Telemetrie op zender

raymon

Forum veteraan
Hi.

Ik vroeg me af wat is de meerwaarde van telemetrie op een jet tijdens de vlucht?
Kijk je op je zender owh zoveel toeren maakt hij of dit is de temp?

Heb het in de avantie niet.
Zit voor kingtech te kijken is dat een meerwaarde voor die 80 euro.

80 euro? Waarom zou dat 80 euro moeten kosten? Vaak zijn sensoren een stuk goedkoper. Zelf een adapter maken via een arduino is vaak ook een optie.

Je hebt veel informatie in de log data, en dat kan handig zijn als het een keer mis gaat. Daarnaast kan je alarmen instellen bij een x ml verbruik, te hoge temp, te lage accu spanning edg. Ook zou je data kunnen gebruiken in mixers voor geautomatiseerde dingen maar dan ben je aardig geavanceerd bezig. In mijn Sabre gaan de deuren automatisch dicht op de grond als de motor x toeren heeft.

In een Jet is vooral het verbruik enorm handig. De rest is vooral nuttig als het mis gaat.

Verbruik is het enige wat mij nuttig lijkt.
Helaas ben ik daar niet handig genoeg voor om dat zelf te maken en inleren.

Ik heb nog een digitech ctu liggen werkloos. Maar daar haal ik de flow niet uit.

Tsja, vroeger hadden we toch ook niks?

Maar nu het er wel is kan het makkelijk zijn.

Op m`n Eurofighter weet ik niks van de turbine tijdens het vliegen, ervoor en erna ook niet eigenlijk hang de GSU er nooit aan.

Met de Meteor heb ik het verbruik ingesteld, vlieg dus niet op een timer maar zolang als ik zin heb of de tank aangeeft dat ik nog maar 1 ltr over heb.
Verder zijn de waarschuwingen ingesteld per turbine zodat ik weet welke er eventueel er mee stopt (niet dat mijn reactie dan anders is maar dan kan ik er een beetje rekening mee houden).
Bij de Meteor wordt ook alles gelogd voor het geval dat.

Mocht ik die gaan ombouwen naar Kingtech dan zou ik ze beide ook weer voorzien van telemetrie, maar dat zal eerder zijn vanwege het type kist.
Bij de Eurofighter zou ik het namelijk weer niet doen.

Probleem is dat die goede flow sensoren niet meer te krijgen zijn. Welke motor / ecu heb je? Denk dat een flow sensor aan de hand van het pomp vermogen het makkelijkste is,.en ook het goedkoopste.

Ik heb een jetcat p100 in de avanti met een v10 ecu.
De kingtech voor de mb339 haal ik 1 sepember op de kingtech k45 g4 denk de nieuwste ecu

JetCat V10 is makkelijk, als je geen haast heb ik er van de winter misschien wel 1 voor je ter overname.

Een telemetrie module is een ideale sensor voor het realtime bekijken van de turbine parameters. Met name tijdens het opstarten van een turbine die minder goed toegankelijk is. Ik heb/had zowel de Vspeak als de Kingtech 5 in 1 module in gebruik.

De 5 in 1 van Kingtech gebruik ik niet meer omdat deze niet compatibel is met de Powerbox Core. Mocht je interesse hebben, mag je deze wel overnemen (hoef niet de hoofdprijs ;) ) Module heeft maar een paar vluchten in mijn Rebel gezeten en is dus nog zo goed als nieuw.

Mvg Danny

Back