tekening maken en cnc frezen tegen betaling?

hoi bertus

je heb de link op pdf file.
stuur deze naar dorfix in dordrecht.
en vraag of ze hem uit vergroten zoals je hem wil hebben.
dan drukken ze hem af op papier.
en kan je volgens tekening bouwen.

www.dorfix.nl

Bertus,

Ik weet niet of je autocad hebt maar ik heb een aantal files gemaakt waarin de spanten zijn omgezet naar dxf formaat. Misschien dat je hier al iets mee kunt.
Laat me even weten hoe je ze wilt ontvangen.
Het is ongeveer 500kb gezipped.

Ik heb niet gekeken of de schaal klopt, maar het is een begin.

Groeten,
Arjan

Bertus,

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk was, maar de dxf bestanden kun je inlezen met autocad ik kan ze zelfs omzetten naar het dwg formaat dat standaard is voor autocad.
De files bevatten de spanten zoals ze in het pdf bestand staan dus met de voetjes erbij.
Ik heb ze dus geconverteerd van pdf naar dxf/dwg (autocad). Het resultaat zal misschien niet 100% zijn maar het is wel een eerste aanzet voor het verkrijgen van een digitale versie van de tekening.

Dus als je alsnog de tekeningen wilt hebben laat het me even weten dan kan ik ze wel via e-mail versturen.
Ik heb helaas nog geen freestafel anders zou ik het wel willen proberen om ze te frezen.

groeten,
Arjan

En Iedereen de beste wensen en veel vliegplezier in 2006

het is fijn dat alle onderdelen al in de pdf staan maar hoe wil je zorgen of bepalen dat ze op de juiste groote zijn voor een 1:3 model.
Ik neem aan dat ze niet zo stom zijn dat je gewoon 1 op 1 die onderdelen uit die pdf kan halen en frezen. Is er een complete tekening beschikbaar in dwg of desnoods pdf op de juiste maat?

Ik wil eerst wel eens weten hoeveel hout je wel niet nodig heb voor dat ding.

Peter

Bertus

ik heb daar al verschillende tekeningen laten vergroten op de schaal die ik wil hebben.
je kan hem dan digitaal en op papier krijgen.
ik vond de prijs ook reuze mee vallen.
brand die pdf file op cd en ga daar langs en noem mijn naam,
en vraag daar om ben,
scheelt in de prijs. :wink:

ik weet niet of je een figuur zaag machine heb,
zoniet dan hoor ik je wel bertus,
lenen mag jij hem wel. :wink:

eventueel kan ik je ook wel helpen aan een bedrijf die het voor je wilt frezen. :wink:
bij ons in de buurt, mijn oude werkgever.

Even naast de vraag of alle onderdelen vlekkeloos uit de pdf te halen zijn; is het wel netjes om de tekening (zonder toestemming neem ik aan?) zo 1-op-1 over te nemen? Het bedrijf heeft geinvesteerd in deze tekening en haalt de kosten eruit door cnc kits aan te bieden. Als iedereen die nu graag een minimoa wil, maar die 1500 euro te gortig vind, via via voor een lagere prijs hun tekening kan frezen, kan je begrijpen dat dit soort bedrijven geen lang leven beschoren zijn. Erg netjes vind ik het dus ook niet.

Maar als ik de vleugel alleen al bekijk, zou ik eerst maar eens voor jezelf bepalen wat je wel een acceptabele prijs vindt. In het maken van een (compleet nieuwe of zelfs het overnemen) tekening gaat veel tijd zitten. Er zal ook een stapel hout en een hoop freesuren bij komen kijken, dus het zal in ieder geval in de papieren gaan lopen.

En vraag je ook af of je geen weg inslaat waarmee je later voor verrassingen komt te staan. Ik zou zo'n project iig niet snel starten op basis van een naar cad geconverteerde pdf (afhankelijk van de kwaliteit van de pdf uiteraard, maar je wil wel dat alles mooi past straks natuurlijk). Vergeet ook niet dat je zelf niet veel verstand van pc's en CAD hebt en je je dus eigenlijk volledig overleverd aan iemand die dat wel kan. Zorg dat je dan in ieder geval goede afspraken maakt en je hier later (mocht het nodig zijn, je weet het maar nooit) ook nog terecht kan...

Ik zou er in ieder geval goed over nadenken. Dat bedrijf heeft de (digitale) tekening, de freesfile, de ervaring met de tekening en het frezen en je kunt er altijd terecht als je vragen of onduidelijkheden hebt. Dat dit alles wat mag kosten, is logisch.

Ik betwijfel ook of het allemaal echt veel goedkoper kan wanneer je iemand een tekening laat maken en het zelf laat frezen...over het freeswerk kan ik geen uitspraak doen, maar het maken van een tekening alleen al zou je zo enkele honderden euro's kunnen kosten. (je bent er namelijk zo 100+ uur mee bezig)

Arjan,

Ik wil wel eens naar die files willen kijken. Al is het maar uit interesse om te zien of het zou kunnen.

Welk programma gebruik je eigenlijk voor het omzetten? Freeware?

Arthur

Arthur,

Ik kan je wel de bestanden toe sturen. Dan kun jij beoordelen of het wat is en wat er eventueel nog aan moet veranderen.

Het programmaatje dat ik hier voor heb gebruikt is helaas geen freeware, maar een trial (20 x gebruiken). De naam weet ik zo niet dit moet ik vanavond thuis even bekijken.

Als je me je e-mail geeft dan kan ik wel toesturen.

Groeten,
Arjan

Arjan heeft me de naar DXF geconverteerde files van de spanten gestuurd. Deze zijn in deze vorm niet bruikbaar - de lijnen zijn niet dicht en niet vloeiend - ook als je de schaal en nauwkeurigheid voor lief zou nemen zou de frees vreselijk gaan hakken.

Wel zou je met deze PDF als 'handleiding', Profili voor de ribben en wat uurtjes achter een tekenprogramma een heel eind komen om zèlf een model Minimoa (of ander vliegtuig) te bouwen/ontwerpen. Het is in ieder geval een doordachte constructie die ik zeker nog eens ga bekijken.

Overigens staat hier ook een mooie constructie die misschien schaalbaar is http://www.retroplane.net/html/minimoa.htm

Arthur

Back