Tekening simpelweg vergroten voor groter vliegtuig?

Zoals de TT zegt dus; stel dat ik van mijn zwever een 1.5 versie wil maken, kan ik dan gewoon met de tekeningen naar de multicopy gaan en ze anderhalf keer laten vergroten (en daarna een hoop prutsen om de boel op maat te maken natuurlijk :))

Of is dat geen goed idee (zoals bij de ribben in de vleugels etc, de afstand ertussen word dan groter?)

Volgens mij kan dat niet zomaar. Met name ten aanzien van de vleugels, ik geloof dat deze zeker bij een zwever een grotere slankheid krijgen naarmate de schaal groter wordt.

Stel je hebt een zwever met een spanwijdte van 1,60 meter en een koorde van 20cm (heel normaal volgens mij). Als je deze twee keer gaat vergroten krijg je een kist met een spanwijdte van 3,20 meter en een koorde van 40cm. Lijkt mij heel sterk, zal best vliegen, maar is niet gebruikelijk volgens mij. Bij motorkisten is dat wellicht anders.

Natuurlijk kan je tekeningen gewoon met 2 vermenigvuldigen om zo je vliegtuig te vergroten. Er zitten wel een aantal maaren aan. Het "probleem" wat Jakkie takkie al aansnijdt is zeker iets om over na te denken. Een ander probleem is dat je bijvoorbeeld meer ribben in een vleugel nodig zal hebben. Zitten bij het origineel de ribben 12cm uit elkaar dan zal dat bij 2x vergroting 24cm worden. De kans is zeer groot dat dit te veel zal blijken en dat de vleugel te zwak zal worden. Je moet dan meer ribben gaan gebruiken om de zaak toch weer sterk en/of stijf genoeg te maken.
Siemen schrijft ook al dat je de diktes ook niet zomaar moet verdubbelen. In sommige gevallen zal dat wel moeten maar inandere zal dat zeker niet nodig zijn en zelfs niet gewenst. Als de vleugel met 1,5mm is ingedekt dan zal je dat ook bij de grote versie moeten doen want 3mm is wel erg veel.
Dus, het kan wel maar enige aanpassingen zullen waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn.

Gewoon de zelfde bouwwijze aanhouden en alles maal 1,5 doen voor wat betreft de houtafmetingen. Heb dit al een paar keer met succes en voldoening gedaan. Wel alleen motorkisten........maar een zwever vergroten gaat vlgs mij ook wel op deze manier. Een beetje op je houtkeuze o.i.d. letten.

Jan Hamminga.

Ik ga er vanuit dat sadkingbilly een goed vliegende zwever wil hebben. Lees de boekjes van Werner Thies eens over het ontwerpen van modelzweefvliegtuigen, je zult zien dat het niet zo simpel is. Met wat reken en tekenwerk kun je echter wel de originele tekeningen aanpassen. (ik heb het dan dus niet over de sterkte ed maar puur over aerodynamische uitgangspunten).

Back