Tekeningen lijnbesturing modellen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door pieter M, 25 nov 2015.

  1. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    kan ik iemand blij maken met tekeningen van Lb vliegtuigen.
    Zit een stunter tussen en combat model.
    Flesje wijn of ruilen o.i.d.

    Grts

    Pieter.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2015
  2. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Pieter,

    (Oude?) bouwtekeningen voor modelvliegtuigen zijn als oude postzegels: meestal wel wat waard en soms veel.
    Is het misschien mogelijk om een lijstje met gegevens te verstrekken? Denk aan:
    Naam van het model
    Spanwijdte
    Type
    Aanbevolen motor inhoud
    Ontwerper
    Datum

    Groet,
    Jan-Willem
     
  3. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Komt voor mekaar.
    Ben effe op Ameland met familie en i pad,slechtere weer deed ons binnen zitten en dus het MBF erbij.Ben snel weer thuis.ik weet nog dat ze bij een magazine zaten tevens zo rond de eind zeventig begin tachtiger jaren.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dus helemaal nog niet zo oud.....;)

    Nederlands tijdschrift? Want van de VT Akrobaat en de VT Gladiator hebben we inmiddels de originelen....
     
  5. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Okay! Zal straks even checken.Wie weet dat ik nog iets kan betekenen voor jullie arsenaal.
     
  6. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Tekening van Richard Evans, dec 1977 van Aeromodeller.Warlock: LB combat wing sp 605mm
    Achterkant : Mini Morane Vrije vlucht. Bovendekker span 40cm.
    En GymDaddy heel ligt indoor rubbermotor wsp 40cm.

    TORA 2.5 3.5 cc 1:1 Sp 1280mm Lengte 950mm Bovendekker Piper achtig.(Georg Friedrcih)
    Achterkant:Massive romp LB stunter Colonel met flappers, span 1210mm lengte 910mm 5 a 6 cc motor.(Claus Maikis). Lijkt op Puma.

    Vickers NO1 Oldtimer. Span1500mm lengt 1140 2 a 3,5 cc Model rond 30tiger jaren (Klaus Nietzer).
    Achterkant: Delta wing Barrakuda (evt RC) 1000mm x l 790mm3,5 cc volsymetrisch profiel (Hans Reinhard Mette).

    RC model" zweef ASK 18 3500mm x 1470mm.
    RC Acrobatico Motor-zwever,2200 x 1240mm

    RC Henkel He 64 1650mm 10 cc 4 kg. 1;1; tekening.met ail's en flaps!±
    Alles ziet er netjes uit (bruin verkleurt) somige 1;1 andere op schaal.1; 5 bv.
    Leeftijd is rond de 75 a 78 jaren.

    Volgens mij heb ik ook nog iets hier of daar van VERON liggen.(is dat op zoeken waard?).
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2015
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dus dit zijn de twee tekeningen?
    Van de Warlord zijn de nodige tekeningen in omloop, het is een vintage diesel kist, waarvan er tientallen ontwerpen bestaan. Dus echt interessant is deze niet.

    Een stunter met ailerons lijkt me geen aanbeveling.
    Als er namelijk iets is dat je juist niet wilt, dan zijn het wel rolverschijselen als er gestuurd wordt.
    Ik denk dus dat je flaps bedoelt.
    Ook de Maikis ontwerpen, hoewel estetisch vaak heel geslaagd, hebben mij aerodynamisch en qua constructie nooit echt overtuigd. Ook hier dus: leuk, maar geen 'must have'.

    En hoewel weggooien altijd zonde is en dus moet worden ontraden, zie ik ze ook niet als gewild ruilobject.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2015
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Claus is voor mij altijd een inspriatiebron geweest. Hij heeft onlangs een overzicht gemaakt van zijn levenswerk. Dat is te vinden op:
    http://fesselflug.eu/html/fesselkunstflug-plane-von-c_-maikis-.html Technisch vaak gebouwd zoals toen gebruikelijk was. Vergeet niet dat Claus etaleur was bij o.a. Cheap und Awful en geen ingenieur.

    De modellen staan onderin.

    De Colonel is nummer 15, ik heb zelf de Commodore (nr 21) gebouwd voor een OS40, die vloog niet heel erg goed, daar heeft Claus smakelijk om moeten lachen omdat het origineel dat ook niet zo heel goed deed. Mijn favoriet is de Indigo (21), ik kwam een keer aan in Breitenbach en zag die kist staan, bloedmooi en heel herkenbaar Claus Maikis. Zijn eigen favoriet is de .46 M35 (29), elke kist die later gebouwd werd kreeg een score ten opzicht van de M35.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    O, absoluut. Zoveel kisten hebben jij en ik nog niet bij elkaar bedacht EN gepubliceerd gekregen...
    Ik herinner me onze eerste ontmoeting, in Utrecht bij het Criterium Van Midden Nederland, begin jaren 70. (wanneer is dat voor het laatst gevlogen?).
    Paul Tupker kende hem en stelde me aan hem voor. Every inch a gentleman....
    Claus had het tot dan toe mooist afgewerkte F2B model bij zich dat ik ooit zag. Wit in basis, met brons metallic (een beetje als Bob Hunt later ging gebruiken) trim en de prachtige panel lines in zwarte inkt. Ik zie hem overigens niet in de lijst.
    En bij de derde en laatste vlucht ging het mis....
    Op die ontzettend turbulente @#$%! baan kwam, tijdens de loops voorover, de kist even iets naar binnen.
    Voldoende om de up-lijn een keer in een lus om het handvat te leggen. Claus had met een flinke sprong naar achteren de lijntrek terug, maar kwam door die ingekorte up-lijn helaas in een oneindige serie ultra kleine, half overtrokken inside loops terecht. De kist ging verticaal het asfalt in en spatte helemaal uit elkaar. Ik had ontzettend met hem te doen en ik kon me in mijn laatste vlucht dan ook niet meer concentreren.
    Met mijn -inmiddels wel enigszins bekende- voorkeur voor semi-schaal achtige modellen, zal het je niet verbazen dat ik voor de Laser (08 en 30) kies.....
     
  10. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    [QUOTE="
    Volgens mij heb ik ook nog iets hier of daar van VERON liggen.(is dat op zoeken waard?).[/QUOTE]

    Beste Pieter,

    Een laaaate reactie want de site plaatst sinds de "vernieuwing" nog maar sporadisch een waarschuwing in mijn email. :-(

    De geciteerde zin heeft mijn belangstelling... WAT heb jij van VERON liggen?

    Groet,
    JW
     
  11. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Moet even door-graven.
    Bovenstaande tek's dacht ik eigenlijk dat er veron tussen zat toen ik die opzocht.
    Ik moet nog wat hebben hierofdaar.
    Ga aan de slag, houd mij een beetje tengoede, het is alweer 30 jaar geleden.
     

Deel Deze Pagina