Telemaster Bouwen van Karl-Heins denzin

Zo beste mensen

naar ik de freedom bijna klaar heb, ben ik tussendoor toch begonnen om van begin af aan een Telemaster te Bouwen van Karl-Heins denzin,

Dit wordt de eerste kist die ik helemaal bouwen doe, ben momenteel al met de kleine stukken bezig en als zover is, alles passen en wat bijwerken als nodig is, maar dat zal toch wel zijn, alles zal denk ik niet passen met zelf zagen met als al voorgestanst is.

zal mee en mee wat erbij plaatsen en ook wel weer wat vragen hebben, maar die komen dan ook wel weer.

full

full

full

De stukjes zal straks met passen her en der wat bijgewerkt moeten worden denk ik.

full

was wat ruwbouw nog.

full

Zo hier de stukken wat bijgewerkt op maat. :thumbsup:

Wat een weer is het toch,

Wordt dan ma weer beetje aan de hobby gaan dan, heb ma even wat Balsa latjes enz. bijgehaald,
Kan ik weer even vooruit.

full

Let er wel even op dat je de plankjes weegt voor je bvb aan de vleugel begint zodat linkse en rechtse kant evenveel wegen. Over het gewicht zelf hoef je je niet teveel zorgen maken. Telemaster is zo goedmoedig dat hij het niet merkt. Tenzij je natuurlijk overdrijft :-)

Owke Dries dat zal ik doen, eerst de romp ma eens klaar hebben,

Maar op Moment heb ik een heel erge baaldag. ik begin pas, en via Mp een futaba T7C gekocht, bedrag overgemaakt,alleen persoon noppes nade laat niks meer van zich horen terwijl die wel nog een Funcup te koop heeft staan, zo zakt je de moed ook wel in de schoenen ervan.:stout:

Ik hoop dat je die zender toch nog krijgt, is een goede keus.

Als ik van tekening bouw snij of zaag ik alles iets te groot en schuur het dan op maat, balsa schuurt echt heel snel.

En ik zie dat je met witte houtlijm werkt, dat deed ik met ook bij het bouwen van bouwdozen, maar als je van tekening werkt heb je vaak kleine kiertjes.
Dan is bruisljm (PU constructielijm) een betere keus, die is ideaal voor balsa aan balsa verlijmen en vult kiertjes goed op, na 1 uur kun je het teveel wegvegen met een stukje papier en na 24 uur schuurt het als balsa.
Ook trekt er niets krom als je b.v. een balsa rompzijkant met dun triplex versterkt.
(witte houtlijm zit vol water en maakt dat balsa uitzet tijden het lijmen)

Veel plezier en succes met de Telemaster!

Groetjes Willem

Zo mensen ma weer een stuk gedaan.
Moet zeggen valt toch tegen als je nooit zelf gebouwd hebt. is allemaal zaag werk en passen en meten.

maar ik merk wel dat ook vaak niet alles klopt via tekeningen je toch zelf wat moet aanpassen dan, maar dat is nou het mooie ervan om zelf te bouwen, en ik zie hier op vele bouw verslagen dat iedereen het toch op een andere manier doet, ikzelf doe het stap voor stap maar leer wel veel bij waar ik op moet letten.

daar ik ook zie de gelijder van de achter roeren, daar ga ik toch van afwijken en wat anders erin als stangetje en lang stuk vierkant balsa,

Maar goed ik ben niet zo een met erg goed type, komt qua consentratie vermogen, zwaar ongeluk,is mij nog veel aangebleven dus helaas voor mij geen grote typ verslagen,
hoop niet dat menige dat erg vinden,
Maar ik doe mij best om het zo goed mogelijk van te maken hier,.

hierbij nog paar foto's

full

was allemaal wat passen nog en kijken of maten beetje goed zijn.

full

full

full

Het begint langzaam wat beeld te vormen van de Telemaster,Alleen nog bedenken welke motor er het beste in kan,zit te denken aan bezine 10cc maar als iemand andere opties heeft hoor ik het graag, op moment heb ik al een body zoverre klaar staan van de telemaster met nitro 10cc wat erin komt , Dus het worden 2 dezelfde kisten,:thumbsup:

full

Hoe heb je die romp nou recht gehouden? Want een banaan vliegt niet zo lekker...:banana:
Ik vind dit soort rompen het prettigst ondersteboven bouwen.
Je zet dan een hartlijn uit op de bouwplank en lijnt de exacte middenstreepjes van de spanten daar gewoon mee op. Winkelhaakje gebruiken om de zijkanten ook nog eens haaks op het grondvlak te krijgen en dan kan het niet meer mis.

De Telemaster zal zo'n beetje de grootste zijn van Denzin, zijn kleinste was de Topsy (82 cm).
De mijne, ergens in 1969, nog bij mijn ouders in de tuin:
full

Laatst bewerkt:
Hallo Bruno.

ik heb winkelhaak gebruikt, en recht op de bouwtekening geplaatst en vandaaruit gewerkt.

en is vrij recht. en is eerste kist helemaal met bouwen en zoals je zegt hoe jij het doet is de optie die ik volgende keer gebruik met volgende kist.

full

full

En hierbij hebben we Bijna de TWINS :thumbsup:

full

Laatst bewerkt:
Meestal bij dergelijke kisten worden de twee romphelften verbonden met enkel de twee spanten rond de cockpit want die staan loodrecht op de romp. De andere spanten staan niet loodrecht op de romp.
Dus de twee helften bij elkaar met de centrale loodrechte spanten en verlijmen. Nadien de staarttippen tegen elkaar en de andere spanten volgens plan ertussen. Anders kans op een banaan.
Maar ik moet zeggen dat het wel helser te lezen is, jouw verslag. Zeker met de foto's. Volhouden!

Ik denk dat op de eerste foto van post #6 de achterste spanten niet gelijmd zaten . . . :)

Anders was het foute boel geweest! :eek:

Foto's 4 en 5 van post #6: zo doe ik het tegenwoordig niet meer!

Lijkt allemaal (redelijk?) goed te zijn afgelopen.

jan.

Vandaag toch ma weer een beetje gedaan, en krijgt al wat vorm.

full

full

Even de staart gepast van de andere telemaster of het zoverre uitkomt, maar zit prima

full

De romp begint al aardig op te schieten, nog effe en ik kan met 2 tegelijk aan de gang gaan. :koud:

Hij begint al aardig vorm te krijgen! De Telemaster is een geweldige kist. Ga je er ook flaps op zetten? Wel meer werk maar met flaps heb je een extra funfactor

Back