Die DB autogiro is een heel oud ontwerp van David Boddington. Al heel wat jaren geleden heb ik er ook een gebouwd die ik nog steeds heb en die ook nog steeds vliegt. Dat ding vliegt heel goed en zeer makkelijk. Wel even wennen aan de andere manier van sturen, je moet namelijk het richtingroer vast houden in de bocht, maar dat is zo gebeurd. Met een 3,5cc 2takt of een 4cc 4takt zal hij prima vliegen.
Let er goed op dat je de draairichting van de beide rotors zo maakt dat ze tegen elkaar in draaien. Als je er dan ook voor zorgt dat de linker rotor met de wijzers van de klok mee draait en de rechter tegen de wijzers van de klok in dan is de autogiro heel erg stabiel.
Doordat je altijd een klein beetje verschil in weerstand hebt tussen de beide rotors zullen ze nooit altijd 100% even snel draaien. Daardoor zullen de rotors ook niet altijd even veel draagkracht leveren. Het effect hiervan is dat het model een beetje schommelend zal vliegen. Dat ziet er een beetje vreemd uit maar kan geen kwaad. Je moet wel de drang tot tegensturen weten te onderdrukken want dan zal je het alleen maar erger maken.
Om dit "probleem" te verminderen heb ik de rotors van kleine kogellagertjes voorzien. Ze draaien nu veel makkelijker en gelijkmatiger. Het schommelen is duidelijk verminderd maar het is niet helemaal over.
Al met al een leuk model waar ik al veel plezier van heb gehad en ook nog hoop te heben.