Temperatuur probleem Prusa i3

Discussie in '3D Printen' gestart door ezy, 25 sep 2015.

  1. ezy

    ezy

    Lid geworden:
    11 mei 2015
    Berichten:
    2
    Beste Heren,
    Na zo's 500 probleemloze en blije draaiuren, heb ik sinds kort een vreemd probleem met m'n prusa i3.
    Ik hoop wat wijzer te worden met jullie hulp.
    Bij het starten van een nieuwe print gaat alles prima totdat na zo'n 5 minuten de temperatuur onstabiel wordt, en vervolgens na 10 minuten de printer crasht met een "fatale error".

    [​IMG]

    Een paar dingen die ik tot nu toe heb getest;
    1. Op temperatuur brengen van de printer zonder beweging van de stappen motoren gaat prima en is stabiel, problemen komen pas als de motoren ook flink in beweging komen.

    2. computer, voeding , het te printen model en overige software is allemaal vervangen of verwisselt geweest maar gaf helaas geen verbetering.

    3. hoe hoger de temperatuur, hoe eerder de boel crasht.

    Ik heb nog een thermistor liggen als reserve maar heb deze nog niet geprobeerd, ik ben bang dat dat weinig zin heeft aangezien het bed en de extruder vreemde temperaturen laat zien bij een hogere belasting van de motoren.
    Wie o wie heeft er een goed idee ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- Belgiƫ
    Beste,
    Ik zou toch maar eens de bekabeling van het verwarmingselement nakijken, deze bedrading durft wel eens breken na uren printarbeid.
    mvg
    Demaic
     
  3. ezy

    ezy

    Lid geworden:
    11 mei 2015
    Berichten:
    2
    Goed punt, bedankt voor de tip.
    zojuist even getest.
    de boel opgewarmd
    script geschreven om x as heen en weer te bewegen. geen problemen
    script geschreven om y as heen en weer te bewegen. geen problemen
    uitvoerig met bekabeling geknoeit... geen problemen
    print gestart en de boel raakt weer in de stress

    ik verdenk de mosfets,
    ik haal morgen de boel uit elkaar en plaats de extruder en nieuwe thermistor op de 2e uitgang van de meachatronics.
    i hope that helps...
     

Deel Deze Pagina