tekeningen auto-gyro

• Topicstarter Topicstarter Peter V
  • Startdatum Startdatum
P

Peter V

Guest
wie heeft er tekeningen van een auto-gyro van het type met twee rotors?
Peter V

die weet ik te vinden.. als ik straks thuis kom zal ik de site link hier op zetten :lol:

Ik heb hier ergens op zolder zelfs nog een complete bouwdoos van zo'n model liggen.

Ooit in een opwelling gekocht.

auto.jpg

doe maar een bod

gr Remco

klote .. ik ben hem van de week tegen gekomen tussen die honderde tekeningen die ik op het web heb gevonden.. dit is nog het beste wat ik kon vinden.. alleen hij heeft zijn tekeningen niet meer op het net staan.. mail hem of zo

http://www.autogyro.com/models/models.htm

mzl
kbd

Dit is een leuk ding.

mod.gyrace.jpg

Helaas geen plans meer op deze site.

Die DB autogiro is een heel oud ontwerp van David Boddington. Al heel wat jaren geleden heb ik er ook een gebouwd die ik nog steeds heb en die ook nog steeds vliegt. Dat ding vliegt heel goed en zeer makkelijk. Wel even wennen aan de andere manier van sturen, je moet namelijk het richtingroer vast houden in de bocht, maar dat is zo gebeurd. Met een 3,5cc 2takt of een 4cc 4takt zal hij prima vliegen.
Let er goed op dat je de draairichting van de beide rotors zo maakt dat ze tegen elkaar in draaien. Als je er dan ook voor zorgt dat de linker rotor met de wijzers van de klok mee draait en de rechter tegen de wijzers van de klok in dan is de autogiro heel erg stabiel.
Doordat je altijd een klein beetje verschil in weerstand hebt tussen de beide rotors zullen ze nooit altijd 100% even snel draaien. Daardoor zullen de rotors ook niet altijd even veel draagkracht leveren. Het effect hiervan is dat het model een beetje schommelend zal vliegen. Dat ziet er een beetje vreemd uit maar kan geen kwaad. Je moet wel de drang tot tegensturen weten te onderdrukken want dan zal je het alleen maar erger maken.
Om dit "probleem" te verminderen heb ik de rotors van kleine kogellagertjes voorzien. Ze draaien nu veel makkelijker en gelijkmatiger. Het schommelen is duidelijk verminderd maar het is niet helemaal over.
Al met al een leuk model waar ik al veel plezier van heb gehad en ook nog hoop te heben.

Ernst, het schommelen van de DB Autogyro (Dutch Rolling) komt juist doordat je de draairichting van de rotors hebt zoals je beschreef. Je bent dit Dutch Rolling nagenoeg kwijt als je de rotors onderling verwisselt. De regel bij de DBA is: naar achteren draaiende bladen aan de buitenkant. Heb jij de versie met de extra vinnetjes? Deze geven ook een sterk stabiliserende werking. Stonden niet op de eerste bouwtekeningen, later wel, en in de bouwdoos ook.

Het klopt dat DB de draairichting andersom voorschrijft. David Boddington zelf heeft mij daar nog op gewezen toen ik met dit model op een show in Old Warden vloog. Het nadeel daarvan is echter dat het model dan duidelijk minder stabiel is. Mijn auto giro kan ik nu met handen los rustig laten vliegen. David heeft na de show even met mijn model gevlogen en moest toegeven dat mijn manier duidelijk stabieler was. Dat beetje schommelen neem ik dus voor lief, de stabiliteid vindt ik belangrijker.

Back