Telkens een stapje verder met mijn LB avontuur

3 laagjes spanlak en 2 laagjes ceta bever en ben best tevreden is leuk geworden.
Gelijk maar de Cox erop geschroefd om te kijken hoe dat eruit gaat zien.
Nu nog een tuimelaar printen en alles afmonteren.

338466144_1373810453180566_490932812553854159_n.jpg
 
Met redelijk wat wind is toch wel spannend maar ook leuk om te proberen, want wow de lijnen komen wel erg slap en slepen nog net niet over de grond.

Maakte eerder ook telkens de fout met de start niet voldoende met wind mee te beginnen met rijden, maar heb ik nu goed door.

Ook wat zijwaardstelling met 1 ringetje en flink wat tip lood , geen idee of dat teveel is maar werk dus okay.

Donderdagavond lekker twee vluchten gemaakt en eigenlijk niet draaierig geweest, weet niet wat ik nu beter doe maar gaat goed.

Geen loop gedurfd maar wel af en toe flink hoogte gegeven en dat is lastig want omhoog kijken geeft nog wel eens een dans pasje.

De Ringmaster doet het toch wel erg leuk als eerste model en lekker makkelijk met een electro aandrijving.

342717739_799404758277019_3127126344548115221_n.jpg


342713783_1065296477769831_1205076938860736558_n.jpg


342720449_262514222939552_8937763590975812909_n.jpg
 
Dus als ik het goed begrip is 0.3mm te dun :hammer:
Lijkt mij ook dat je met een trekproef toch ook de lijnen tot het max. belast en mogelijk daardoor ook beschadigingen maakt.

Misschien en trektest doen, en kijken,waneer ze knappen?..Uiteraard met en goede verbinding aan de uit einden, zoals Bruno zegt...Is nogall en kunst, om dat goed en mooi te doen...Moeten ik nog even aan werken. Jan Willem ging het ook flechten en verlijmen onder ander...zag er mooi uit..Ik miss hem nog steeds...Was echt en maatje..
 
Hoe meten jullie nauwkeurig de lijn lengte af. twee even lange lijnen maken lukt wel (stond ergens een tooltje om dat te doen )maar precies de lengte bepalen is nog even puzzelen . Een rolmaat is niet altijd even nauwkeurig over 15 meter.
Sorry dat ik je vraag toen over het hoofd zag. Alsnog een antwoord:
Daarom zijn de lijninhangpunten op een (goed) handvat dan ook afstelbaar. Gewoon een paar spaken met nippels voor dit doel kannibaliseren...
Een mm of 8 per kant is haalbaar en daarmee voldoende om bij neutraal hoogteroer je handvat in jouw gevoelsmatige neutraalpositie te zetten.
Dit handvat is van maple (ahorn), maar er zijn vele mogelijkheden.
Dit is mijn uitvoering van het principe dat Henk de Jong eens opduikelde uit een Aeromodeller, naar ik meen.
full

En als je er nog twee gaatjes bij boort kun je afstand tussen de lijnen aanpassen en
daarmee de gevoeligheid van de besturing.
Leadouts d kl.jpg

Misschien een trektest doen, en kijken,waneer ze knappen?..Uiteraard met een goede verbinding aan de uit einden, zoals Bruno zegt...Is nogal een kunst, om dat goed en mooi te doen..
Nou, die trekproef is toch wat minder willekeurig dan je denkt.
Voor bijv. F2B (kunstvlucht) is de trekkracht 10x het modelgewicht.
Mijn laatste kistje is ~1700 gram, dus er wordt getrokken met 170N (17kg ;)).
En dat ook nog eens met veel precisie en NIET met een grote klap....
De veerunster wordt met een verbindingskoordje en schuiflus mooi aan het handvat gehangen. Dusdanig dat de kracht gelijk over de lijnen wordt verdeeld!
De piloot pakt zijn model ter hoogte van de tuimelaar bij de romp en trekt dan zelf tot degene met de unster roept dat de vereiste waarde is bereikt.
Alles rustig en soepel, desondanks is het aan het begin van het seizoen toch altijd even schrikken hoeveel 17 kilo is....
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn een haartje kwetsbaarder dan de 7 draads RVS, maar ik vind ze fijner vliegen.
Voornamelijk minder vering in de besturing.
Iets dat je bij lijnen van >21 m en een model van >1500 gram natuurlijk veel beter merkt.
 
Mijn manier van oogjes maken aan de RVS 7 draads kabeltjes , ik heb daar ook een simpel hulpstukje voor gemaakt om de kabels op te spannen , zie foto

De kabel 2x rond het messing ringetje , opgespannen met het klemstuk links en dan omwikkelen met dun koperdraad (komt van gestripte laskabel) , ongeveer 25 mm
DSCN8037.JPG


Het kort stukje kabel terugplooien en terug omwikkelen met dezelfde koperdraad
DSCN8038.JPG


Terug aan het oogje draai ik het begin en einde in elkaar en rond de omwikkeling , daarna lijm ik de koper omwikkeling met 30 min. epoxy , daar doe ik een drupje wonderolie in , van wijlen Sal (Salvatori Barille RIP) geleerd , zo zou de epoxy minder broos/hard worden , eenmaal de epoxy droog schuif ik er nog een krimpkous over , de ene rood voor up , de andere zwart voor down , om vergissingen te vermijden :rolleyes::confused::cool:
DSCN8041.JPG


Groeten Jef
 
Het ziet er prachting uit, maar....:rolleyes:
Ik heb nogal een hekel aan die messing ringetjes (te klein gat & te dik) als je daar een F2B-formaat schaarconnector doorheen probeert te wurmen. :confused:
Want bij zo'n actie krijgt het omwikkelde gedeelte erg veel buiging te verduren. :eek:
Daar heb ik met mijn gevlochten oogjes geen last van.... :)
 
Met een kijkje nemen op de Almeerse LB meeting aardig gemotiveerd geraakt.
Daarna mee kunnen vliegen op de Ringmaster Fly-A-Thon en ja dat was de extra push.
Helaas is een glow of diesel even geen optie dus starten met de E-motor dan maar, dat een avontuur op zich is.

Een RC model voorzien van een LB sturing en 8 m lijnen leuk maar te kortbij en wordt daar draaierig van.
Maar wel perfect voor een eerste poging kon zelfs een loop maken.

Bekijk bijlage 502736

Was al bezig met een Ringmaster voor 09-.15 en heb die omgezet naar electro.
Nog een heel avontuur want best spannend of die E-motor met Lipo 3S -1000mAh zou werken.
Uiteraard zelf in cad gezet en gelaserd dus lekker snel te plakken.

Bekijk bijlage 502737

Op de 3D printer een tuimelaar gemaakt

Bekijk bijlage 502738

Moet bekennen niet de mooiste kleuren maar maakt niet uit moet nu vliegen de rest van de kleuren komen nog wel.

Bekijk bijlage 502739

Bekijk bijlage 502740

Paar dagen geleden een vliegpoging gedaan was windstil.
Zwaartepunt wat ver naar voren maar maakt niet uit moest vliegen.
Lijnen 18m misschien iets teveel van het goeden maar heb niet ander dus aanhaken dat spul.
Mooi van Electro is langzaam gas lukt het niet even stoppen en opnieuw.
Na drie pogingen en Jan W als hulp loslaten volpower en vliegen maar.
Even spannend want door het haken van de lijnen op het gras kwam de Ringmaster wat naar binnen.
Maar met volpower was de Ringmaster snel op gang en stond de lijn soort van strak.
Lache want het model vliegt hartstikke strak en kan langzaam en snel vliegen.
Lekker klimmen zit er ook in maar door het CG naar voren is dat klimmen niet echt goed voor een wingover.
Ook valt het draaerig worden door de 18m lijnen mee en door rustig vliegen kunnen we even een rustig momentje inbouwen.
Moet nog veel gebeuren mogelijk kortere lijnen denk dan aan 16m maar dat komt wel.

Ben ook met een Suls Record Trainer bezig voor een 1.5 diesel en die schiet al aardig op.
Ook zelf getekend en door Janhein gelaserd hij heeft ook een setje te koop voor de liefhebber.

Bekijk bijlage 502741

Om een lang verhaal kort te maken denk dat ik een beetje de smaak te pakken heb.

Ton
Hallo Ton, is dat setje van de Record Trainer nog te koop? Ik heb daar zeker interesse in, heb daar afgelopen lb dag in Almere mee mogen vliegen en dat ging heel goed. Ben een starter met lb, groet Ronald
 
Ja tuurlijk kan dat ik heb getekend maar @janhein heeft gesneden, weet niet of hij dat nu ook wil of kan doen.
Anders vraag ik het RCE en wil dat helemaal niet lukken heb ik hier nog een setje die ik voor reserve heb.
 
Ja tuurlijk kan dat ik heb getekend maar @janhein heeft gesneden, weet niet of hij dat nu ook wil of kan doen.
Anders vraag ik het RCE en wil dat helemaal niet lukken heb ik hier nog een setje die ik voor reserve heb.
Geweldig, ik zat al op outerzone te kijken naar de tekening maar ik kon daar eigenlijk ook niet echt de maten ontdekken. Waarschijnlijk is dat voor ervaren bouwers geen probleem maar ik merk dat ik daar toch nog weinig idee van heb. Dan is een soort van bouwpakket toch wel fijn. Als je weet wat de kosten zijn laat het mij aub weten dan kan ik dat overmaken. Alvast hartelijk dank voor de moeite!
 
Krijg steeds meer het gevoel bij het afstellen van de ringmaster en het draaierig worden wordt ook al minder.
Prettig is wel dat met electro je kunt stoppen wanneer je wil en dus niet te ver gaat.
Al wat aan het stoeien met wat loopings en dat gaat prima, merk wel dat bij de uitkomst van de loop de ringmaster wat door wil gaan.
Lijkt ook dat het model wat naar binnen wil komen in de loop, mogelijk te zwaar of de lijnen teveel weerstand en te zwaar.
Maakt niet uit blijf lekker doorstoeien.
 
Krijg steeds meer het gevoel bij het afstellen van de ringmaster en het draaierig worden wordt ook al minder.
Prettig is wel dat met electro je kunt stoppen wanneer je wil en dus niet te ver gaat.
Al wat aan het stoeien met wat loopings en dat gaat prima, merk wel dat bij de uitkomst van de loop de ringmaster wat door wil gaan.
Lijkt ook dat het model wat naar binnen wil komen in de loop, mogelijk te zwaar of de lijnen teveel weerstand en te zwaar.
Maakt niet uit blijf lekker doorstoeien.
Beschrijf dat 'doorgaan' eens.
Naar binnen komen....
Klinkt als een motor die niet oppakt (in tweetakt gaat) :rofl:..... waardoor je in de klim zoveel snelheid verliest dat de lijntrek te weinig wordt.
Als je bovenwinds begint te klimmen, zodanig dat je 90 graden verder op 45 graden hoogte uitkomt en daar vandaan weer daalt waardoor je benedenwinds weer op ooghoogte uitkomt (een wingover, maar dan niet over het hoofd, maar door een punt op 45 graden hoogte), verlies je dan ook zoveel lijntrek?
Wat ook kan: te weinig tiplood. En anders misschien een verdraaiing in de vleugel of een niet goed uitgelijnd stabilo...
Ook lead outs die t.o.v. het zwaartepunt te ver naar achteren zitten geven vaak lijntrekverlies bij het sturen.
Wat ik inderdaad wel zie is dat kleine kistjes met veel te dikke en zware lijnen worden gevlogen.
Dan moet er zeker meer tiplood in.
 
Ja dat is een goeie, zie dat doorgaan als een soort van de looping als een soort van ei maken en het neergaande deel dus een doorzak effect geeft.
Moet de loop ook hoger beginnen omdat ik lager uitkom , resultaat kan dan zijn een lloop met plof-landing:rofl:
Dat tweetakten doet tie altijd heb de naald van de brushless flink geknepen :yes: :D.
Heb flink wat tiplood dus zou niet verwachten dat daar de oorzaak ligt.
Denk dat je gelijk hebt in een gebrek aan power en dat het model teveel snelheid verliest.
Heb eerst flink wat up getrokken om een klim te proberen maar niet echt gemerkt dat ik trek op de lijn minder had, maar dat kan ook de onzekerheid zijn en een tikkeltje spanning :eek::oops::rofl:
Aan de wind kan het niet liggen want het was nagenoeg windstil en had dat beetje wat er was in de rug.
De lead outs liggen aardig op lijn met het zwaartepunt dus dat zou niet direct een oorzaak kunnen zijn.
Te zware lijnen zou zeker kunnen.
Zou teveel tiplood ook een oorzaak kunnen zijn:weetnie:.

Wel leuk om uit te zoeken :banana::yes:

Trouwens ook lastig een loop en omhoog kijken, want als ik niet uitkijk val ik nog achterover met het draaien van een loop.
 
Grappig vorige week zaterdag weer effe LB gevlogen met de Ringmaster en dat ging best leuk.
Had eerder van Henk wat spul overgenomen en daar zaten ook wat lijnen bij maar niet alles is leesbaar wat de lengte is.
Dus uitrollen en met uitlopen ongeveer de lengte bepaald verwacht dat ze iets van 18m zijn.
Beetje lang maar maakt niet uit vliegen maar en zelfs 3 loops kunnen maken.
Het leukste was eigenlijk dat ik helemaal niet draaierig was en dat is toch wel prettig.
De tweede vlucht wilde ik iets teveel waarbij de Ringmaster een soort van stuiterdoorstart maakte na een loop.
Helaas liep de propmoer los en kon die niet meer vinden, maakt niet uit staat al weer vliegklaar voor een volgende poging.
 
Til de kist aan de lead outs op.
Het model moet nu met de romp vrijwel horizontaal hangen, hooguit met de neus een ietsepietsie naar beneden.
In dat geval zitten je leadouts op de goede plek t.o.v. het zwaartepunt.
Zo niet... aanpassen!
Welke motor zit er op? En hoe zwaar is de kist?
Die twee factoren bepalen je te gebruiken lijnlengte.
 
Haha ja dat kan ik beter niet doen want model te zwaar, zwaartepunt is te voorlijk en de motor maar een 2212 1400kv op 3S en te licht dus.
Maar maakt niet uit model is berensterk en kan der zo lekker mee klooien.
Wil nog een keer spelen met 16 en 13m lijn maar moet effe kijken hoe ik dat met een tuin van 12m fatsoenlijk kan uitmeter.

Een betere stunter staat al in cad die moet nog gelaserd worden en plakken maar dat komt wel.
 
Back
Top