1 plaatje 6 mm depron met koolstofstaaf van voor tot achter, lijkt mij wel voldoende hoor.
Ik heb de bouwbeschrijving gelezen en ik zou de volgende gewichtsbesparende wijzigingen toepassen,of wat meer tijd aan besteden:
- Ipv epoxy overal CA gebruiken, alleen bij de vleugel en stabilo verbinding aan de romp bison constructielijm gebruiken (polyurethaan schuimlijm), om meer tijd te hebben de boel precies op zijn plek te krijgen, een klein beetje lijm is al voldoende, het gaat schuimen, en waar het niet helemaal lekker past vult het mooi op.
- De twee vleugel helften passend schuren,ipv de spleet opvullen met epoxy..daar wordt het kissie namelijk alleen maar zwaarder van, niet sterker. (Vleugelhelft met de wortel op de werkbank en tip onder de gewenste hoek omhoog gebracht fixeren, en dan met een schuurblok de wortel in een rechte hoek met de werktafel schuren. hetzelfde, met de andere vleugel, en vervolgens de twee helften die nu precies tegen elkaar komen vastlijmen met constructielijm.
- ipv sate stokjes, 2mm koolstof staafjes (pakje bamboe sate stokjes kost net zoveel!)
- Vleugel vastlijmen aan de romp ipv verwijderbaar mbv elastieken.
- Vleugel en stabilo van 3 mm depron, indien nodig versterkt met koolstof staafje.
- Landingsgestel van 2.5mm koostof staafje (waar de bochten zitten, verwarmen met soldeerbout, de hars van het staafje smelt, staafje ombuigen en fixeren met druppel secondenlijm. Werkt erg goed is beresterk en raakt nooit krom)
- Landings gestel niet vastlijmen, maar vastklemmen eventueel fixeren met tape, zodat het verwijderbaar is. Op een grasveld rolt het niet zo best, en kun je het landings er beter afhalen en op de buik landen en uit de hand starten.
- Roerhoorntjes van stukjes 2mm koolstof staafjes, roeraansluitingen dmv de krimpkous methode. (twee staafjes tegen elkaar houden, stukje 2mm krimkous er op, fixeren met secondenlijm, 90 graden ombuigen, krimpkous in gebogen toestand vastkrimpen. Verstelbare stootstang door stootstang in twee iets te lange delen te maken, naast elkaar houden met stukje krimpkous er om. servo in middenstand, roer in neutraalstand houden, krimkous vastkrimpen, klaar, eventueel fixeren met druppeltje secondenlijm.)
Scheelt toch gauw 20 of 30 gram, en dat is best veel op zo een klein kistje, en veel meer werk is het niet, soms zelfs sneller.
Marco