Tekeningen van een éénvoudig oscillerend stoommachine.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 mrt 2014.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Deze machine met stoomketel was in 1938 ontworpen en gemaakt door A.S. daarna is er in 1945 door mij een nieuwe tekening met diverse wijzigingen gemaakt en die heeft vermoedelijk toen in de modelbouwer gestaan. Nu heb ik deze hernieuwde tekening 2014 van de oscillerende stoommachine gemaakt voor o.a. Peter. Deze machine is door mij tiental keren gebouwd, compleet met stoomketeltjes en spiritusbrandertjes, ook dezelfde,maar dan in liggende uitvoering. A.S. is heel zijn leven met de stoommodelbouw bezig geweest, vooral met model-stoomtreinen en heeft indertijd diverse tekeningen van modelstoommachines in het blad "de modelbouwer" geplaatst. Ik ben momenteel bezig met de tekening voor de ketel en de spirtusbrander die hier binnenkort ook geplaatst zullen worden.

    Groetjes Fanaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Tek. eenvoudig oscillerend stoommachine

    Luitjes,

    ik heb deze tekeningen van Fanaat ontvangen en die zien er goed en zeer te maken uit.
    Zodra ik de wobbler gereed, heb, begin ik hieraan. en dan natuurlijk met een bouwverslag.

    Wat ik ook erg mooi vind - en ik heb zoiets gezien in Loon op Zand- is deze. Daar zouden tekeningen van zijn. Heb je die (ook) die toevallig? Fanaat?


    [​IMG]
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Fanaat,
    Bestaat er ook zoiets als een soort van basis tekening.
    Ik heb wel de schets uit het basis handboek met de verhoudingen, maar daar vind ik dan weer niets over toleranties.
    En ook niet echt duidelijk de schuif.
    Ook de werking van het mechaniek wat stelbaar is om gedurende kortere tijd stoom in te laten is mij daaruit niet duidelijk. ( weet ook niet of het een nuttige toevoeging is op een eenvoudige machine )


    Remco
     
  4. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Peter, van het afgebeelde machientje staan de tekeningen in "DAMPF 33/34".
    Verkrijgbaar bij de NVM ,Stoomgroep Holland en bij de uitgeverij Neckar-Verlag In Villingen-Schwenningen welis waar in de Duitse taal.
    ik heb het gekocht bij de stoomgroep Holland met een aantal A4 erbij met gecorrigeerde maten van verscheidene tekeningen in deze uitgave.

    GR Imre
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    lagedruk stoomketels

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    fanaat Sjef in 1945 is de machinist "the litlle one"

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Mooi Sjef. Zou je die tekening kunnen mailen naar me. Lijkt me leuk om even na te bouwen. Ik stuur je een Pm met mijn mailadres.

    groetjes

    Barry
     
  9. Tekening éénvoudig oscillerend stoommachine

    Fanaat,

    een mooie foto en een fijne herinnering neem ik aan.
    Zo'n trein is toch wel sterk als ik zie hoeveel mensen er getrokken worden + de wagens. Wanneer (of bij welk gewicht) beginnen de wielen door te spinnen zodat de trein niet meer van zijn plaats komt? En hoe bepaal je dat/voorkom je dat? Door een zwaardere loc in te zetten?
     
  10. Barry,

    even?????? woow, hopelijk maak je een draadje dan? Dat ga ik volgen, weet ik nu al.
     
  11. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,

    Met dit locomotiefje "the little one" is honderden kilometers gereden en er zitten nog dezelfde bandjes op!
    Het locomotiefje kon deze hoeveelheid passagiers met een keteldruk van 6 bar.gemakkelijk trekken, alleen is het wel de kunst om zonder doorslaande wieltjes weg te rijden, maar dat leerde je zo, evengoed de snelheid te regelen d.m.v. de schaarbeweging (Walschaerts' Valve Gear) om met een minimaal stoomverbruik te rijden, ketelwater ook op peil houden maar dat was niet zo moeilijk met een aangedreven pompje en stoompompje plus injecteur.
    Enige jaren geleden is er voor de kinderen en kleinkinderen een stukje baan uitgelegd en het locomotiefje (na grondige inspectie!) weer opgestookt en het werd een heel geslaagde dag, zeker omdat de kleinkinderen nooit een stoomtrein(tje) hebben zien rijden.

    fanaat Sjef
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    [​IMG]Frame van een oscillerend stoommachientje in bewerking!

    fanaat Sjef
     
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    TEKENING 1[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Tekeningen van een eenvoudig oscillerend stoommachine

    Fanaat,

    ziet er - in ieder geval naar mijn maatstaven en begrip - best wel ingewikkeld uit.
    Ik zou graag de tekening hiervan willen hebben, heb ik het geheel compleet ;).

    Ga je deze (weer eens) bouwen en dan op dit draadje met veel foto's?
     
  15. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    momenteel nog met de overige tekeningen voor het bouwen van deze oscillerende stoommachine bezig,dus nog even wachten tot die klaar zijn
    groeten,
    fanaat Sjef.
     
  16. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    je kan ook reageren op een bericht zonder alles weer te herhalen.

    druk eens een keer op dit [​IMG] knopje


    dus niet deze: [​IMG]

    Kan je nog laten zien hoe men ketelfronten kan maken?
    Of heb je een adres dat ze levert (binnen een korte tijd)
    De soldeernaad die je aangeeft met "4" is volgens het handboek TE KLEIN !
    Daar wordt aangegeven dat het 3 tot 4 keer de plaatdikte moet zijn, dus in dit geval minimaal 4.5 mm
    Over de rest van het ontwerp kan ik niets zeggen, dat moet een ieder maar zelf beoordelen of dat die het veilig genoeg vindt.
    Heb je misschien een detailfoto van die "klisverbinding" (felsnaad) in plaat van 1.5 mm?
    Hoe maak je die met alleen een bankschroef tot je beschikking?
    Lijkt me verre van ideaal zo'n "dikke"plaat zo kort buigen, zeker als beginner kan je hier zo scheuren krijgen.
    Verder vind ik het vreemd dat je die langsnaad precies in het hart van het vuur doet.
    Aan de ene kant begrijpelijk, want daar kookt de ketel het laatst droog, maar aan de andere kant tussen vlam en water zit wel 6mm, waardoor de buitenkant behoorlijk veel warmer kan worden dan de binnenkant van de las.

    Edit.
    Je kan veel beter naar een zaak in koeltechniek gaan en vragen of je een eindje koperen pijp van 54 mm (of een andere maat) uit de afvalbak mag hebben, dan heb je die gevaarlijke langsnaad helemaal niet meer.
    Er wordt tenslotte niet voor niets steeds gezegd dat je ketelrompen van naadloze buis moet maken.

    .
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2014
  18. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Niet om het een of het ander maar, in mijn ogen gezien is er niets maar dan ook niwts ingewikkeld aan een occilerende stoommachine.

    Toen ik net begon met hobbyen op de draaibank (ik was net 18-19 jaar) heb ik zonder tekeningen van dit soort machientjes gebouwd.

    Het is zooo simpel om een werkend machientje te maken als je het principe achter het machientje begrijpt.
    Kies een boring x slag , kijk desnoods een beetje van wilesco af en je kunt al snel iets draaiend hebben.

    Ik maak de stoompoorten altijd als laatste, als de machine gereed is plaats ik een stalen pennetje met een scherpe punt er aan in de cilinder stoompoort en draai de machine een paar keer rond.
    Op de spiegel staat dan een klein boogje afgetekend, op het uiteinde van het boogje ala ik een center en boor de stoompoorten.
    Dan de leidingen er aan en druk er op met perslucht.
    Loopt 95% van de gevallen in 1 keer.

    Ik heb zo een regner 2 cilinder met omkeerschuif vanaf een plaatje nagemaakt, loopt prima op lucht en stoom.

    Het gaat er om dat je weet hoe iets werkt, daarna kun je zelf vaak door goed te kijken en een beetje nadenken iets maken.
    Zo heb ik het ook gedaan met een stoompomp en 2 stirling motoren, zonder tekening, alleen een paar foto`s.
     
  19. Tekeningen van een éénvoudige oscillerend stoommachine

    Luitjes,

    @ Sjef: De tekening van de bodemplaat is erg handig. Punt is alleen, hoe buig je dat (een beetje) strak over zo'n lengte? ik heb alleen maar een (brakke) bankschroef.

    @John33: volgens mij bedoelt Baggeraar juist NIET dat het maken van een oscillerend machientje niet eenvoudig is maar geeft Baggeraar alleen maar aan enkele bedenkingen te hebben bij het maken van de STOOMKETEL.

    Zoals ik het begrijp moet men - volgens voorschrift - uitgaan van bepaalde breedtes van (soldeer)naden. Reden waarom Baggeraar aangeeft dat het eenvoudiger is om een stuk koperen pijp te nemen, want dat scheelt al één naad die niet gesoldeerd hoeft te worden.

    Verder is het ontwerp van de stoomketel (zeker wanneer men een stuk pijp gebruikt) redelijk eenvoudig maar blijkbaar komt er toch meer bij kijken (breedtes naden etc.) dan zo op het eerste gezicht lijkt.

    De tip van het naaldje in de opening van de cilinder en dan afkrassen, is mij bekend. Ik kreeg die al van GEA :) en daardoor worden alle eventuele fouten, weggewerkt annex opgevangen.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is correct Peter, vooral omdat
    Sjef IWA het volgende schreef op 7 maart 2014:


    en dus veel beter zou moeten weten.
    Het meest hinderlijke is dat hij nu een gerevitekende tekening maakt met maten die nog steeds niet zijn toegestaan.
    Mijns inziens gaat hij na al mijn eerdere opmerkingen en verwijzingen naar handboeken voor het bouwen van een veilige ketel, nog steeds zijn eigen gang en weet uiteindelijk niets van constructies en voorschriften horende bij de bouw van modelketels.

    Mijn opmerkingen over die gejoggelde langsnaad gaan ook op bij de nu gegeven felsnaad en zijn : NIET GEBRUIKEN!
    Bij koperen plaat die je buigt met een kortere straal dan 3 maal de plaatdikte moet je rekening houden met meerdere keren uitgloeien tijdens de ene bocht.
    Enig idee hoelang het gaat duren om zo'n felsnaad te maken met een buigstraal van 1 maal de plaatdikte?
    Enig idee hoeveel kans je dan hebt op scheuren en overlappingen als je na die ene 180° bocht er direct nog een doet (de joggelnaad)?

    Die voorschriften zijn er niet voor niets gebruik ze dan bij een nieuwe tekening.

    Ik weet echt niet alles van ketelbouw, maar doe tenminste niet alsof en ik geef geen verkeerde adviezen aan beginnende stoom enthousiastelingen.

    Dit is een forum dat veel bezocht wordt en waar de lezers er van uit gaan dat gegeven informatie juist en veilig is.
    Het is niet een projectje op een LTS waarin iemand in een uur een stoomketeltje in elkaar zet net zoals een frisdrankblikje.

    Lees meer informatie in het boek:
    Handboek Modelstoomketels
    samengesteld door
    Stoomgroep Holland
    NVM
    Stoomgroep turnhout vzw

    of in het Engels
    Model Boilers & Boilermaking
    van
    K.N. Harris

    groet Harm
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2014

Deel Deze Pagina