Telemaster bouwverslag (m'n eerste vliegtuig)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Xinxe, 8 nov 2006.

  1. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Zo'n 2 weken geleden heb ik een bouwdoos van een Telemaster gekocht. Het model heeft een spanwijdte van 180 cm en schijnt een heel goed beginnersmodel te zijn :eek: . Ik wil er een brushless motor in zetten.

    Dit is mijn eerste vliegtuig, en ik heb besloten om een kit te nemen en geen ARF, om verschillende redenen. Ten eerste leek het me leuk om te bouwen, ten tweede komt de winter eraan, zodat ik toch niet vaak kan vliegen. Als laatste ben ik van plan om de elektronica (zender, ontvanger, motor enz.) te kopen op de beurs in Dortmund, en dat duurt ook nog wel even.

    Ik begin nu maar met het bouwverslag, het zal waarschijnlijk geen snelle bouw worden, maar ik hoop er regelmatig mee aan de gang te gaan, zodat hij in ieder geval voor de lente af is.

    Als eerste heb ik de 2 rompzijkanten aan elkaar gelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De tankhouder (accuhouder :wink: ), servoplankje en nog wat spantjes er los ingezet. Binnenkort er inlijmen, maar omdat ik nog geen motor heb, kan de motorhouder er nog niet in, omdat die misschien aangepast moet worden aan de motor.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik ga binnenkort weer beginnen met de restauratie van een Telemaster die ik gekregen heb. Daar is de neus weggelaten om via een normale plastic motordrager zo een 6,5 ccm verbarndingsmotor op te zetten. Deze wordt weer vervangen door een electromotor. Hiervoor heb ik al een buitenloper 3520-7 van www.perba.com klaar liggen. Nu nog sparen voor een regelaar en een accu. Dus verder heel effe wachten met de voorzijde van de romp tot dat ik de motor oplossing gemaakt heb, dan kun je zelf kijken of je een binnenloper of een buitenloper monteerd. In de vorige Telemaster die weer terug gaat naar Hobbyland zit een binnenloper. Het bouwverslag daarvan staat ook ergens op dit forum, maar dat weet je al.

    Maar eerst nu de garage opruimen........
     
  3. aviador

    aviador Guest

    Goed begonnen! ook slim het in durtmunt te kopen ivm de aanschaf :wink:
    ik ben met depron vliegtuigjes begonnen, doe ik nu nog steeds trouwens, en experimenteer met verschillende vleugels/motoren/propellers enz. misschien dat ik ooit ook nog eens een houtbouw kist koop.

    ga zo door!
     
  4. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Ik zie in je onderschrift dat je een Dragonfly 36 hebt, ik heb z'n kleine broertje, de #04 :wink: Dat was m'n eerste modelvliegding, de telemaster wordt de tweede. Maar wel weer m'n eerste vliegtuig :lol:
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Voor de prijs of het aanbod hoef je het tegenwoordig niet meer te doen via het internet is alles te koop wat daar is en 90% voor dezelfde of lagere prijs.
    Dortmund blijft een leuk uitje natuurlijk.
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Bouwen is het mooiste wat er is, misschien zelfs wel mooier dan vliegen 8)
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    :nooo:
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    :yes:

    en nu gaan we kappen met de :spam: en weer lekker :eek:ntopic:
     
  9. Overmoed

    Overmoed

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    63
    Goedzo laat maar lekker veel zien.
    Kan ik zien waar de knelpunten zitten.
    De bouwdoos staat al klaar, maar is in januari pas aan de beurt.
    Wordt een electroversie.
     
  10. JiB

    JiB Guest

    waarom ga je voor zo'n groot model, en dan ook nog in balsa? Een neuslanding en je moet weer aan het plakken, en aan de aanschaf van de motor en accu ben je in verhouding met 1 meter modelletjes veel geld kwijt. Of kan je deze ook met een bp 21 fietsbel of cdrom motortje aandrijven? Het enige voordeel dat ik er van kan zien is dat je gewoon in het gras kan landen zonder altijd voorover te gaan. Maar als je dat doet heb je splinters volgens mij.
    Met een plaat polypron, een leuk bouwplan van het internet en wat lijm kan je net zo goed je bouwhonger stillen lijkt mij. Maar ieder zijn meug...
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Mooie kist deze :) Wat wordt het totaal gewicht volgens opgave? 3200g oid?

    Als motor heb ik nog wel een tip ;) kost niet veel en moet het erg goed doen. Ik krijg er binnenkort 2 van binnen :) Het is deze : https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2102 Op de calmato van planck franck doet hij het super.

    Op 6 cellen lipo van 4200 zou je dan een lichte kist hebben met genoeg vermogen. Wil je langer vliegen ga je naar 6300 mAh :) Neem een Himodel 60A regelaar erbij een kleine bec en je hebt een prachtig electro leskist :)
     
  12. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Dit was de Telemaster van Theo Coenen. Wat voor motor hij er precies in had, weet ik niet, maar volgens mij vloog hij met Nimh accu's, een ik ben van plan met Lipo's te gaan vliegen. Ik hoop dus dat het vliegtuig onder de 2,5 kilo blijft, maar of dat zal lukken betwijfel ik.

    Wat betreft de motor, dat weet ik nog niet. Misschien wordt het deze, maar dat weet ik nog niet. Ik zit ook nog met de accu die erbij moet. Bij Perba is een 3200 3s Lipo 49 euro, 4100 4s Lipo kost 103 euro. Dan heb je dus 2 accu's voor de prijs van 1, maar wel minder power. Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag.
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    klopt, de oude gecrashte versie woog 2,8 kilo vliegklaar en was voorzien van een Flyware Max F 6 motor aan 12 Nimh cellen met een 12x6 prop. De nieuwe versie weet ik het gewicht nog niet van, maar ik schat dat hetzelfde in. Ook deze is voorzien van die flyware motor, maar dan nu met 10 cellen Nimh. Vliegt net zo goed, alleen iets minder vermogen. Daarnaast heb ik laatst een Telemaster gekregen van iemand voor renovatie en deze wordt ook voorzien van een electromotor en dan die van uit jou link bij Perba. Deze is al in huis, maar moet ik nog testen. Van de renovatie van die Telemaster zal ik ook een soort van bouwverslagje maken ergens op dit forum.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    niet die motor doen! die heeft te weinig vermogen / rendement. Neem dan de 309g 660kv versie van rc technics.... ik zou toch voor die htx50 gaan :) dan vlieg je langer...
     
  15. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    KV maakt niet zoveel uit, gewicht wel. Die 237g motor heeft een slechter rendement. Die 309g met 660kv ook eigenlijk, dat moet nog lager. Die 4120 draait ook een 12x8 op 5s lipo maar dan met minder stroom.

    Maar waarom dan bij perba kopen? Rctechnics is sneller en in nl? sterker nog, waarom niet die hxt? 2 van die motoren heb ik voor 80 euro... da's 40 per stuk! De hxt motor is ook 300g maar heeft een kv van 480 waardoor je een grotere prop kan draaien (13inch, is nog niet groot....) op 6s lipo en je een veel beter rendement hebt. Alles wordt minder warm en je vliegt langer. Prijs maakt ook onderling niets uit..
     
  17. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb de RC-Technics 3520-7 ook al liggen voor Mijn Telemaster. Komen 4S lipo's in 2 x 2200mah. 60A regelaar.

    Dit is een rustige kist, dus 600 watt is meer als voldoende. Dan zou het rendement van die motor nog niet zo slecht moeten zijn.
    500 watt kan al genoeg zijn, als ik die van Theo toen omhoog zag gaan.

    Ik heb ook al het een en ander in elkaar gelijmt, maar mijn Romp is op dieet gegaan. 5 minuten dremelen was meteen weer 50 gram minder. Ik zal eerdaags ook eens een fototje plaatsen.
    Maar eerst budget hebben voor de lipo's, dan heeft het bouwen pas weer zin.
     
  18. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Welke motor zou beter presteren met 4S Lipo's? Het verschil in prijs tussen de 3520 en 4120-7 is maar 4 euro, maar de Lipo's maken het duurder, vooral als je meerdere accu's wilt aanschaffen.

    En ik zat er ook al aan te denken om de romp wat luchtiger te maken, maar ik wil de romp eigenlijk niet (veel) minder sterk maken. Foto's zij welkom :wink:
     
  19. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb een paar gaten gedremelt maar wel opgelet dat de sterkte niet merkbaar minder werd.
    Onder in de romp, achter het stuk voor het landingsgestel kun je zo nog een gat bijmaken net als de twee die er al inzitten.

    Bij de montage plek van het landingsgestel moet je wegblijven. Ik zal proberen een foto te laten maken. Heb zelf geen digicam :roll: ...
     
  20. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Inmiddels zitten de 2 rompzijkanten aanelkaar vastgelijmd. Ook heb ik een staartschotje erin gelijmd. Verder nog wat aan het schuren geweest met de bovenkant.

    [​IMG]

    Mijn vader zou op het werk de tekeningen kopiƫren, zodat ik een reserve zou hebben. Maar zodra ik de kopie uitgerold had, en de romp erop legde, bleek dat de kopie ongeveer een cm te groot was. En dus heb ik niet zoveel aan die kopie en moet ik dus heel zuining zijn op het origineel :lol:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina