangen aan m'n plafond die waarschijnlijk nooit zal vliegen :) Jammer alleen dat die piper alleen maar tekeningen heeft en geen "bouwhandleiding". Hoewel ik zelf ook al had bedacht dat die STC heel wat anders gebouwd kon worden :)

Ow ja, vergeet ik bijna de
- 2 kleine servo's
- ontvanger
- motortje
- regelaar
- een prop
- accupack. Mischien tijdelijk settelen met een nimh aaa pack.

totale kosten kom ik dan zo rond de 100 euro. Klopt dat een beetje ? Misschien wat onderschat misschien.... Kan iemand misschien een redelijk invullen geven aan de bovenstaande dingen? Met redelijk bedoel ik dan spul wat eventueel kan worden gebruikt in een volgend model.

Back