Tekeningen van een éénvoudig oscillerend stoommachine.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 mrt 2014.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik had het toen nog niet klaar :D :D

    Foto's uit bouw verslag [102294] zelf-varende-stoom-baggermolen-camille-mortenol

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Eerst een BMW en nou weer een ketel.....dat kan toch allemaal niet.
    Waar is van Sommeren als je hem nodig hebt ? :rolleyes:
     
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2014
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    ===
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2014
  5. robbedoes

    robbedoes Guest

    Nou die kan dus ook bij het oud koper gedonderd worden ;-)
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF


    Mooi verhaal.
    En waarom is dat dan niet gewenst dat dunner draaien?
    Misschien omdat dan het afgedraaide stuk een te dunne wand heeft (waar in eerste instantie niet mee gerekend is) ?

    Mijn waterpijpjes zijn 8-6 en weerstaan een veilige druk van 68 bar
    Met een dunner eindje van 7.4-6 is de veilige werkdruk nog steeds 47 bar

    Lijkt me ruim voldoende, ondanks de verjonging.

    Een pijpje van 6 inwendig heeft een wanddikte nodig van 0.09 mm om 6 bar werkdruk aan te kunnen.

    edit: Wat is de bron van deze informatie?

    edit2 De bron is er niet; tekening met verhaal is zo blijkt later uit eigen duim.
    Waterpijpjes mag je verjongen, als de overblijvende wanddikte maar sterk genoeg blijft.
    Vlampijpjes (als je die gaat solderen en je wilt ze "op positie houden") dan mag je ze (onder voorwaarden) net achter de pijpplaat voorzien van een kleine uitwalsing en NIET zoals hier op de zelfverzonnen tekening dunner knijpen.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
  7. oscillerend stoommachine

    Fanaat,

    hoe maak je zo'n "vernauwing' in een buis, bij - naar ik begrijp - gelijkblijvende buis- of wanddikte?

    In wat Baggeraar schrijft, lees ik dat de 'veilige' druk dus met het afdraaien van materiaal, aanzienlijk achteruit gaat van 68 bar naar 47, een verslechtering van meer dan 1/3 :schrik:.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Peter:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan mij vergissen, maar enerzijds is een afname van de veilige druk van 68 naar 47 bar een reductie van ruwweg 30%, anderzijds is 68 bar meer dan 11 keer de werkdruk, en 47 bar nog steeds bijna 8 keer....
    De persdruk is "slechts" 1.5 keer de werkdruk....

    Welke veiligheidsfactor wil je dán hebben, als je je druk maakt over 30%?

    Daarnaast zit de afgedraaide verjonging "stijf" tegen de ketelwand, dus ter plaatse van de las herstelt (ondersteunt) de ketelwand de verjonging. Het binnen de ketel stekende stukje krijgt verder geen drukverschil te verduren.
    Ik zie dus het probleem niet zo erg....

    Ik zie WEL een mogelijk probleem in verjongen van waterpijpen (voor vlampijpen geen probleem) zoals de afbeelding van Jef: te sterke verjonging verkleint het doorstroom-oppervlak, en bij hoge stoomproductie kan dat tot stuwing en daardoor lokale oververhitting leiden...

    Ik weet niet wat gevaarlijker is: een schijnbare (want ruimschoots opgevangen door de ketelwand) verzwakking van het materiaal tot op een factor 8 van de werkdruk, of de mogelijke creatie van een hotspot...

    Groet, Bert
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Om het afgebeelde keteltje bij het oud koper te donderen is natuurlijk jammer van het materiaal,plus al het werk Robbedoes,deze schets heb ik geplaatst voor de beginnende amateur drukketelbouwers om hier aandacht aan te schenken om dit vooral niet voor zijn kont te gooien,omdat afdraaien de snelste manier is en hulpgereedschap maken alleen maar tijd kost!
    Wanneer zulke foute constructies zijn toegepast dan is 2 tot 3 bar een veilige keteldruk.
    groeten fanaat
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In de formule is een koper sterkte gebruikt (gesteld door de NVM) van 20, terwijl koper bij 160° nog wel 48 zou hebben.
    Is nog een factor 2.4.
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Om te beginnen zijn mijn schetsen betreffende het bewerken van waterbuisjes of vlambuisjes niet gemaakt voor stemmingmakerij,maar om beginnende ketelbouwers die dit niet weten hier op te wijzen!
    Dit is voor een Yarrow waterbuisketeltje vooral van belang omdat hier nogal veel buisjes gemonteerd zijn die door de snelle stoomproductie en temperatuurwisselingen nogal beweeglijk (kunnen) zijn,waardoor eerder een breukje(s) kan ontstaan en niet door (jullie) berekeningen van 47 - 68 bar.
     
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dit is een forum dat veel bezocht wordt en waar de lezers er van uit gaan dat gegeven informatie juist en veilig is.
    Het is niet een projectje op een LTS waarin iemand in een uur een stoomketeltje in elkaar zet net zoals een frisdrankblikje.
    groet fanaat
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als wegens beweeglijkheid afbreken je bezwaar is, dan is wat ik al eerder opmerkte, een verjonging van de binnendiameter, op zijn minst aan de "uitgang" van de buis, zo'n beetje het domste wat je kan doen: je creeert een stuwing, en daarmee een rap wisselende hotspot. Daarmee vererger je de beweeglijkheid alleen maar. Een verjonging aan de intree-zijde, dat zie ik nog als niet al te bezwaarlijk, maar aan de uittree????

    Ik ben geen expert, maar heb wel ondertussen een ruime 20 jaar ervaring m.b.t dagelijkse omgang, onderhoud en inspecties van diverse soorten stoomketels, zowel waterpijp, vlampijp als doorpompketels, en vanwege diverse nieuwbouw inbedrijfstellingen ook aardig wat ervaring met het opsporen en verhelpen van "ontwerpstoringen" (storingen die optreden omdat vloeistof of gasstromen zich anders blijken te gedragen dan de ontwerper voor ogen had) maar een verjonging naar de uittree-zijde ben ik nog nooit tegengekomen.

    Je gaat nu eenmaal geen water, expanderend naar stoom, door een zich vernauwende buis proberen te laten stromen, zeker niet als de enige drijvende kracht achter die stroming de natuurlijke circulatie is... Dat is vragen om problemen!

    Als dat pijpje dan niet in het gat in de ketelromp past, lijkt het me alsnog verstandiger om niet te verjongen, maar om het gat in de romp aan te passen, zolang je daar de ketelromp niet teveel mee verzwakt tenminste.

    Groet, Bert
     
  15. robbedoes

    robbedoes Guest

    Waar maken we ons toch allemaal druk om? Baggeraar verjongt zijn stoompijpjes en Fanaat felst zijn stoomketeltje. So what? Gewoon lekker verder hobbyen! Fanaat gaat niet bij het keteltje van Baggeraar staan tijdens een demonstratie en Baggeraar niet bij die van Fanaat. Opgelost. En ik wordt pas zenuwachtig als er hier op het forum een modelkernreactor wordt gebouwd met een gefelst kernreactorvat en daarop gesoldeerd verjongde koperen pijpjes. ;-) Dit is mijn uitspraak en daar zult U het mee moeten doen.

    De rijdende rechter.....................
     
  16. Heren,

    @ Robbedoes: al maakt men op MBF een kernreactor, het gaat mij boven de pet. Ik ben al blij met de vele tips die ik krijg i.v.m. draaien. Als jij zo'n draadje opmerkt, wil je mij dan s.v.p. URGENT een PM sturen?

    Verder komt het mij voor dat zowel Baggeraar als Fanaat, of Fanaat en Baggeraar om maar absoluut GEEN voorkeur aan te geven, naar mijn mening beiden verschrikkelijk veel weten van stoom en alles wat daarbij komt kijken en doen beide heren in kennis het - volgens mij - niet echt voor elkaar onder.

    Wat daarbij (ook) een rol speelt, is dat men, en nu begin ik ietwat de psycholoog te spelen zonder hiervoor een opleiding genoten te hebben (zou dat moeten dan, vraag ik mij af maar nu dwaal ik af?) in ogenschouw zou kunnen (en ik zeg niet: 'moeten') nemen of bij beide heren wel eens een (vreselijk) ongeluk qua exploderende ketels etc. heeft plaatsgevonden. Verder valt het mij op dat er qua leeftijd een generatie tussen beide heren zit, met al wat daarbij komt kijken. "Papa zegt het hondje bijt niet, DUS bijt het hondje niet". Iets waar de kleine nog niet (helemaal) van overtuigd is.

    Zou er ook niet sprake kunnen zijn van door het simpel verstrijken van de jaren er (een vorm van) voortschrijdend inzicht is ontstaan? (Voorbeeld: vroeger verbrandde men heksen (de laatste in Schoonhoven) maar gelukkig zijn wij daar al jaren mee opgehouden). Ik neem zondermeer aan dat Fanaat niet 'zomaar' dingen roept, net zomin als dat Baggeraar nu dingen maakt die niet mogen of onveilig zouden zijn, toch?

    Mijn conclusie (en dan als pure leek): "Verhulst, hou je verre van stoom".
    Ik heb een stoomketel gekregen maar die ga ik weggeven.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Bert, nooit te oud om iets te leren,je schrijft:gasstromen zich anders blijken te gedragen dan de ontwerper voor ogen had) maar een verjonging naar de uittree-zijde ben ik nog nooit tegengekomen.
    Dit is toch een heel normale bewerking in drukvaten,m.a.w.het mag niet anders,dat is logisch,maar wij weten allemaal dat een onbewerkte gladde waterbuis of vlambuis de juiste optie is,waarom moeilijker maken als het makkelijker kan.
    Ook wat betreft de z.g.n. stuwingen in de buisjes waar je over schrijft is bij de modelketeltjes te verwaarlozen,in dit geval 0,9 mm. op een buisje van 8 x 6 mm!
    groeten fanaat
     
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,je hebt groot gelijk om eerst het draaien onder de knie te krijgen,hoewel dat moeilijk zal lukken met zoveel adviseurs die het ook allemaal goed bedoelen!
    Dit geld vooral bij de aanschaf van hulp-gereedschappen b.v.tappen.
    Nu ben je met de messing flensjes bezig die d.m.v.schroefdraad op kolommen gemonteerd moeten worden,alleen heb je nu de moeilijkheid om schroefdraad met een machine-tap te maken.
    Wanneer je hiervoor de gewone 3 set handtappen had gebruikt (aangeschaft) was het volstrekt geen probleem geweest,neem van mij aan,machine tappen werken fantastisch bij de massaproductie,maar in onze modelbouw-hobby heb je er weinig aan!
    Je ziet het wel,ik probeer nog steeds nuttige adviezen te geven,maar helaas wordt dit door bepaalde personen niet geaccepteerd waardoor een soap serie is ontstaan.
    groeten fanaat Sjef.
     
  19. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ha,

    een Noks stoommachine heb je daar Peter.
    da`s een leuk machientje om wat mee te spelen, maar vraagt wel wat stoom uit een ketel.
    Machine is niet bepaald "zuinig".

    Met een ketel moet het ook wel goed kunnen komen.
    Ga aanders een praten met de stoomgroep Nienoord in Leek.
     
  20. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Met aandacht volg ik momenteel de draadjes m.b.t. stoomtechniek en schepen. Vroeger ook wat modelboten gebouwd in de periode dat mijn besturing in ontwikkeling was. Jammer van de sfeer hier, deze nodigt niet bepaald uit tot deelname. Op deze wijze discussies moeten voeren is natuurlijk frustrerend. Kijk ik naar stoomtechniek in werkelijkheid, dan is er een hemelsbreed verschil met de hobby-matige uitvoering, neem als voorbeeld staal versus koper, maar ook verjongen van buisdiameters en de onzin er omheen. We zullen alle stoom-meetflenzen er maar gauw uithalen en zelfs venturies zijn vanaf nu natuurlijk uit den boze.
    Niveausignalering middels contactelektrodes (wat ik lees in een ander draadje) …….. in principe is gecondenseerde stoom gewoon gedestilleerd water (in dit draadje) ??
    We wachten in spanning af wat de experts nog meer te brengen hebben maar hou me nog wel even op de achtergrond.
    Hanna en Taurus Flyer
     

Deel Deze Pagina