Temperatuur motor vlak na volgas

Ik heb beigin van de middag mijn tiende tankje er doorheen voor het inlopen van mijn 3.5cc Force motortje (dit had een Werks of Alpha moeten wezen eigenlijk, maar das een ander verhaal).
Nu heb ik dus ook mijn eerste paar keer volgas gereden voor meerdere tellen. Ik hou al vanaf het begin goed mijn temp in de gaten en deze lag tot nu toe op de 95-110 graden.

Is het normaal dat als je net heen en terug volgas hebt gereden, op een normale tot rijke HSN setting, dat je tem zo 120 a 130 graden is? Dit is direct na de run, dus volgas heen, draaien, volgas terug (2x40m), remmen en meten...
Daarna zakt ie netjes naar de +/- 100 graden.

Ik rij met een 4 wiel aangedreven Carson Specter Two v21 op 20% Tornado Car fuel, misschien is deze info wel zo belangrijk om mijn vraag te beantwoorden ;)

Dit vond ik een vrij specifieke vraag en kon het niet met de zoekfunctie beantwoorden.

Groet Patrick

Laatst bewerkt:
Dat je geen antwoord kon vinden op je vraag komt, omdat er met geen goed fatsoen een antwoord op valt te geven. Het hangt af van veel te veel variabelen en verschilt dan nog per motor.
Afstellen doe je niet op basis van de temperatuur, maar op basis van ervaring (gevoel, gehoor etc.) De temperatuur kan daarbij dienen als indicatie of je in de goede richting zit en later, als je eenmaal weet wat de temperatuur van je blok is als hij goed is afgesteld, als controle.

Maar dat je motor direct nadat hij een tijdje volgas heeft gelopen warmer is dan gemiddeld en dat de temperatuur daarna weer terugloopt, lijkt me alleszins normaal. 120-130 graden als top vind ik hierbij aannemelijk.

Laatst bewerkt:
Ook is het slim om je temperatuur meter even te controleren op kokend water, ze willen nog wel eens een hoop afwijken.

Een meter controleren met kokend water is niet nodig, als je een getal van die meter hebt gemeten met een bep. meetmethode op die motor kan je ten alle tijden op die motor met die meter de temperatuur controleren.

En als de meter nu in graden, kelvin, pindakaas of jam een waarde geeft is niet belangrijk.

Back