Tekening Dandy

janhein

PH-SAM
Omdat het geen vlieg weer is en ik veel last heb van de kou wil ik maar weer een zwevertje op te tekenplank gooien.

De keuze is na het Vgg gebeuren op een Graupne Dandy gevallen en ik zoek nu een scan of een tekening hier van. bedoeling is de tekening zo ver aan te passen dat ik er een kitje van kan maken.

Als de tekening klaar is kan ik er wel een paar kitjes van snijden voor de liefhebbers.

tekening mag digitaal (scan ) zijn of papieren versie.

Hallo janhein, goede keuze!

Ik heb de Dandy een aantal jaren geleden gemaakt.
Zal vanavond even kijken of ik de tekening nog kan vinden voor je.
Ik dacht dat ik hem nog had liggen :rolleyes:

Groeten, Ralf

De keuze is na het Vgg gebeuren op een Graupner Dandy gevallen...
Je had de mijne wel mogen opmeten, hoor.... ;)
full
full

In bijna nieuwe staat, voorjaar 1972:
full

Ik heb de tekening ook niet meer direct voorhanden (ergens onder in een of andere doos op zolder).
Maar als Theo hem heeft, dan kan van daaruit de miraculeuze vermenigvuldiging weer plaatsvinden.

Het kistje wat ik hiervoor bouwde, was trouwens dit (komt je het ook zo bekend voor?).
Toeval bestaat niet...... (alleen zaken waarvan we niet alle oorzaken kennen:rolling:)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik hem heb dan zal ik wat kopietjes draaien voor de liefhebbers. hebben ver volgende keer een vintage dandy glider meeting ;-)

En ja Bruno dat andere kistje ziet er ook heel bekend uit ;-).

Hallo Serge dat had ik al gedaan voor ik mijn berichtje poste, maar ik kon hem daar niet vinden . Kan natuurlijk zo zijn dat ik niet kan zoeken ;-)

Ik heb al een tekening aangeboden gekregen maar je zou me wel een heel groot plezier doen met de sticker en de bouw handleiding.

De sticker leg ik dan onder de scanner zo dat ik er ook eentje kan maken voor mijn kopie zwever.

En als je tekening in heel goede staat is wil ik die natuurlijk ook graag hebben. dan kan ik hem scannen en eventueel ergens aan een archief toe laten voegen. Dan hebben we er allemaal wat aan :-)

O.K. ik zal de sticker en de bouw handleiding scannen voor je.
PM dan voor het mailadres
Tekening is puntgaaf, ik kan je de hele boel ook opsturen dat je het zelf scant.
Wil de boel alleen wel graag terug voor mijn eigen archief ;).

Groeten, Ralf

Je hebt een PM , en alleen de scan is goed.

Ik kan er dan op de lazer printer een mooie water slide decal er van maken die niet van echt te onder scheiden is.

... en met de ontwikkeling naar kit. Ben erg benieuwd. Ga je bepaalde delen van de Dandy nog upgraden/ faceliften?

Een ontzettend leuk model waar ik goede herinneringen aan heb. Enkele jaren terug gebouwd voor de vakantie in Oostenrijk. Aldaar had ik nog niet de skills en kennis van het hellingvliegen, maar de Dandy vloog... en ik rende erachter aan. Jaren later meegenomen naar Langevelderslag met N-NW wind kracht 5. Een paar bonken lood toegevoegd en wat extra elastieken gepakt om de vleugels vast te zetten. En waarachtig, de Dandy vloog prima aan de helling. Boven al mijn verwachtingen in ieder geval :-) (met woord van dank aan Raymond Esveldt).

... en met de ontwikkeling naar kit. Ben erg benieuwd. Ga je bepaalde delen van de Dandy nog upgraden/ faceliften?
Lastig zullen de onder- en bovenkant van de neus worden, dat zijn tamelijk substantiele planken balsa.
Daar dankt het model voor een groot deel z'n onverwoestbaarheid aan.
Zoals enkelen van jullie hebben gezien, is die van mij ooit eens akelig terecht gekomen.
In een zeer grijs verleden ooit eens rechtdoor gegaan aan een elastiek lijn en wat ik ook deed ik kreeg hem niet los (met de kennis van nu.....). Rechtdoor en aan de andere kant verticaal de grond in.
Hij zat tot aan de cockpit in de klei, de vleugels waren braaf losgeschoten en vrijwel onbeschadigd.
De romp was onder de vleugel gebroken, met lange splinters tot in het neusgedeelte. De voorkant met die planken was nog intact.
Omdat ik toch iets nieuws op stapel had staan heb ik de boel toen maar even snel weer in elkaar gelijmd... en zo zit het ~40 jaar later nog steeds.
Van de opvolgers geen spoor meer, maar de ietwat gehavende Dandy ( zij het met solarfilm op de vleugels i.p.v. de totaal vergane zijde) vliegt nog steeds.....:D
Mijn advies: Planken handhaven, met een SW van 0,13-0,15. Neusblok opbouwen van hetzelfde materiaal, lijmnaad verticaal.
Afneembaar stabilo handhaven, zo blijft het heel...

tekening en een kalk van de tekening zijn onderweg, heb zelf nu nog 1 reserve tekening liggen. Veel plezier ermee.

De ontwerpen van Graupner zitten over het algemeen goed in elkaar en mogelijk kom ik iets tegen waar van ik denk dat het met de moderne middelen anders of makkelijker kan.

Maar war ik er van gezien heb zal er niet veel aangepast worden aan de tekening .

De elastieken wil ik handhaven , dat vind ik een deel van het ontwerp en de massieve neus blijft ook na de tips hier op het forum .

Dandy

Lees met plezier dit onderwerp en nog vele andere bouwbeschrijvingen van zwevers.In m' n jonge jaren heb ik ook nog aan zweven en bouwen met balsa gedaan.Nu staat het meestal in teken van varen! Vraagje hoe ervaren moet je zijn om dit te bouwen,zou het ook wel willen proberen ;),grt Bel10:bye:

Volgens mij is er niet heel veel ervaring nodig om zo iets te bouwen.
alles bij dit model is recht toe recht aan en de romp en de vleugels kunnen op een vlakke plank gebouwd worden.

als je dus het geduld op kunt brengen om netjes te werken dan kan volgens mij ieder een deze kist tot een goed einde brengen en er heel veel vlieg plezier mee hebben.

Back