Telemetrie voor beginners.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 30 jun 2018.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste mensen,
    Wat kan een simpele geest als ik precies met telemetrie?
    Het is niet voor een zwever, waarbij je met telemetrie de hoogte vast kunt stellen.
    Ik ga n.l. binnenkort met een Graupner MX HoTT zender vliegen en ik hoor, dat je daarmee kunt meten, tijdens een vlucht, hoeveel er nog in de lipo zit.
    Wie kan kan mij uit de droom helpen?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je de opgenomen stroom in relatie tot de tijd kunt meten, dan weet je hoeveel capaciteit (mAh) er uit de LiPo wordt ontnomen. Weet je de totale capaciteit die de LiPo kan leveren dan weet je ook wanneer het tijd wordt om te landen.

    Dit werkt aanzienlijk betrouwbaarder dan "op de timer" vliegen. Hoogte- en variosensoren spreken voor zich. Een sensor met een GPS kan handig zijn om een buiten het veld geland toestel terug te vinden of om op de computer te zien waar je hebt gevlogen, met daarbij alle meetwaarden Elk merk heeft zijn eigen sensoren. Graupner heeft ook een ruim assortiment sensoren.

    De opties om alles op het computerscherm weer te geven, variëren per merk.

    Een voorbeeld:

    Screen1.jpg
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je NPS.
    Kan ik dan zien, hoeveel % er nog in de lipo zit? Ik vlieg met een 6s/5000maH.
    Ik heb geen enkele technische opleiding gehad en voor mij is dit allemaal nieuw.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je ziet hoeveel er uit de LiPo is gehaald. Gemeten in mAh. Niet in procenten. Zo werk het bij mijn radio.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Het percentage van de lipo zal telemetrie niet doorgeven wel de spanning en daar heb je genoeg aan.
    Zien op de zender heeft geen zin want je kijkt niet op je zender tijdens het vliegen. Er moet dus een alarm afgaan als de spanning op een bepaald punt komt of een gesproken tekst. Zelf gebruik in een Spektrum DX9 en die geeft elke minuut de spanning door.
    Kan ik we wel een keer laten zien en horen.
    Koffie staat klaar, of een koud biertje met dit weer.:beer:
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat kun je vast omrekenen in procenten, of leren met cijfers van mAh om te gaan.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dag Onno. Ik vind het leuk om weer eens langs te komen. Dan kunnen we weer even bijpraten. Sinds 3 jaar vlieg ik met een Spektrum DX6, maar die kan niet met telemetrie werken, voorzover mijn kennis gaat. En de dame in de zender is 2 jaar geleden haar stem kwijtgeraakt. "throttle high" zei ze wel eens, kan ik me nog herinneren.

    Wat ook lastig is, is dat niemand bij onze vereniging met Spektrum vliegt. Mede daarom heb ik een Graupner gekocht in Duitsland.
    Ik stuur je een pm om wat af te spreken.
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    De Dx6 heeft wel de mogelijkheid voor telemetrie.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De spanning van een LiPo is niet zo'n hele goede indicator voor de ladingstoestand en is onder meer afhankelijk van de geleverde stroomop dat moment.

    Wat betreft het omrekenen naar procenten. Dat zal met sommige systemen zeker mogelijk zijn. Alleen is dat niet eenvoudig. Er zal kennis van het schrijven van programma's b.v. met LUA voor nodig zijn als de zender dit omrekenen niet standaard kan.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is goed nieuws.
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Dat klopt, maar tijdens het vliegen kan je redelijk inschatten wat er nog over is.
    Verschil tussen half gas en vol gas b.v.
    Bij een 3 S is iets onder de 11 volt op half gas een teken om de landing in te zetten en bij vol gas niet.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het ligt aan mijn gebrekkige technische kennis, maar is het nou wel of niet handig?
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zojuist gevonden;

    The majority of the RC telemetry compatible transmitters have audible alarms that can be set to notify you of set points such as low battery voltage, high temperature, and low fuel level. And some transmitters such as the Spektrum DX8 that actually vibrate to alarm you of a problem.

    Alarms are great for keeping you informed of problems without having to take your eyes off of your airplane.

    If you want more than just audible alarms, the Hitec HTC Voice Telemetry Unit actually talks to you while you fly!
     
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Interessant topic!
    Ik heb recent een FrSky zender gekocht juist vanwege de uitgebreide telemetrie opties.

    Verbruik van accu capaciteit is een product van stroomsterkte (Ampère) en de totale accuspanning (Volt) over tijd. Volgens mij ben ik al ergens tegen gekomen dat het mogelijk moet zijn zodoende het totale verbruik real-time weer te geven. Wel is hier een stukje code voor nodig, of is dit bij een Spectrum standaard?. Dan kan er ook een (custom) alarm op.

    Op dit moment duizel ik ook over de vele instellingen en mogelijkheden die telemetrie biedt.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    De meeste ontvangers met telemetrie mogelijkheid sturen wel een spannings-signaal terug, maar dat is de voedingsspanning van de ontvanger zelf. Als je een lipo regelaar met bec gebruikt heb je daar niet zoveel aan. Om de spanning en eventueel stroom van de lipo te kunnen meten heb je aparte sensoren nodig.
    Ik gebruik al enige tijd een UnisensE multi-sensor in combinatie met mijn Multiplex zender/ontvanger. Deze kan naast hoogte, stijgsnelheid enz. ook stroom en spanning meten, en combineert dat dan als één waarde van de verbruikte hoeveelheid mAh. Het is zelfs zo dat laatst gemeten waarde behouden blijft, en dus de verbruiksmeting ook na het stoppen en ontkoppelen van de accu bij een nieuwe start gewoon doorgaat.
    Bij mijn zender heb je een PC nodig om de juiste instellingen van de UnisensE (en eventueel ook van mijn ontvanger) in te stellen, maar volgens de gebruiksaanwijzing gaat het met een HoTT zender zonder. Alleen moet je de UnisensE een aantal keren aan je zender binden om alle sensoren te registreren.

    https://www.sm-modellbau.de/UniSens-E-und-Zubehoer
    https://www.sm-modellbau.de/pdf/SM Anleitung UniSens-E v1.14.pdf

    Max.
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De meeste telemetrie ontvangers van Graupner Hott hebben een extra spannings ingang, als ik het wel heb tot 30 volt om in geval van een BEC ook nog de 'echte'accu spanning te meten en naar de zender te sturen.
    Voor een stroom en daarmee capaciteits meting heb je wel een (extra) stroom sensor nodig, ook bij Hott.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat is een verkeerde veronderstelling. De capaciteit is stroom gedurende tijd en wordt uitgedrukt in ampèreuur (Ah). Stroom maal tijd.

    Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Ampere_hour
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2018
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Eeeeehhh.....ja, je hebt gelijk. Maar voor stroom heb je dan toch altijd een aparte sensor nodig. Ik meen te weten dat er ook regelaars zijn (smart?) die de momentane stroomwaarde ook als telemetriesignaal beschikbaar hebben.
     
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Nee, gewoon een fout op de vroege ochtend van mij ;)
    Inderdaad heeft de spanning er niets mee te maken. Ik ben bezig met het opzetten van een complete telemetrie van spanning per cel, totale stroomsterkte, temperatuursensoren, gps en toerental in een elektroboot. Hier heb ik een aardige hand aan sensoren voor nodig. Maar die zijn gelukkig allemaal aanwezig, en al in mijn bezit.
    Dat gaat allemaal best eenvoudig, maar dan hoe verwerk je deze data in de zender tot een bruikbaar geheel. Dat is een uitdaging waar ik nu voor sta.
    Zo wil ik ook het vermogen kunnen zien, wat weer stroomsterkte keer de totale spanning is.

    Inderdaad was de stroomsterkte sensor het meest lastig om te vinden.
    Ik heb er één gevonden van maximaal 150A. Hoger heb ik ze niet gezien zo kant en klaar.

    Mijn regelaar logt ook temperatuur, stroomsterkte en totale ingangsspanning. Maar die is niet beschikbaar als telemetrie optie helaas. Wel gaat deze stroomsterkte meting tot 220A.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2018
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Tja, zondag en nog niet helemaal wakker. Dan krijg je dat...

    Meetdata naar een bruikbaar geheel omvormen is inderdaad een uitdaging. Uitgebreid op je beeldscherm kijken tijdens varen/vliegen is onmogelijk. Uitvoer moet met voice-synthesise. Maar alles laten uitspreken, dan krijg je een enorme stroom informatie waar misschien iets zinnigs bij zit. Dat werkt dus ook niet.

    Heb het opgelost met alarmen die alleen signaleren als een meetwaarde een kritische waarde bereikt en Lua applicaties die de stroom aan informatie indikken.

    Het is b.v. niet interessant om te weten dat ik 132,5 meter hoog vlieg en even later 134 meter. Heb het zo gemaakt dat alleen over- of onderschreden grenzen worden gemeld. Bij voorbeeld 100 meter en dan pas een melding als een hoogte van 125 of 75 meter wordt bereikt. Continue capaciteitsmeldigen van de Li-Po zijn ook niet zinvol. Die worden alleen gegeven als een stapgrootte is overschreden. Bij voorbeeld 250 mAh en de volgende melding is bij 500 mAh. Zo voorkom je een heleboel onnodige informatie.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2018
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina