tekeningen ww2 bomenwerpers

• Topicstarter Topicstarter koenv.w.
  • Startdatum Startdatum
K

koenv.w.

Guest
ik zoek een tekening van de avro lancaster en de b17 en de b25
en p38

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Koen,

zoooo, jij zoekt nogal wat :) Mooie kisten hoor ...

TIP1: wellicht even je titel aanpassen er staat nu bomenwerpers, die hadden ze volgens mij niet in WWII ;)

TIP2: zoek eens met Google op "B17 & plans", doorgaans kom je zo nog wel een en ander tegen.

De vraag blijft echter of je de goede tekeningen vind, het punt is dat je het liefst wilt dat iemand 'm al gebouwd heeft, zodat je weet of ie goed vliegt ...

Grtz,
Menno

Hallo Koen,

ik heb wat gevonden voor de B17 : PARKER INFORMATION RESOURCES / AIRPLANE PLANS en dan een stukje naar beneden scrollen.

Maar als ik het zo bekijk word ik nieuwsgierig wat je van plan bent: 4 rubber motoren of een catapult versie?
Dus misschien kun je wat meer vertellen over je plannen, dan kunnen we je wat beter helpen.

ik wil hem compleet met 4 rubber motoren bouwen

en fijne pinksteren

Koen, dan wens ik je veel succes! Is dat niet een beetje hoog gegrepen? Niet alleen het bouwen, maar ook het vliegen zal erg moeilijk worden. Als je een model met meer motoren wilt bouwen kan je beter met iets "eenvoudigs" beginnen zoals bijvoorbeld een Twin Mustang. Die heeft zeer goede verhoudingen om een goed vliegend model te maken. Vooral omdat deze een mooie ruimte heeft voor het rubber, en een lange neus voor een gunstige balans.

Ik heb als je wilt wel tekeningen voor de volgende meermotorige rubber aangedreven schaalmodellen:
- Bronco
- A26 invader
- Douglas DB-7
- Fokker G1
- Grumman Skyrocket
- P-38 Lightning
- Vought Pancake
- Wright Flyer
- Schelde S-21

Als je (of iemand anders) hier wat van wilt hebben stuur je maar een PB met je e-mail.

maar dit wil ik om 2 dingen omdat ik 1 het te lastig vind om holle spanten te maken
2 ik vind het mooier

Koen, ik begrijp jouw reactie niet helemaal. Ook bij schaalmodellen van meermotorige modellen ontkom je er niet aan om holle spanten te maken, behalve bij de Wright Flyer en bij de Bronco. Die laatste omdat de Bronco een profielmodel is en niet uit ribben en spanten wordt opgebouwd maar uit dun balsaplaat (of schuim).

Ken je overigens mijn Fokker G-1? Dat is ook een profielmodel, maar dan wel met een opgebouwde vleugel.

g1front_517.jpg

g1flying.jpg

maar waarom dan niet
de (rubber)motor zit toch in de vleugel

maar waarom dan niet

Niets is natuurlijk onmogelijk, maar "in de vleugel" is nou niet de meest ideale plaats voor je rubber motor ... een rubber motor is een zo lang mogelijk stuk "elastiek" dat je een paar honderd slagen opwind ... vooral als je het "elastiek" volledig opgewonden hebt staat dit met een zeer behoorlijke kracht gespannen, als je daarbij in je constructie géén rekening houd dan knap er "onverwacht" het één en ander in je romp (of vleugel) ...

Maar omdat een rubber motor beperkt is in het aantal toeren dat het kan maken, maar je wilt wel "lang" vliegen, dan kan je niet anders dan je vliegtuig "super-licht" maken (maar wel sterk genoeg om de krachten van het rubber te weerstaan) ...

Meermotorige rubber modellen zijn hoogstandjes om te bouwen, maar zeker om te vliegen ... bedenk maar eens voor je zelf hoe je een vier motorig vliegtuig wilt opwinden en starten ... ;-) ....

maar waarom dan niet

Ja, maar dan moet je toch nog steeds een romp EN twee motorgondels maken. En dat is bij schaalmodellen toch gewoonlijk spantenbouw. Maar zoals ik al zei is dit wel te omzeilen door de romp en motorgondels niet hol te maken maar als profielmodel uit te voeren.

Nog niet, wil ik nog wel eens doen. Zou je die willen bouwen? Dan wil ik wel wat op papier zetten.

Hier is een tekening van de Bronco waar ik het eerder over had. Als je maar licht balsa gebruikt is dit een geschikt model. Overigens wordt voor rubber aangedreven twee motorige toestellen meestal tegengesteld draaiende propellers gebruikt. Dat betekent dus dat je zelf je props moet maken.

NA-Bronco-1.jpg

Koen, nog een mogelijkheid: op de Small flying Arts website in de Free Plans staat een tekening van de simple Schmitt 110. Dit is een semischaal Messerschmidt 110 met een spanwijdte van 33 cm. Het is een model met opgebouwde romp en motorgondels, maar zonder spanten.

Kijk bij nummer 52 op Small Flying Arts - home page
Het zijn gezipte bestanden, als unzippen niet lukt kan ik wel even helpen.

Daarnaast staat ook een Yak 2 (nummer 21) met een spanwijdte van 20 cm, maar die moet je zeker niet zo klein bouwen. Dat geldt overigens ook voor de simple schmitt, een spanwijdte van 40 tot 50 cm vliegt stukken beter!

yak_1.jpg

jou fokker g1

en ik kan voor jou wel wat plans geven van bijv een librator en een stuka of p-51 spwith camel

Back