Tekeningen Rotterdam uit tekeningen archief

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Wieh heeft er ervaring met de tekeningen uit het Modelbouwer tekeningen archief (met name de Smit Rotterdam.
Zijn het inderdaad 37 tekeningen of stelt het niet veel voor.

Kan ik vanuit deze tekeningen het volledige schip opbouwen.
Spantenplan
Opbouw
bv Kranen e.d.

Voor leden kost de set 60 euro en voor niet leden 90.
Persoonlijk vind ik het nogal wat, dus ik zou graag weten of het wat is.

Ik heb de set ook.
Heb ze niet tot in detail bekeken, maar het ziet er op het eerst gezicht heel goed uit, moet zeker een model mee te bouwen zijn

De site van steinhagen ziet er ook goed uit.
Maar wat is het verschil tusse de rompen.

Op de site in Belgie staat de romp van de singapore voor 160 euro en op de sitye van steinhagen voor 85 euro ?

Wie kan mij het verschil vertellen

Foutje

Tekeningen kosten 85 euro en de romp 235.
(65 euro meer dan in Belgie)

Wat wel weer leuk is dat ze een CNC gefreesde opbouw set kunnen leveren.

Maar ja dan wordt het wel weer makkelijk

Hoi,

Ik heb de tekeningen van de Smit Rotterdam ook. Ik ben pasgeleden begonnen met de bouw. Ik wil aleen niet de Smit Rotterdam, maar de Smitwijs Singapore maken (zusterschip) omdat er al zoveel Rotterdam's rondvaren.

Ik vindt het goede tekeningen, ik heb nog niet zoveel ervaring met het bouwen van modelboten. Ik heb eerst de Amsterdam (bouwpakket) gemaakt en omdat deze goed gelukt is ben ik vanaf tekening te gaan bouwen. Ik heb al eens andere tekeningen gezien en deze zijn heel erg uitgebreid en ik kom er aardig uit.

Ik heb alleen al wel een paar foutjes gevonden in de tekeningen, de spanten kloppen namelijk niet helemaal. Bij de tekeningen zitten naast het spantenplan ook 12 bladen waarop alle spanten al zijn uitgewerkt. Deze kloppen niet helemaal, als je namelijk vanuit de hartlijn de breedte gaat meten aan beide kanten klopt dit niet helemaal. Er zit een verschil van een paar millimeter in, dus daar moet je even op letten. Ook klopt het verbindingstuk tussen spant 8 en 6 niet helemaal, maar het kan ook zijn dat ik een foutje heb gemaakt :lol: .

Mijn kiel, spanten en verbindingstukken zijn al klaar en zijn al in elkaar gezet, maar ik wacht nu even op het algemeen plan van de Smitwijs Singapore die ik bij het sleepvaartmuseum heb besteld, voordat ik verder ga.

Ook heb ik nog geen latjes van 160mm lang kunnen vinden om de romp te bekleden, dus als iemand weet waar ik die kan vinden hoor ik het graag.

Groetjes Danny

De Rotterdam meet 75 meter en de Singapore 65 meter.
Tevens wijkt het achtersteven van de Singapore af ten opzichte van de Rotterdam tis maar even dat je het weet.
Groetjes Norwin

sorry norwin, maar wat je nu zegt klopt niet.

De Rotterdam is 74.75 meter, en de singapore is door een constructie probleem/fout een 70 cm langer. Hoeveel het precies is weet ik niet maar iets in de richting van 75. 45 meter. De zusterschepen New York(tegenwoordig hua an), houston (tegenwoordig waker) zijn rond de 65 meter. De laatste, de london, is dan weer 74.75 meter...dat je het maar even weet... :D

Back