tekeningen lezen

• Topicstarter Topicstarter kolibri
  • Startdatum Startdatum
K

kolibri

Guest
beste forum leden:

zou graag wat uitleg willen hebben om de spanten plan beter te begrijpen.
heb onlangs tekeningen van de olivierssen aangeschaft en deze is schaal 1:50.
nu wil ik de olivierssen 1 maat groter maken dus schaal 1:25.
ik denk wel dat de meeste forum leden wel bekend zijn met deze plan kan geen foto plaatsen (kan niet van de computer naar de forum).
maar het is een voorkant plus achterkant aan mekaar gezet.
op de tekenening zit de veschansing ook getekent,
de maten van het orginelezijn: L=30.71 m B=9,01 m H=4.45 m DG=3.40 m
op de tekeningen loopt de lijnen van de spanten door tot boven in de verschansing ? de spanten komen toch tot ondekant dek ?
de schaal vegrooting is dit normaal maal 2(schaal van 1:50 naar schaal 1:25).
als ik het goed heb wordt zij nu L=1.23cm B=36cm H=17.8 cm dg=13.6 cm
nu vraag ik me af waar die hoogte van 17.8 cm vandaan komt(een werkschip van 1.23 cm en maar 17,8 cm hoog.
en dan de maat DG=13.6?
de vorm van de spanten zijn even een puzzel (hoe moet ik deze uittekenen voor een goede romp vorm.
ik hoop dat iemand bereid is wat toe te lichten .ben toch wat nieuw in deze vorm van romp bouw.

mvg eddy

Hoi,

Misschien naar een copyshop gaan en 2x zo groot laten kopiëren?
zelf geen ervaring :oops: , maar heb het vaak gelezen...
Of gaat het hier niet om?

Arjo

Dat de spanten boven de verschansing uit komen is heel eenvoudig te verklaren. De verschansing wordt getekend op het laagste deel van het schip en als er een zg. zeeg in het model zit, dan lopen de spanten aan de boeg en het achterschip hoger. De zeeg is de holling van het deck en wordt vooral bij Engels slepers gezien. Het tekenen van de spanten is op zich niet zo moeilijk, dat kan eventueel door er een ruitpatroon op te leggen en vandaar een tekening maken op een ruitpatroon met dubbel grote ruiten. In het algemeen worden de spanten niet in zijn geheel afgebeeld, maar half. Dit heeft als voordeel dat na het tekenen van de halve spant de andere helft niet behoeft te worden getekend met de daaraan verbonden risico's dat het a/symetrisch wordt. Door de helft te tekenen kan men op de middellijn het papier vouwen en dan uitknippen zodat de spant altijd symerisch is. Hierna wordt de tekening op hout gelijmd en kan men de spanten uitzagen.

Groetjes Hans.

Hoi Kolibri,

Heb je even tijd? Kijk dan even op deze site.

Op die site wordt het tekeninglezen, bouwen e.d. stap voor stap uitgelegd :D.

Groetjes, Danny.

Een andere optie is het gebruiken van transparant (speciaal) fotokopieer papier en het spantenraam daarop kopieeren. De kopieermachine moet hiervoor natuurlijk wel geschikt zijn. Door het gekopieerde spantenraam nu andersom onder de kopieermachine te leggen, krijg je het spiegelbeeld van het gehele spantenraam. Deze kopie (maak er meerdere) kun je nu eenvoudig op de centerline doorknippen en beide delen (het origineel en de gespiegelde kopie) aan elkaar te plakken.
Daarna maak je voor zowele het voorschip en het achterschip een kopie.
Deze laatste kun je nu laten vergroten (200%) tot e gewenste schaal en he kunt gaan bouwen.

succes

René

Of natuurlijk bouwen volgens het systeem van Billing boats. Halve spanten aan weerszijden van een volle kiel lijmen. Alleen geschikt voor RC, als je later de spanten eruit haalt, of de romp gebruikt om een mal te maken.

Back