Temperatuur Hobbywing Platinum 120A

Discussie in 'Electronica' gestart door J Kramer, 16 aug 2021.

  1. J Kramer

    J Kramer

    Lid geworden:
    8 aug 2010
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Dronrijp
    Hoi,

    Even een vraag over de temperatuur van een Hobbywing Platinum 120A V4. Er zit een ventilatortje bij maar die past helaas niet goed in mijn heli. Na wat napluizen in de spec's van de handleiding, zie ik dat de temperatuur tot wel 130 kan oplopen voordat hij in de beveiliging gaat. Maar is dat graden Celsius of Fahrenheit? Dat zegt de handleiding niet. In de FAQ van Hobbywing is niets te vinden (is er überhaupt ooit wel een vraag beantwoord in die FAQ?). Laatst heb ik gevlogen met mijn logo 550SX en deze regelaar ZONDER fan. Na uitlezen met de programbox was de temperatuur van de regelaar max 52 graden Celcius en cap temp 54 graden Celsius. Hierbij heb ik de hele tijd hoover oefingen gedaan (10 minuten vierkantjes gevlogen). Een andere test met flink wat heen en weer vliegen en zelf loopings gedaan waren de temperaturen 2 graden kouder. Ook weer ZONDER fan (meer koelwind denk ik).
    Iemand ervaringen?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    130 graden kan niet, dan wordt hij heter dan een verbrandingsmotor. 54 graden is acceptabel.
     
  3. J Kramer

    J Kramer

    Lid geworden:
    8 aug 2010
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Dronrijp
    Hobbywing warnings.JPG

    Even een uitsnede gemaakt van de handleiding. Ik heb het verkeerd gelezen. maar condensatoren die tot 130 Graden celius(?) kunnen is nog steeds heeeeeel hoog. Nu zie ik dat de regelaar tot 70 graden Celsius kan. Daarna toert hij af tenzij de 110 (graden celcius neem ik aan) wordt bereikt. Eind conclusie mijn inziens is dat de fan alleen nodig is als je hardcore 3D gaat vliegen. Maar dat doe ik in de verste verte niet. Power heb ik nu op 65% (1980RPM) staan en dat vliegt lekker.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wat er in de beschrijving staat is het volgende:

    2. ESC thermische beveiliging:
    De ESC zal de de spanning naar de motor langzaam verminderen maar niet compleet uitschakelen wanneer de ESC temperatuur tot boven de 110 stijgt. Om er voor te zorgen dat de motor nog steeds vermogen krijgt en niet zal crashen, zal de vermindering maximaal 50% van vol vermogen zijn. De ESC zal langzaam het vermogen weer opvoeren wanneer de temperatuur weer daalt.
    Als extra mag de temperatuur niet hoger zijn dan 70°C wanneer de ESC wordt ingeschakeld. Als de temperatuur hoger is start de ESC niet op.
    (Dit geldt wanneer de ESC in de "soft cutoff" mode staat. In de "hard cutoff" mode schakelt hij direct helemaal uit.)

    3. Condensator thermische bescherming:
    De ESC zal deze bescherming inschakelen wanneer de temperatuur van de condensatoren boven de 130 uit komt. Dit beschermt de condensatoren op de zelfde manier als de ESC.

    Er wordt maar één keer °C aangegeven maar je kan er veilig van uit gaan dat dit voor alle genoemde temperaturen geldt.
    De elektronica kan en mag veel heter worden dan vaak wordt gedacht. Wanneer een onderdeel pakweg 50°C wordt "branden" wij onze vingers er al aan maar voor de elektronica is dit niets. De "chip" in b.v. een schakel fet kan makkelijk 120°C worden en zich daar prima bij voelen. De buitenkant van de fet zal dan koeler zijn maar toch kan die best 80°C tot 90°C zijn. Dat pak je echt niet met je vingers meer beet!
    Omgekeerd kan ook, de buitenkant van (bijvoorbeeld) de fet kan nog koel aanvoelen terwijl de chip binnenin heel snel heet wordt en dan te heet waardoor de fet doorbrandt. Dat gebeurt vooral bij een kortsluiting. De chip is dan al doorgebrand voordat de buitenkant heet kan worden.

    Hoe en waar de temperatuur van "de ESC" wordt gemeten weet ik niet. Er bestaan diverse schakel fet's die een soort van temperatuur sensor ingebouwd hebben. Die "meet" de temperatuur van de chip wat de beste plek is om die te meten. Zo kan de beveiliging sneller ingrijpen dan wanneer er een sensor ergens tussen de fet's wordt geplaatst. Dit gebeurt echter wel vaak want het is de simpelste en goedkoopste manier.
     

Deel Deze Pagina