tekening bootje triplex

hallo allen,

ik wil me eigenlijk wel een beetje oriënteren op het gebied van modelbouwboten.
Aangezien ik bijna al m'n vliegtuigen van tekening af heb gemaakt, en dit nog steeds erg leuk vind, zoek ik eigenlijk een tekening van een bootje.

het mag een enorm eenvoudig bootje zijn en het liefst te bouwen uit bijv. gamma hobbytriplex. mijn vader heeft er vroeger ook een gebouwd van tekening en het lijkt ons leuk om er twee te maken. het hoeft niet persee rc maar het is natuurlijk wel leuker.

gr Stijn

Welkom in de waterwereld. Voor een eerste zelfbouw boot is een springer tug (een soort duwboot) een leuke optie. Er lopen op dit forum een aantal draadjes van mensen die er met eentje bezig zijn, dus dan kun je gelijk een goede indruk krijgen.

Ik zou eerst eens bepalen wat voor soort bootje je wil gaan bouwen: een werkbootje (duwertje, slepertje...), een binnenvaartscheepje, een zeilbootje of een speedbootje? Gezien de keuze voor bouwmarkttriplex zal het wel geen onderzeeer moeten worden.
Als je weet wat je wil kan je specifieker gaan rondneuzen.

Alvast een paar hints in verschillende categorieen (sommigen hierboven al genoemd):
Duwbootje: Springer Tug of aanverwanten - vooral de springer is zo simpel dat je daar bijna geen tekeningen van nodig hebt.
Speedbootje: Wiesel
Zeilbootje: Basic Jolle of Footy
Binnenvaartschip: Kijk de bouwverslagen van binnenvaarders even door, het is in essentie een vierkante bak met boeg en achterkantje.

Succes!

, het is in essentie een vierkante bak met boeg en achterkantje.

Niet zo minderwaardig he over onze mooie binnenvloot ;) ;)
Alhoewel ze vroeger mooier waren dat wel
mvg
Frederik :D

Sorry, maar als je een binnenvaartschip uitkleedt tot zijn essentie kom ik echt niet veel verder dan die vierkante bak met voor- en achterkant. Iets met form follows function: Functie is lading vervoeren, en veeeel daarvan. Hoe gaat dat het makkelijkst? Juist... in een grote bak.
Hoe je hem verder aankleedt maakt het tot een botte vierkante bak of een mooie binnenvaarder. De uitdaging is dan ook om die aankleding goed te doen. Gelukkig zijn er veel mensen op dit forum die dat prima in de vingers hebben :thumbsup:

Laatst bewerkt:
ok! bedankt allemaal!
ik heb niet echt bepaald een voorkeur naar een model, als het maar redelijk simpel is.

gr Stijn

Hallo Stijn,

Eenvoudig is relatief, deze romp bestaat hoofdzakelijk uit rechte vlakken, alleen de boeg is wat lastig (maar best te doen):
full

full

De bovenbouw kun je natuurlijk uitvoeren naar eigen inzicht, het hoeft geen oorlogsschip te worden...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back