Tekeningen zeilboot Schakel

Discussie in 'Tekeningen' gestart door frank hillenaar, 9 feb 2004.

  1. Ik ben op zoek naar bouwtekeningen van een schakel (open zeilboot) om een radiografisch zeilend model te maken. Waar kan ik ze vinden, of heeft iemand er tekeningen van ?

    Frank
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
  3. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    De KNWV in Bunnik bellen, die verwijzen je door naar de Schakelclub Nederland, en die hebben die tekeningen. Misschien dat de KNWV ze ook heeft.

    Anders kan je je licht opsteken in de maritieme bibliotheek van het Amsterdams Maritiem Museum, daar vond ik de tekeningen van de FJ.
     
  4. Bedankt voor reactie. Klinkt hoop vol. Misschien kom ik de schakelklasse wel tegen op de hiswa bedenk ik me zojuist.

    Groeten,

    Frank
     
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Op de Hiswa kan je de schakelklasse vinden op de stand van de KNWV. Dat wil zeggen, als je geluk hebt. Eens in de zoveel tijd (5 jaar of zo) krijgen de nationale klasseorganisaties de kans een boot tentoon te stellen op de Hiswa, op de stand van de KNWV. Wellicht heb je dus dit jaar geluk. Anders kan (de stand van) de KNWV in ieder geval vertellen met wie je contact op kan nemen. Ook kan je vragen wanneer er wedstrijden zijn, zodat je referentiefoto's kan maken.

    Met de FJ stonden we wat vaker op de Hiswa, op een eigen (gesponsorde) stand. Hoe dat nu verloopt weet ik niet, ik weet niet eens of ik wel naar de Hiswa ga. (parkeren duur, entree duur, en ik heb het eigenlijk allemaal al eens gezien...)
     
  6. Onhandig die toegangsprijs en bovendien is er niet echt veel te zien, maar
    aangezien ik alweer zo´n vijf jaar geleden voor ´t laatst geweest ben heb ik (en m´n zoontje) wel weer eens zin. Kan ik me even vergapen aan wat ik bijna allemaal (nog steeds) niet heb.

    In een modelblad las ik onlangs dat, wanneer je eenmaal de tekeningen hebt, je ze moet verkleinen naar een zo groot mogelijke schaal vb. 1:5. Zelf zou ik liever schaal 1: 10 kiezen (neemt minder ruimte in, makkelijk vervoerbaar) zodat mijn ´modelbouw schakel´ ongeveer 48 cm. wordt , hetgeen ongeveer even groot is als mijn micromagics. Echter, hoe kleiner de schaal hoe minder de zeileigenschappen worden. Klopt dit en is ´t werkelijk aan te raden om vb. 1: 5 te bouwen i.p.v. 1:10 ?


    Ik heb zojuist bij www.modelbouw.nl gekeken, maar helaas geen tekeningen van een schakel (wel vele andereinteressante zeilboten, maarja).

    Groeten,

    Frank
     
  7. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Frank,

    De site van de NVM (met een heel groot tekeningen archief) staat op

    www. modelbouwERS.nl

    (jij had "modelbouw" staan)

    Wim
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Hoe kleiner de schaal is, hoe slechter het model zeilt.

    Dit komt door het schaal effect:

    De lineaire maten worden een factor 10 kleiner (schaal 1:10)
    De oppervlakte maten (zoals zeiloppervlak, spantoppervlak, waterlijnoppervlak etc worden echter 100 keer kleiner
    De kubieke maten (zoals gewicht, waterverplaatsing) worden echter 1000 keer kleiner. Hierdoor komen ook allerlei kengetallen anders te liggen.

    (wat dus ook inhoudt dat het gewicht van de schakel (150? kg + bemanning (300 kg totaal) niet meer mag zijn dan 300/1000 = 0,3 kg.

    Een schakel van 0,5 meter lang mag dus 300 gram wegen.
    Een schakel van 1 meter lang mag echter 300 / 5^3 = 2,4 kg wegen. Dit is al beter te doen...

    wat ik wel jammer vind aan open boten, is dat er geen bemanning aanwezig is, of de bemanning beweegt niet mee. (aan de hoge kant zitten, etc) In schaal 1:5 mag een beetje bemanning toch wel 35 cm lang zijn.
     
  9. Ik moet ´t nog even tot mij door laten dringen wat je allemaal schrijft, maar ik denk dat ik de essentie wel door heb.

    Inderdaad er jammer van het noodzakelijk moeten ontbreken van bemanning.

    Inmiddels vertelde iemamd mij dat dergelijke openmodelboot vol met water kan lopen door buiswater met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien. Ook het gebruik moeten maken van een kiel als gewicht (bulp) i.p.v. het gebruiken van het buiten de boot hangend gewicht van aanwezige bemanning (zoals in een echte Schakel) veranderd de originele zeileigenschappen. Daarbij komt dan nog het aangehangen roer hetgeen voor nogal wat negatieve aandewindse zeileigenschappen zorgt.

    Ik moet me dus nog even beraden of ´t werkelijk een goed zeilend model zou kunnen worden, of dat ´t idee leuker is en ´t daarbij maar moet laten.

    Bedankt voor reactie,

    Frank
     
  10. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    als je nog tekeningen wilt hebben van de schakel, kan ik eens vragen aan een vriend, die gaat hem ook bouwen maar dan wel 1 op 1. Hij heeft de bouwtekeningen, daar heb ik vorig jaar een paar uurtjes op mogen kijken!
     
  11. Ha Jeroen,

    Als je ´t hem wil vragen dan heel graag. Ik heb destijds zeilnummer 261 enkele jaren gehad en wil die boot daarom graag gaan namaken. Kopie van de tekeningen mogelijk ? Ik heb nog een ´doe het zelf´blad uit 1962 waarin de bouw van een Schakel wordt beschreven en o.a. een foto van zeilnummer 5 staat vermeld. Misschien is o.a. een kopie van het artikel wat als tegenprestatie ?

    Groeten,

    Frank
     
  12. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Heb hem net gemaild, ff wachten wat z'n antwoord is . misschien komt hij wel even op het forum kijken.
     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Als je hem gaat bouwen, dan is mijn inschatting (voor wat die waard is) dat het model toch wel richting een meter lang mag worden, voor een beetje zeileigenschappen.

    Je zou een kantelkiel kunnen toepassen. Een open boot hoort tenslotte rechtop gevaren te worden. wellicht icm een gyro oid om de boot automagisch rechtop te houden.

    Wat betreft het water, daar zou ik me eerlijk gezegd niet teveel zorgen over maken. Maak je je echt zorgen, dan kan je er een dubbele bodem in bouwen, maar voor de originaliteit zou dat jammer zijn. beter een 1:5 zelflozer knutselen...
     
  14. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Frank, hij is geïntresseerd in jouw artikel en gelijk bezig gegaan met scannen van de tekeningen,
    "quote"
    Die Schakel spullen zal ik op mijn werk eens kopieren. Heb een CDtje
    met de grootste tekeningen gescanned. Ik kan ook het één en ander ter
    download aanbieden op mijn site. Ik laat het je wel weten wanneer het
    erop staat.

    En ja ik ben geïnteresseerd in bouwbeschrijvingen van de Schakel.
    Alhoewel ik denk dat het nog wel even duurt voordat ik er aan toe ben
    om echt te bouwen."einde quote"

    als het zover is laat ik het jouw ook weer horen.
     
  15. Ha Skiff,

    Kan jij aangeven waar ik info. kan vinden over een kantelkiel en/ of een gyro ?

    Groeten,

    Frank
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    frank mocht je nog belangstelling hebben, dan ligt bij mij een setje tekeningen van een schakel.
     
  17. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Over kantelkielen:
    Zoek eens naar zeilboten welke voor de mini-transat gemaakt zijn. Die hebben vaak een kantelkiel. Of gewoon met trefwoord "canting keel"

    Over gyro's:
    Ik denk dat de helicopterjongens je daar meer over kunnen vertellen.

    Hoe de kantelkiel met een gyro te koppelen:
    Weet ik niet. Wellicht dat de heli-jongens daar handig in zijn...
     
  18. Ha Packard,

    Ik ben zeker geïnteresseerd in de tekeningen. Geef me maar aan hoe ik met jouw in contact kan komen.

    Ha Skiff,
    Bedankt voor de suggesties.

    Groeten,

    Frank
     
  19. Ieder die gereageerd heeft bedankt. Ik ben inmiddels via deze oproep aan bruikbare tekeningen gekomen. Reageren hoeft dus niet meer.


    Groeten,

    Frank
    ´Nou moe juffrouw J.´
     
  20. peter.s

    peter.s

    Lid geworden:
    23 okt 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    vlaardingen
    Frank hillenaar heb jij de tekeningen nog. En ben benieuwd hoe de schakel geworden is
     

Deel Deze Pagina