Telkens een stapje verder met mijn LB avontuur

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Ton van Munsteren, 15 jul 2022.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Met een kijkje nemen op de Almeerse LB meeting aardig gemotiveerd geraakt.
    Daarna mee kunnen vliegen op de Ringmaster Fly-A-Thon en ja dat was de extra push.
    Helaas is een glow of diesel even geen optie dus starten met de E-motor dan maar, dat een avontuur op zich is.

    Een RC model voorzien van een LB sturing en 8 m lijnen leuk maar te kortbij en wordt daar draaierig van.
    Maar wel perfect voor een eerste poging kon zelfs een loop maken.

    IMG_0420.JPG

    Was al bezig met een Ringmaster voor 09-.15 en heb die omgezet naar electro.
    Nog een heel avontuur want best spannend of die E-motor met Lipo 3S -1000mAh zou werken.
    Uiteraard zelf in cad gezet en gelaserd dus lekker snel te plakken.

    IMG_0732.JPG

    Op de 3D printer een tuimelaar gemaakt

    IMG_0736.JPG

    Moet bekennen niet de mooiste kleuren maar maakt niet uit moet nu vliegen de rest van de kleuren komen nog wel.

    293344289_2933661223445390_1186594244271954452_n.jpg

    293176976_1921456324713637_7070693593379773426_n.jpg

    Paar dagen geleden een vliegpoging gedaan was windstil.
    Zwaartepunt wat ver naar voren maar maakt niet uit moest vliegen.
    Lijnen 18m misschien iets teveel van het goeden maar heb niet ander dus aanhaken dat spul.
    Mooi van Electro is langzaam gas lukt het niet even stoppen en opnieuw.
    Na drie pogingen en Jan W als hulp loslaten volpower en vliegen maar.
    Even spannend want door het haken van de lijnen op het gras kwam de Ringmaster wat naar binnen.
    Maar met volpower was de Ringmaster snel op gang en stond de lijn soort van strak.
    Lache want het model vliegt hartstikke strak en kan langzaam en snel vliegen.
    Lekker klimmen zit er ook in maar door het CG naar voren is dat klimmen niet echt goed voor een wingover.
    Ook valt het draaerig worden door de 18m lijnen mee en door rustig vliegen kunnen we even een rustig momentje inbouwen.
    Moet nog veel gebeuren mogelijk kortere lijnen denk dan aan 16m maar dat komt wel.

    Ben ook met een Suls Record Trainer bezig voor een 1.5 diesel en die schiet al aardig op.
    Ook zelf getekend en door Janhein gelaserd hij heeft ook een setje te koop voor de liefhebber.

    293418109_1225465071583601_6786300696643462212_n (1).jpg

    Om een lang verhaal kort te maken denk dat ik een beetje de smaak te pakken heb.

    Ton
     
    dieselracer, Bruno van Hoek, Gea en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, dat is één van de eerste dingen die je moet aanpassen. Bij 18 m (wat voor soort lijnen zijn het, dikte?) wordt het allemaal wat dun aan het handvat en zoals je hebt gemerkt lukt flink klimmen dan ook niet meer. Kan een kwestie zijn van iets meer tiplood, maar ik zou gaan voor 16 m, eigenlijk 15,92, lijnen van max. .012 (0,30 mm)
    Die aan max. 13 m lijnen, eigenlijk 13,27, ook .012
    Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb.... :rofl:
     
    dieselracer vindt dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb nu enkel de set lijnen die ik heb laten maken voor het carrier en stuntvliegen, maar dat was bedoeld voor een iets groter model.
    De ringmaster heb ik wat verkeerd ingeschat en dacht een gelijk formaat als die van Gerben te hebben:hammer: maar is kleiner.
    Dat is het nadeel van Cad tekenen alles lijkt even groot:yes:.

    Lastig te vinden een rol draad geschikt voor LB en dan ook nog 0.3 dik.

    Ja klopt moet ook nog 13m lijnen hebben.

    Nog maar even doorzoeken naar een rol van een paar honderd meter.

    Ja klopt maar waarschuwen help niet want ben altijd al een beetje gek geweest op het LB vliegen.
    Zoiets doe je heel lang geleden en dat laat je nooit meer los.:rofl::worship::yes:
     
    dieselracer, Schoenmakers en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  4. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kijk, je wilt niet dikker dan 0,3 mm vanwege de luchtweerstand bij die kleine modellen.
    Toch wil je wel dat het heel blijft (minimaliseren risico).
    Hier zie je wat een LB lijn van die dikte aan belasting kan hebben.
    Die chinese kabel komt net tot de helft.
    Nu zal het met een Cox of tamme Webra nog wel loslopen maar ga aan die lijnen geen snelle 2,5cc vliegen op een kist van ~500 gram.
    Tenminste, dat zou ik niet doen....
     
    dieselracer vindt dit leuk.
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoe meten jullie nauwkeurig de lijn lengte af. twee even lange lijnen maken lukt wel (stond ergens een tooltje om dat te doen )maar precies de lengte bepalen is nog even puzzelen . Een rolmaat is niet altijd even nauwkeurig over 15 meter.
     
  7. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Klopt dat deze lijnen een lagere sterkte hebben dan die Laystrate, ik test bij de 0.012" tot ca 5kg per lijn (met ongekalibreerde koffer unster..), is ruim voldoende voor 2.5cc: bij een gewicht van 0.7kg model, 90km/h (25 m/s) en een straal van 16m is de "centrifugaal" kracht:
    [​IMG] F= 0.7x25 ² = 27N , Je zou dus aan 1 lijn ruim genoeg hebben met een marge van 100% en
    16 je hebt er twee......
    [​IMG]: centrifugale kracht (N)
    [​IMG]: massa van het voorwerp (kg)
    [​IMG]: snelheid van het voorwerp (m/s)
    [​IMG]: straal van de cirkelbaan (m)
     
  8. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Sorry, tekst is een beetje verschoven bij het plaaten reactie....:eek:
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Duidelijk en een prima onderbouwen dus gelijk de bestelling in werking gezet
     
    dieselracer vindt dit leuk.
  10. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Bij het theoretisch berekenen van de treksterkte die lijnen horen te hebben, moet je wel rekening houden met de volgende praktijkomstandigheden:
    -de trekkracht op de lijnen is niet alleen de centrifugaal kracht, zoals iedereen die wel eens drie loopings in een windje heeft gevlogen, weet.
    -lijnen krijgen in het gebruik makkelijk kinkjes en 'kurketrekkers'. Daardoor neemt de sterkte af.
    -lijnen die kunnen roesten raken ook deel van hun sterkte kwijt en glijden niet meer mooi over elkaar.
    -de oogjes zijn de zwakste schakel, als je tenminste de inferieure methode met een krimpbuisje gebruikt.
    -als de tuimelaar, tuimelaarbevestiging en leadouts zwakker zijn dan je lijnen, raak je nog in de puree!
    Uiteindelijk is regelmatig een trekproef van het hele systeem doen de beste garantie voor veiligheid.
     
    dieselracer, Bruno van Hoek en janhein vinden dit leuk.
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Dus als ik het goed begrip is 0.3mm te dun :hammer:
    Lijkt mij ook dat je met een trekproef toch ook de lijnen tot het max. belast en mogelijk daardoor ook beschadigingen maakt.
     
    dieselracer vindt dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dat is voor het kleine formaat zowat het dikste dat goed vliegt. Maar je hebt wel treksterkte nodig.
    10G is wat onze wedstrijdmodellen altijfd probleemloos moesten doorstaan en dat is geen overbelasting van het materiaal (al voelt dat in het begin soms wel zo...).
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat laatste is een veel gemaakte denkfout - ik deed dat ook decennia.
    Het is wel degelijk alleen de centrifugaalkracht...
    Gaat het model (veel) sneller vliegen, dan loopt de lijntrek (onaangenaam) op.
    Dit komt door de (wind)energie die aan het model wordt toegevoegd, enigszins vergelijkbaar met dynamic soaring.
    De meeste motoren zijn niet in staat, daarbij de kist tijdens het dalen tegen te houden en daarmee de snelheid binnen de perken, laat staan die Vkwadraat uit de formule...
    Ongeregelde electromotoren zijn wat dat betreft wel iets beter, en heb je een goede governor, dan heb je gedurende 3 loops een vrijwel constante, standonafhankelijke, snelheid. maar betaal je de prijs zodra je boven de 45 graden komt en tegen de wind in wilt vliegen. Geloof me, dat is soms doodgriezelig.
    Pas een volledig geregelde electromotor doet wat een 2/4 lopende verbrandingsmotor altijd graag wilde, maar blijft daarbij in een veel te klein regelbereik steken.
    We hebben ons er jaren uitstekend mee gered, maar het verschil is nu goed te zien.
    Verder is een stevige besturing (incl. lijnen) natuurlijk van levensbelang!
     
  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Kwestie van negeren en veel gaan vliegen, ik zie de uitdrukking op Bruno zijn gezicht nog toen we na een middagje vliegen op Almere terug in de straat kwamen, de bomen stonden horizontaal, heb ik daar in gevlogen? Jazeker.

    In de exit van de acht boven het hoofd kom ik in een storm tot 13g op de Z as, dat is wat de vleugel hebben kan. Lijntrek valt erg mee en loopt op naar maximaal 3,7g * het eigen gewicht van het model. De hoogste belasting is inderdaad de lijntrekproef die rond de helft van de breeksterkte van de lijnen zit. Lijnen goed verzorgen en op tijd vervangen.

    In governor zal de propellor tegen de wind in als windmolen functioneren en het vermogen omlaag brengen om het toerental te reduceren en dan val je uit de lucht. Zolang het lekker vliegweer is heb je daar niet zoveel last van.
     
  15. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Henk heeft natuurlijk gelijk dat de het model sneller gaat bij het draaien van b.v. looping bij wind en dat mechanische beschadigingen de breeksterkte negatief beïnvloeden. Het laatste kunnen we zoveel mogelijk elimineren door voorzichting met de lijnen om te gaan en regelmatig te inspecteren. Voor de prijs die deze lijnen kosten hoef je geen risico's te lopen. Als je zoals ik test tot 5kg/lijn, bij een modelgewicht van 700g, 16m lijn, kan je theoretisch tot 33m/s, 120km/h of minder dan 3sec per rondje vliegen om die 5 kg te halen...! En dat is met alle krachten op 1 lijn! Heb eens opgezocht wat de opgegeven breeksterkte is van deze lijnen ( OK niet exact dezelfde maar zelfde materiaal en met dezelfde En12385 spec, zou vergelijkbaar moeten zijn. Ken deze spec. ovrigens niet..) en die geven 0.08kN, 8kg op. Ik heb een tijd terug eens wat testen gedaan nadat ik een krimptang voor hulsjes had gekocht. Ik moest de tang modificeren omdat bij de kleinste hulsjes (die voor 0.3mm met de "Sig" methode) toch slip optrad. Korte stukjes lijn gemaakt met aan beide kanten hulzen en oogjes, breeksterkte was geloof ik 7kg, maar ik was verbaasd dat de lijntjes in het midden braken en niet bij de hulsjes, je voelde ze gaan rekken en dan breken...
    Al met al denk ik dat er genoeg reserve in die lijn zit voor normaal gebruik, teamracen of zo zou ik ook niet doen ermee. De Chinese "kwaliteitscontrole" zal ook misschien variaties geven in treksterkte, daarom altijd testen....
    Dit zijn de spullen die ik gebruik voor het maken van lijnen (met de "Sig" methode):
    IMG_2933.jpeg
     
  16. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Alles goed en wel, maar met de 'hulsjesmethode' krijg je een plotseling verschil in stijfheid tussen de lijn en het hulsje, en raad eens wat er dan na een x-aantal buigingen breekt?
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik herinner mij de eerste lijntrekproef bij een zeker 10 cc stuntmodel, dat mijn, een paar dagen eerder verpulverde ( OK, door lijnbreuk :oops:. Kinderen, NOOIT RVS lijnen proberen te solderen met agressief vloeimiddel) wedstrijdmodel kwam vervangen.
    De set lijnen die er bij zat knapte bij.... de uitgang van het busje.
    Beter dat het toen gebeured, dan de week er na tijdens een vlucht op het EK in Polen, zullen we maar zeggen.
    Met een betere set lijnen alsnog getest en zo veel mogelijk naar mijn hand gezet.
    Het model was zeker beter dan mijn ter ziele gegane exemplaar, maar ik bakte er desondanks helemaal niks van.:oops:
     
    dieselracer vindt dit leuk.
  18. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Alle hijsstroppen worden tegenwoordig ook gekrompen, dus dat zal niet zo'n probleem moeten zijn. Wat denk ik niet zo goed is bij hoe we de oogjes maken is de hoek die de lijnen maken na de krimphuls om het oogje heen, dat gaat richting 45 graden en is een groot stesspunt, bij hijsstroppen is dat max 30 graden! Ik heb wel eens geprobeerd van zacht roodkoperen buisjes zo'n ovaal oogje te maken maar tot nog toe zonder succes, commercieel is niks te koop voor onze lijndiameters, iemand ideën?

    large.gif
     
    Bruno van Hoek en dieselracer vinden dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, dit:
    [​IMG]
    Dit type blijft bij mij al 50+ jaar in orde...
    Behalve die ene keer dat ik dit met RVS lijn probeerde.
     
    dieselracer vindt dit leuk.
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuke discussie over de kabels en vooral zo doorgaan is erg leerzaam en leuk te zien dat er verschillende benaderingen zijn.

    @Bruno begrijp ik het goed dat jij niet met RVS kabels vliegt.

    Zelf gisteren weer even een vliegpoging gedaan en tevens de sterkte van de Ringmaster getest.
    En mag zeggen dat ik redelijk tevreden ben over de crashbestendigheid van mijn Ringmaster:goal

    Was al even aan het klooien met het uitrollen van de lijnen bleven telkens aan bloemetjes hangen.
    Geen ideale situatie dus maar als je eigenwijs genoeg bent moet het wel lukken.
    Dus model goed gezet en stond iets naar buiten gericht wat mijn een prima start leek.
    Dus volgas weg want dat was de vorige keer ook goed gegaan.
    Leek ook goed te gaan maar de Ringmaster kwam toch naar binnen (die bloemetjes), dus shit wat nu.
    Resultaat was een wingover en verticale klappert op moeder aarde.
    Man wat een klap was dat want de Ringmaster in duikvlucht en volgas gaat best nog vlot.
    Einde oefening dacht ik naar viel nog mee, motor met regelaar en lipo en ontvanger eruit gebroken.
    De romp achter de vleugel had even een knikje gehad maar dat haarscheurtje is snel te fixen.
    Met het bakje van de accu weer in elkaar schuiven en de motorspant weer op zijn plek gelijmd was de Ringmaster al weer snel gefixed.
    Staat ook weer klaar voor een volgende poging.

    Met deze ervaring gelijk twee vragen;
    1; Heb de motor met 2 ringetjes naar buiten gezet , vraag is dat verstandig , wanneer wel wanneer niet en hoeveel.
    Okay zijn iets meer vragen maar dan heb je ook wat.
    2; Heb een standaard CCW prop erop maar mogelijk is dat mede de rede dat het model de neiging heeft naar binnen te komen.
    Vraag is dan ook is een CW prop met de torsie naar buitengericht niet beter of wat is het voor en nadeel.

    Zo en dan nu weer verder tekenen aan me Super Suppi :bye:.
     

Deel Deze Pagina