tekeningen van stoommchine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Mirko gremmen, 20 mrt 2016.

  1. Mirko gremmen

    Mirko gremmen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    ik zoek tekeningen van een stoommachine het liefst digitaal maar een foto is ook welkom.
    ben ook bereikbaar op mirko.gremmen@hotmail.com.
    alvast bedankt
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2016
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dit is een tekening van eenvoudige stoommachine,is het de bedoeling om zelf een machine te gaan bouwen?
    tekening no. 2. oscillerende stoommach.jpg
     
  4. Mirko gremmen

    Mirko gremmen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    het is inderdaad de bedoeling om zelf een stoommachine te bouwen.
    eest ga ik deze wel uittekenen op inventor. wel gedacht aan de veiligheid gebruik ik natuurlijk een kant en klaren ketel die ik op de juiste druk houd maar de rest wil ik zelf bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2016
  5. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ik heb wel de hele set van de noks, is dat wat? Leuk ding om te bouwen en niet heel moeilijk, je kan een set kopieen krijgen, kosten zijn voor jou.

    Mvg
     
  6. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Welke kan en klare ketel heb je in je hoofd?
    En ga je spiritus/gas of kolen stoken?

    Denk er wel aan dat je ook nog een pompje nodig hebt want je wil wel het waterpeil in de ketel op niveau willen houden.
    En met een kant en klare ketel ben je er nog niet, je hebt ook nog wat afsluiters nodig, kopen buis, koppelingen, peilglas, veiligheidsklep, manometer.

    Hoe groot mag het geheel worden? Dan kunnen we een beetje sturen qua modellen.
     
  8. Mirko gremmen

    Mirko gremmen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    ik denk dat ik zo iets wil maken zoals op de foto,s een 2 cilinder. mag zowel een staand als liggend model worden. en spiritus gestookt denkt dat dit het beste werkt.
    [​IMG] [​IMG]
     
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Eenvoudig te bouwen stoommachine! nieuwe stoomketel met brander en grondplaat.gif
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het met water afpersen van het eenvoudig ontworpen stoomketeltje,in dit geval 9 bar,hoewel het bovenstaande oscillerend stoommachientje al op 1,5 bar draait...... afpersen stoomketeltje.(8)JPG.JPG
     
  11. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het maken van een spiritusbrander voor de stoomketel. spiritusbrander voor ketel van de oscillerende stoommachine 8 x 17.jpg
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Mirko,
    De machines op de beide foto's zijn beide 2 cilinder machines, maar totaal verschillend in uitvoering.
    Op de eerste foto staat een 2 cilinder occilerende machine, zoals ook in de tekeningen die door fanaat zijn aangedragen. Betrekkelijk eenvoudig te bouwen.

    Op de 2de foto, ofwel cad rendering staat een "volwaardige" verticale 2 cilinder met Stephenson omkeerbeweging en inwendig voorzien van stoom schuiven.
    Dit is beduidend meer werk maar zeker niet onmogelijk.

    Om het verschil te verduidelijken:
    Bij een occilerende machine kan de stoomcilinder rond een middelpunt bewegen, er zijn geen schuiven nodig, geen leibanden etc. Alleen is de maximale werkdruk beperkt omdat een veertje of een rubber ring de cilinder tegen het vast staande deel drukt. Hoe groter deze aandruk kracht hoe meer wrijving er optreed en dus meer stoomverbruik .
    Ook de smering is dan belangrijk, dus je kunt zeggen dat occilerende machines voor relatief lage vermogens gebruikt worden. Ook de stoom verdeling is niet optimaal waardoor de te leveren kracht minder is dan een machine met schuiven.

    Een machine met schuiven is een vast staand geheel, zuiger zit met zuigerstang aan een kruiskop en daaraan zit de drijfstang naar de krukas. De stoom verdeling wordt middels een apart excentriek aangedreven naar de stoomschuif.
    Deze regelt dat de stoom op tijd en lang genoeg voor en achter de zuiger terecht komt en regelt ook de afvoer van de gebruikte stoom.
    Hieruit is dan af te leiden dat een machine met een schuif meer kracht kan leveren, de schuif bepaald hoe lang er stoom toegevoerd wordt, terwijl bij de occilerende machine de stand van de cilinder bepaald wanneer er aan of afvoer plaats vind.

    Maar om te beginnen is zo'n occilerende machine best leuk, zeker een dubbelwerkende 2 cilinder, die kun je eenvoudig voor en achteruit laten draaien door met een keerschijf de in- en uitlaat om te draaien.
     
  14. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    De stoommachine is ontworpen en gebouwd in 1938 door A.Schoenmakers maar toen ook beschreven in De Modelbouwer,de hier afgebeelde machine is recent nog hier gemaakt,uiteraard dubbelwerkend met stephenson maar zonder omkeerbeweging. horizontale stoommachine 1938 AS.JPG
     
  15. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Hier een afbeelding van het oscillerend stoommachientje,het stoomketeltje met de machine is met minimaal gereedschap te maken,maar ook zeer leerzaam voor de beginnende modelbouwer,nog niet te veel poespas,dat komt later wel. oscill.stoomm.3.JPG
     
  16. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
  17. Mirko gremmen

    Mirko gremmen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    heb nu deze tekeningen gevonden heb er wel een paar vragen over heb op andere tekeningen gezien da de cilinderkop een stukje afgeschuind is bij deze tekeningen is dat niet het geval wat is hier het nut van en zou ik dit
    of niet moeten doen verder denk ik eraan om toch een boot erbij t
    e bouwen ( totaal geen verstand van) wat voor soort boot en hoe groot kan ik hier mee laten lopen ( kan er waarschijnlijk ook 2 achter elkaar plaatsen 8 cilinder.



    untitled.89.jpg untitled.90.jpg untitled.91.jpg untitled.8720120318-23813-8khwwe.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2016
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Mirko,je bedoelt natuurlijk de afschuining aan de bovenkant van de zuiger,dit is gedaan om het stoomtoevoer en afvoergaatje diam.1,8 mm dat in de cilinder geboord is niet afgesloten wordt als de zuiger in de bovenste stand staat,bekijk de doorsnede B-B van het cilindertje.
    Mogelijk heeft de 4 cilinder stoommachine meer ruimte tussen de zuiger en cilinderkop,of is de stoomtoevoer en afvoer via het cilinder kopje.
    Omdat je een behoorlijk stukje tekenwerk laat zien moet het voor jou niet moeilijk zijn om zelf zo'n oscillerend stoommachientje te ontwerpen,naar eigen idee is veel mooier dan iets na te maken,bekijk de bijgaande grondbeginselen hiervoor.
    Over welke metaal-gereedschappen kun je beschikken,dat is voor mij (ons) mooi om weten. bepalen ontwerp oscillerende stoommachine PETER.png
     
  19. Mirko gremmen

    Mirko gremmen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    Heb tot mij beschikking freesmachine en draaibank ook een water snijder kan eventueel ook cnc frezen heb zelf veel ervaring met rvs vooral in de yachte. ben wel van plan om alles uit te tekenen
    maar wil wel graag eerst een goed basis idee. ook omdat meschien het idee is om hier een boot omheen te bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2016
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In welke grootte denk je dan?
     

Deel Deze Pagina