Bij hangar in Kampen hing een 20S voor weinig. Heb ik gekocht uit nostalgie, want met dit soort kistjes ben ik begonnen met vliegen.
Deze 20S krijgt 4S A123 en een chinese kloon van AXI2820/10 n zal dan nog geen 1400g wegen.
Rond 1978 werden de "pilot" bouwdozen geimporteerd door het bedrijf van iemand van mijn toenmalige club (EMCR in Rozenburg).
Later zijn de vliegtuigen in het programma van simprop terecht gekomen als "barnstormer" serie. Nog weer later als "EZ box fly".
De volgende modellen bestonden in de "box fly" serie:
das box 10mg
Motorzwever van 1500mm voor een 1.5cc. Heerlijk ding met 2.5cc. Geen zwever, maar vloog als een parkflyer van nu.
Later bij Simprop werd het omgedoopt tot "Technicoll 10". Een lijm gesponsord op de jeugd gericht product als tegenhanger van het eeuwen oude graupner/UHU initiatief.
das box 15H
Trainer voor 2.5cc (ging dus meestal 3.5cc op)
Platte onderkant vleugel, geen rolroeren.
das box 20S en 20L
Rolroer trainer, schouderdekker ("S") en laagdekker.
Bedoeld voor 3.5cc, maar vooral met de toen nieuwe OS max 25S heel populair.
Ook grappig met 6.5cc en tunepipe. Dat was mijn laatste verbrandingsmotor kist tot 1991 of zo.
das box 20W
Dubbeldekker van 1100 mm span. Heb ik nooit gehad.
Hier iemand die er wel 1 had. Mischien is daar nog een tekening.
http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/mijnmodellen/dasbox.htm
Kenmerkend voor pilot was het perfecte stanswerk vergeleken met de concurenten. Bij anderen was het stanswerk vaak niet meer dan een zaagsuggestie.
Pilot was ook het eerste merk dat met ARFs begon. Zwaar, veel kraakplastic en naderhand als "EZ" sterk verbeterd.
Pilot en EZ zijn merken van OKmodels.
OK MODEL WEB
Er is nu ook een elektro trainer:
??????? 110
De 20S tekening heb ik trouwens wel. Dit is een orginele pilot 30 jaar oud.