Temperatuur motor

Sinds een week heb ik een Kyosho pure ten op nitro. Ik heb er mee gereden, en rijdt opzich prima, alleen heb ik het idee dat de motor te heet wordt.
Ik heb een temperatuur-meter met laser en die geeft aan dat de motor ong. 130 graden wordt tijdens het rijden, zowel op de gloeiplug (zover ik dat kan meten) als op de koelkop. Nu is mij vraag, hoort dat zo? Of heb ik 'm niet goed afgesteld.
Als ik de hoofdsproeier rijker zet, dan rijdt hij ineens minder hard met meer toeren (geen idee hoe dat kan)
Hopelijk heeft iemand antwoord op mijn vraag, alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 20230626_205629.jpg
    20230626_205629.jpg
    323,3 KB · Weergaven: 119
Kan, ik weet niet wat die motor normaal doet maar als die nog steeds rookt en als je hem iets rijker zet dat die al minder gaat lopen lijkt mij goed.

Maar minder lopen met meer toeren? huh?
Heb je soms een 2 versnellingsbak op zitten? Nee, zo op de foto te zien niet.
Mogelijk door de klankverschil dat je anders ervaart. Meestla als de motor goed rijk staat gaat deze viertakten, dan doet die 1 ontbranding per 2 omwentelingen maar dat klinkt normaal ook alsof die minder toeren draait.
 
de simpele methode voor warmte testen:
- spuugje op de vinger
- natte vinger (belangrijk) tegen koelblok
- sist het binnen 2 secondes, blok te heet. Haal je binnen 2 sec je vinger heeeeel graag weg (meestal sist het dan ook wel), blok te heet.
iets meer dan 2 secondes, top.
4 sec, blok koud.

verder naar rook kijken
geluid
gedrag

een arm lopende motor loopt met weinig tot geen rook
klinkt wat hoger qua geluid
wil heel graag toeren maken
tot hij te heet is, en er een gat in de zuiger komt.
in de regel als je rook en gedrag in de gaten houdt, heb je dit echt niet zo snel..

een te hete motor wil ook meestal niet meteen terug naar stationair. blijft vaak ff iets verhoogd stationair lopen tot hij naar zijn echte stationair gaat.

een arme (dus hete) motor eet ook graag pluggen. plug eruit, als de draad intern een beetje verbogen is (de spiraal een beetje afwijkend) is de plug te heet geweest

als de motor veranderd van toerental als de stroom van de gloeiplug af gaat, is een teken dat de plug niet helemaal fris meer is.
loopt op de laatste benen.
 
Dank voor de antwoorden.
Ik kan mijn vinger nauwelijks op de koelkop houden (want hij is dan erg heet).
Als ik gas geef, dan komt er wel een pluim uit, dus dat gaat goed.

Het achterdifferentieel heb ik nu uitelkaar gehaalt, omdat ie erg zwaar draaide. Dus ik probeer dat nu soepeler te laten draaien (wellicht met wat olie of vet) Dus wellicht heeft dat effect op de motor.

En ik ga kijken voor een nieuwe gloeiplug, heeft iemand een idee welk type erin hoort? Ik kan in de (digitale) handleiding en op google niks erover vinden.

Roelof, als ik hem rijker zet en ik geef gas dan schiet hij snel hoger de toeren in, maar ging wel echt minder snel. En er komt dan wel een rookpluim uit.
Maar wellicht komt dat door dat probleem van het achterdifferentieel.
 
Laatst bewerkt:
Als ik gas geef, dan komt er wel een pluim uit, dus dat gaat goed.
Dat is niet belangrijk. Wat belangrijk is, is dat die pluim BLIJFT komen als je gas HOUDT...Een korte blauwe pluim die dunner wordt en/of verdwijnt, DAT is de gevarenzone.
Er is in principe nog nooit een motor kapot gegaan van te rijk draaien, wel van te arm. De kunst is het compromis te zoeken van "rijk genoeg om heel te blijven" en "arm genoeg om leuk te presteren.
als ik hem rijker zet en ik geef gas dan schiet hij snel hoger de toeren in, maar ging wel echt minder snel.
Dat is echt volledig onmogelijk als je geen versnellingsbak hebt. En die heb je niet, als de foto in post #1 jouw auto is.
Ik kan mijn vinger nauwelijks op de koelkop houden (want hij is dan erg heet).
Dit zijn altijd lastige omschrijvingen, maar de menselijke vinger is slechts héééél beperkt bruikbaar als temperatuurmeting.
Paar "ongeveer" richtwaarden:
-Als je de koelkop onbeperkt lang aan kunt raken, is hij koeler dan 55 graden.
-Als je je droge vinger er een seconde of anderhalf tegen kunt houden (beetje afhankelijk van hoe hard je duwt) is hij maximaal 65~70 graden.
-Vanaf ongeveer 80 graden heb je een onmiddelijke terugtrek-reflex. Een druppel spuug sist niet maar droogt wel héél snel op (5 seconden of zo)
-Vanaf 100 graden gaat een druppel spuug sissen.
-hoger dan 100 graden kun je dus niet met simpele middelen inschatten.

Mooiste is als de kop tussen de 80 en 100 graden blijft, dat is dus ergens tussen "snel opdrogen" en "sissen".

Maar denk er om, deze manier van testen kan alleen als de auto NIET rijdt, en zegt dus niks over wat de motor doet als je vol gas over het rechte eind komt.
De enige drie manieren om dát te checken zijn in volgorde van bruikbaarheid:
-Telemetrie
-rookpluim
-blijft je motor heel?
 
Die Kyosho motoren worden gewoon heet. Die 80 tot 100 graden is zeker niet van toepassing, overigens worden mijn wedstrijdmotoren ook 140 tot 150 graden.

Ook kent de motor maar 1 afstel schroef naast de stationair schroef
74711_gs11r_m.pdf (kyosho.com)
Dus er is weinig sprake van een onbalans tussen de lage en hoge toeren schroef.
 
Die Kyosho motoren worden gewoon heet. Die 80 tot 100 graden is zeker niet van toepassing
Als je gewoon wat aan het bashen bent en geen wedstrijden rijdt, zou het toch wel ongeveer daar moeten zitten, tegen de tijd dat je je autootje "de pits in rijdt" om te tanken en te controleren.

overigens worden mijn wedstrijdmotoren ook 140 tot 150 graden.
Ik neem aan dat dat telemetrie waardes zijn van tijdens het rijden? Dat verbaast me niets, zo heet werden mijn helimotoren ook wel ongeveer in de vlucht, maar zo heet waren ze nooit als ik ze controleerde, ongeacht hoe snel ik landde en controleerde. Die 10 a 20 seconden tussen vliegende bedrijfstemperatuur en dat de rotor stil stond zodat ik kon checken waren voldoende om die temperatuur 40 tot 60 graden naar beneden te trekken, Ik weet dat alleen omdat ik destijds een voeler had die piektemperatuur onthield.
 
@brutus
Ik heb nog een oud telemetrie filmpje:

Dit was ruim 10 jaar terug met 25% nitro en een redelijk standaard motor. Bij 4:00 zet ik de auto stil en je ziet de temperatuur flink oplopen. In die periode ook met andere motoren gespeeld en die werden richting de 120 graden.

Vandaag de dag rijden we op de nieuwe EU brandstof (13% nitro) (= minder koeling) en veel meer timing. De krukassen die ik nu gebruik staan zo'n 20 graden langer open dan die motor van toen. Samen met de hogere compressie en hogere poorten geeft dat veel temperatuurontwikkeling.

Dit is direct bij het binnenkomen door mijn pitmaat gemeten. Het rode vierkantje was het heetste punt wat de gloeiplug was.

07111304.jpg
 
Gisteren heb ik er weer mee gereden. Het achterdifferentieel liep erg aan dus hij heeft nu (tijdelijk) alleen voorwielaandrijving. De motor temperatuur werd nu zo'n 110 graden. Ik heb hem nu redelijk rijk afgesteld. Bij het gas geven komt er best wat rook uit en dat blijft ook bij volgas. Dus ik denk dat hij nu goed afgesteld staat.
 
Je kunt altijd een haartje armer proberen om te kijken of de prestaties nog iets verhoogd. Het fijn afstellen gaat echt soms in stapjes van enkele minuten (als een uur een hele slag rond is)
 
Back
Top