teksumo

Hallo allemaal,

Ik heb even gezocht, maar niks gevonden over mensen die met een HK teksumo vliegt. Dit wordt mijn eerste echte arf. Ik heb al wel een easystar, kinetic 800, 900mm 182 cessna en de mx2 van hobbyking. Deze waren allemaal min of meer pnf (kleine aanpassingen daargelaten).

Bij deze wil ik wat tips vragen over het vliegen met een wing, en kritiek op mijn motorkeuze. de span van de wing is 900 MM en het all up weight zal rond de 350 gram uitkomen (aldus hobbyking). Ik ben van plan om de setup met een 1350kv (brushless buitenloper) te maken, zoals hobbyking in de requirements heeft staan. Hier komt dan een 20amp esc op, en een 1Ah 3s nano tech.

Heeft deze motor voldoende power? Hoe zo'n prop heb ik nodig, ik heb namelijk een 7x5 en een 6x5 bijbesteld welke aangeraden werden.

Bij voorbaat dank,

Max

p.s. de motor die ik benoem is een 2818 size, ook heb ik een 2730 bijbesteld van 1300kv, is dit misschien een betere optie?

ik snap 1 ding niet, oneeej 2 dingen

1) wat betekend pnf?
2) als je alles doet wat hobbyking adviseerd wat moeten wij dan nog voor advies geven.
HK heeft het zo getest dus zal het wel goed zijn denk ik zo.

heb je de reviews doorgelezen op de site van HK?

daar staan alle tips in behalve de laatste dan hihi daat zeggen dat hij 170mph kan.

mvg Hans

ik snap 1 ding niet, oneeej 2 dingen

1) wat betekend pnf?
2) als je alles doet wat hobbyking adviseerd wat moeten wij dan nog voor advies geven.
HK heeft het zo getest dus zal het wel goed zijn denk ik zo.

heb je de reviews doorgelezen op de site van HK?

daar staan alle tips in behalve de laatste dan hihi daat zeggen dat hij 170mph kan.

mvg Hans

pnf is plug and fly. Zegmaar r2f maar dan zonder accu en ontvanger

Ik vraag met name kritiek op de motorkeuze omdat je ook ziet dat men een stuk grotere motoren erop zet, en daarbij vraag ik ook advies over het vliegen met een wing, omdat ik nog nooit zo'n ding heb bestuurd. Dus met name waar ik op moet letten bij de eerste vlucht.

De HK reviews leken me redelijk veelbelovend.

ik heb nu ook een teksumo van hk besteld en gebruik een dit motortje: HobbyKing R/C Hobby Store : TR 28-26 1650Kv Brushless Outrunner
een 1000mah 3s lipo en een 20 ampére regelaar.

Oke ik ben redelijk noob (vlieg tot nu toe alleen maar plug and fly), hoe heb je die motor gemonteerd? Ik las namelijk in de reviews dat die standaard geadviseerde motor niks te veel is qua power. Zou je iets van een foto'tje kunnen uploaden van hoe je dat gemonteerd hebt? Ik weet wel dat je een motortje moet hebben waar die met de as aan de tegenovergestelde kant van de montage moet zitten, dat is bij de motor die jij bestelt niet het geval.
Bedankt voor je reactie

Grapje, eerst goed lezen Max. Zie net dat je hem besteld hebt dus een foto'tje uploaden kan nog niet.

Laatst bewerkt:
haha dat nog niet nee, maar ik had hem wel direct op de motormount vastgeschroefd. als het goed is zit aan de achterkant van de motor gaatjes waar bijgeleverde schroefjes in kunnen

Niet erg handig om als beginner een toestel te kiezen waar weinig over te vinden is op het forum Max. Nu zul je zelf meer kastanjes uit het vuur moeten halen.

Niet erg handig om als beginner een toestel te kiezen waar weinig over te vinden is op het forum Max. Nu zul je zelf meer kastanjes uit het vuur moeten halen.

Het is niet dat ik er niks van weet, het is gewoon dat ik een stap zet, en advies vragen lijkt toch niet zo gek? Mijn drive hierachter is dat ik zie en lees dat de eerdere generatie's van modelbouwers zelf houtbouw kisten in elkaar zetten zonder enige kennis, dan moet ik toch wel een ARF kistje kunnen bouwen met een beetje houvast? Die houvast probeer ik hier te vragen:P

Hoi Max,

Ik vlieg al een tijdje met de Swift II, eigenlijk het origineel van de TekSumo. Er zit een 1600 kV outrunner met een 6x4 slow flyer prop op. Gaat op 3S1P 1000mAh als de brandweer.

Ik vermoed dat je weinig vliegervaring hebt? Dan raad ik je aan om de Teksumo nog even te laten liggen. Dat ding is mega-wendbaar en niet echt geschikt voor beginners.

Je hebt trouwens een v-mixer nodig, kun je inbouwen in de kist, maar als je een beetje zender hebt, zit ie daar al in. Expo inmixen is ook geen overbodige luxe.

Laat hem voorvliegen door iemand van de club en doe het heel erg rustig aan!

Hoi Max,

Ik vlieg al een tijdje met de Swift II, eigenlijk het origineel van de TekSumo. Er zit een 1600 kV outrunner met een 6x4 slow flyer prop op. Gaat op 3S1P 1000mAh als de brandweer.

Ik vermoed dat je weinig vliegervaring hebt? Dan raad ik je aan om de Teksumo nog even te laten liggen. Dat ding is mega-wendbaar en niet echt geschikt voor beginners.

Je hebt trouwens een v-mixer nodig, kun je inbouwen in de kist, maar als je een beetje zender hebt, zit ie daar al in. Expo inmixen is ook geen overbodige luxe.

Laat hem voorvliegen door iemand van de club en doe het heel erg rustig aan!

het zit hem meer in de ervaring met bouwen. Ik ben veel op aan het vliegen geweest met mijn kinetic 800, en een cessna 182 5ch. Ook heb ik een 1.4meter mx-2 waar ik sinds kort mee overweg kan dus vliegervaring gaat inmiddels de goede kant op. mixing kan als ik mij niet vergis in de software van mijn turnigy 9x (waarover de meningen verdeeld zijn). Hoeveel expo is aan te raden?

@Jasperdg: dat bedoelde ik ook :)

Ik wist niet wat voor zender Maxx heeft, dus dan blijft het gissen hè?

Wat betreft de TekSumo, gebruik in ieder geval voor het samenlijmen van de helften hittelijm. Gebruik niet te veel en niet te heet. Spul wil nogal smelten.

@Jasperdg: dat bedoelde ik ook :)

Ik wist niet wat voor zender Maxx heeft, dus dan blijft het gissen hè?

Wat betreft de TekSumo, gebruik in ieder geval voor het samenlijmen van de helften hittelijm. Gebruik niet te veel en niet te heet. Spul wil nogal smelten.

Had het het beste meteen bovenaan kunnen vermelden, maar bedankt voor de info!

De wing zelf zit in elkaar nu. Ik heb me ingelezen over alles over de kv en dergelijke en heb besloten de aangeraden motor niet te monteren (een 1350 KV). Ik ga voor een 1650 Kv outrunner beetje sterkere motor dan origineel gepland. Die propjes zijn daar toch ontzettend goedkoop dus heb ik verschillende maten om te kijken welke het beste resultaat geeft.
De wingtips heb ik nog even niet gemonteerd omdat ik verlichting in wil bouwen. ik heb gekozen voor 1 stipje rode leds (6 leds) en een stipje groen (6 leds). Deze ga ik dan met de leds naar binnen verlijmen tussen de vleugel en de vleugeltip. Ook heb ik zo'n lichtslang van een metertje, een witte welke op de leading edge gaat komen denk ik. tot slot ook nog 2 blauwe knipperende ledjes welke ergens midden in de wing komen met de LED naar beneden, dat valt lekker op

Die motor ziet er nice uit.
die ledjes zou ik zo mooi mogelijk verwerken, zoals in de vleugel een snee maken een daar de strips in stoppen.

Back