Temperatuur Kontronik inrunner 480-33 met vertraging

Ik heb vandaag mijn Kontronik FUN 480-33 met vertraging laten proefdraaien bij het instellen van de regelaar (zonder prop). Nu lijkt alles prima te draaien, maar wil ik nog even controleren of het normaal is dat een dergelijke motor (inrunner) sneller warm wordt dan een outrunner?
 
zeker als je kijkt wat tegenwoordig kan aan temperatuur? zoals magneten die de 200 graden aan kunnen

ik denk dat je beter kan kijken wat de motor doet met prop er op ;-)
 
Binnenlopers

Ja, binnenlopers worden, over het algemeen, sneller warm dan buitenlopers.
(You can't beat Physics)

En al helemaal als ze onbelast draaien omdat ze dan totaal buiten hun meest efficiente gebied gebruikt worden.

En ook moderne magneetmaterialen demagnetiseren indien ze te lang/te vaak te warm zijn geworden.

Is trouwens een "mooie" vicieuze cirkel: Magneet te warm ==> demagnetiseren ==> meer stroomopname ==> meer warmteontwikkeling etc.

Groeten,

Rob Hermens
 
Ok, duidelijk. Hij wordt wel warm, maar is gewoon beet te pakken.

Ik had nogal problemen om de afgeknipte draden weer goed gesoldeerd te krijgen ivm de lak die er op zit. Aangezien de draden redelijk dik zijn en zijn opgebouwd uit zo'n 20 dunnere draden per fase, was dit echt klote solderen. Uiteindelijk de boel zo veel mogelijk uitgerafeld en voorzichtig geschraapt. Verder de handel ruim 30 minuten in nagellakremover (aceton) gelegd en daarna ook nog maar eens met een gasvlam verhit.

Uiteindelijk lukte het redelijk de boel te tinnen (niet zo goed als normaal) en in een met vloeibare tin gevulde gold connector te duwen. De verbindingen zijn nu sterk, maar ik hoop nu dat alle individuele draadjes gevoed worden. Vandaar de vraag.

De motor lijkt verder prima te lopen en reageert strak op de input van de regelaar.

Of de motor zijn totale toerental haalt weet ik ook niet zeker. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal en ken deze motoren verder ook niet. Aangezien er een vertraging op zit is het ook de vraag of de motor zelf dan net zo hard zal draaien als wanneer deze er niet op had gezeten?

We moeten de boel maar eens verder gaan afbouwen (Multiplex Bonito hotliner) en testen met prop en al.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rob, buitenlopers worden sneller warm dan binnenlopers.
Binnenlopers kunnen hun warmte beter kwijt (spoel zit aan het huis) bij buitenlopers zit de spoel aan de binnenkant.

Je mag een brushlessmotor nooit onbelast laten draaien, dan wordt hij te heet of de magneten knallen uit elkaar.
Kontronik, 80-90 graden maximaal aan de buitenkant, ga je heter dan demagnetiseren de magneten.
Als ie heter geworden is dan 110 graden aan de buitenkant kan je hem beter terugsturen naar Kontronik, dan is het over en uit.

Dus, prop op de motor en draaien maar.
Een mooi hulpmiddel is een Unilog.
Die kan stromen, spanningen, temperaturen en toerentallen meten en loggen.
Ook snelheid en hoogte is mogelijk.
Is een investering van ongeveer 130 euro maar is de aanschaf zeker waard.

GJ
 
Magneten op 200 graad? Boven de 100 is het zo afgelopen.
Ron van Sommeren kan daar meer over vertellen.

Goede koeling is belangrijk. Dat heb je niet of nauwelijks bij een proefopstelling.
Binnenlopers koelen slecht door de compacte bouw. De kira 600 heeft een fan ingebouwd. Dat zal iets helpen? Waar Rob Hermens en ik de Kira gebruiken wordt gebruik gemaakt van korte bursts, heel hoog vermogen. De motor krijgt zo amper kans warm te stoken. De regelaar wordt alleen misbruikt als schakelbord... aan/uit
Heb begrepen dat de motoren het niet prettig vinden om onbelast (zonder prop) rond te gaan.

Aan een Unilog (SM-Modellbau) kan je een temperatuursensor aansluiten. Dan kan je een meting uitlezen.r met wijze

Hmmm... GJ was me voor met wijze aantekeningen!
 
Laatst bewerkt:
Reactie

Binnenlopers kunnen hun warmte beter kwijt (spoel zit aan het huis) bij buitenlopers zit de spoel aan de binnenkant
Correct Gert-Jan!

Maar daarvoor is het bij een buitenloper veel makkelijker enige luchtstroming (en dus koeling) te creëren door de motor heen dan bij een binnenloper.

Geforceerde koeling is altijd veel effectiever dan pure convectie.
En ook de koelbare oppervlakte helpt nogal.

En in hoeverre de axiaalfan in de Kira's helpt of niet bij onze toepassing (2-3sec. bursts in F5B) durf ik niet te zeggen daar de doorstroming langs en door de motor gezien de inbouwsituatie op zijn zachts gezegd niet ideaal te noemen valt door de beperkte ruimte in de romp.

Kontronik heeft bij de Kira FAI's de axiaalfan weggelaten zodat deze series tot max 70.000 rpm zijn toegelaten i.p.v. max 50.000 rpm bij de normale Kira's.

Groeten,

Rob Hermens
 
Heren, bedankt voor de vele info. Ik zal de motor niet meer laten draaien zonder prop. De motor is zeker niet te heet geworden. Ik heb hem slechts een korte duur laten draaien.
 
Ik heb vandaag mijn Kontronik FUN 480-33 met vertraging laten proefdraaien bij het instellen van de regelaar (zonder prop). Nu lijkt alles prima te draaien, maar wil ik nog even controleren of het normaal is dat een dergelijke motor (inrunner) sneller warm wordt dan een outrunner?
Ik heb een Fun 600 met vertraging gehad en die wordt met name EXTREEM warm bij deellast (3D vliegen). Ik ben op aanraden van Kontronik naar een Koratop overgestapt en deze blijft SUPER KOEL.

Ofwel gelijke ervaring hierzo ...

Grtz,
Emile
 
Magneten welke kapot gaan, is idd enkel met een binnenloper...
Maar dat geld aleen bij hele hoge kv waardes, meer met de 3.5 en 2.5 turns race motoren.
Dus dan mag je nog wel even voordat jouw vliegtuig bedoelde binnenloper daar op zit!!
 
Mijn binnenlopers worden niet zo heet hoor, de plet werd zo'n 60-70 graden bij 6,5 kilowatt gedurende 6 seconden volgas.
De Hacker word 71-80 graden bij 5 KW, na een volledige vlucht.
Durf te wedden dat een buitenloper net zo heet wordt bij dit soort vermogens.

Gaten in de motor zou helpen, een fan kost vermogen, dus maakt ook weer warmte.

Maar de beste magneten (Neodym) kunnen maar 150 graden aan.
En als je buitenkant van de binnenloper rond de 100 graden word dan zullen de magneter nog wel verder opwarmen.
Scorpion heeft die ook, net als Kontronik.
De bedrading bij een scorpion kan 200 graden aan, Kontronik geen idee, Plettenberg heeft litzes, ook geen idee wat dat kan.

GJ
 
Ok, maar zo warm was het dus echt niet. Ik had geen enkel probleem de motor in gesloten hand vast te houden. Maar het is goed dat ik dit nu weet. Kan ik er rekening mee houden.
 
... Ik had nogal problemen om de afgeknipte draden weer goed gesoldeerd te krijgen ivm de lak die er op zit. Aangezien de draden redelijk dik zijn en zijn opgebouwd uit zo'n 20 dunnere draden per fase, was dit echt klote solderen. ...
Slechte (soldeer)verbindingen kunnen je een regelaar en/of motor kosten. Meeste isolatie-soorten kun je verwijderen door draad met soldeerbout te verhitten op echte Aspirine. Vervelende dampen. Als het even kan zou ik nieuwe soldeerpoging wagen.

Waarom regelaar en/of motor het loodje kan leggen door slecht contact.
Manufacturers use leadless solder for wires, whereas 'we' still use leaded solder, this may cause problems when the two types meet in/on a connector. Leadless solder has a higher melting point than leaded solder. When soldering to pre-tinned wires or connectors, always remove old tin as much as possible and re-tin with fresh solder! Explanation and solution after the two videos, and the largish quote, quote, beginning at Whenever a motor just quivers back and forth ...:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 788 - RC Groups .

Magneten op 200 graad? Boven de 100 is het zo afgelopen. ...
De Curietemperatuur is afhankelijk van magneetsterkte. Zie bijvoorbeeld deze tabel voor 'onze' Neodymium magneten.
http://www.supermagnete.nl/data_table.php
De vroeger gebruikte Samarium-Cobalt magneten hadden hogere Curietemperatuur.

Leuke magneettoepassingen onder
http://www.supermagnete.nl/projects.php

Scorpion is wat voorzichtiger geworden met de claim dat hun magneten 200graden Celsius aankunnen, hun leverancier bleek iets te optimistisch te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top