temperatuur regeling

hallo allemaal

ik ben op zoek naar een klein schakelingetje waar ik temperatuur mee kan schakelen zon 100 graden er hoeft geen weergaave van temp op te zitten eventueel een ledje of de temp bereikt is ja of nee dit alles net zo groot als bijv een kleine vliegregelaar
ben al wezen zoeken op circuitsonline maar kan er niet echt wijz uit worden of dit ook voor 100 graden is
ook andere sites al bezocht maar allemaal hetzelfde nooit echt duidelijk of het voor 100 graden is
er moet een spiraal van 13,8v 4 amp geschakeld worden kan dit met een fet

groetjes marcel

vraagje aan de zij kan je temp terug rekenen naar watt en zodoende weer terug rekenen naar ohm

wat wil je hier precies mee doen?

er zijn genoeg schemas die je zelf kunt afregelen.. maar vanwaar de 100 graden? mogelijk dat we dan een beter antwoord kunnen geven.

Dit soort schakelingetjes heb je bv. ook als PC koeling, je zou daar vanuit kunnen gaan en electronisch aanpassen. Veelal is het een weerstandsnetwerkje die je moet aanpassen.

toepassing ja, in mijn omgeving/club maak ik dingen voor de jongens die alles te maken heb met het opwarmen van banden enz
heb in het verleden ook wel een temperatuur regelingen gemaakt met de conrad regelingen was leuk maar omslachtig, leuk omdat je de temp af kan lezen, omslachtig vanwege de regeling
plus dat kan tegenwoordig eenvoudiger met thermostaat units die zo te koop zijn en volledig plug en play zijn nu ben ik met een nieuw project bezig waar ik een dif om en nabij de 100 graden opwarm(is toch wel het max)
nu wil ik af van de grote regelingen op tafel en probeer meer een inline regeling te maken vandaar de grote van een micro regelaar
deze regelaar is er natuurlijk niet alleen om te regelen maar ook een gedeelte veiligheid mocht de eigenaar vergeten zijn om de warmer uit te zetten dat hij niet door blijft stoken tot ongekende hoogte

racers hebben altijd een voeding bij hun das het probleem niet deze hebben genoeg vermogen de warmer heeft een afnemen vermogen van rond de 6 amp zit ik net te berekenen maar das alleen belangerijk voor het schakelend gedeelte lijkt me
hysteris van 5 graden kan mag ook wel ietsje meer zijn 10 is me iets te veel

groetjes marcel

Laatst bewerkt:
deze of andere vergelijkbare schema's was ik al tegengekomen maar er staat nergens een bereik bij of denk ik te moeilijk
het laatste schema kom ik wel erg vaak tegen en lijkt me qwa simpelheid wel het beste
en klein genoeg maar weer kan ik niet vinden of deze geschikt is voor een bereik van 100 graden eiken (omennabij) kan ik hier wel
ook bij de onderste is het zo dat bij een te hoge temp transistor aangestuurt word maar dat moet andersom das niet zo erg maar dan moet ik wel ene fet hebben die onbekrachtigd doorlaat ook hier schiet ik een beetje tekort in kennis
tijdje geleden een beetje verdiept in de wereld van fets maar das niet normaal

dus in het kort de laatste is goed als deze 100 graden aan kan en als de transistor een fet aan kan sturen niet bekrachtigt doorlaat

welkom in de wereld van een onwetende maar nooit afwetende

groetjes marcel

Die eerste 2 zijn complete chips die je voor de gewenste temperatuur op maat kunt kopen, aan de output kan je via een transistor een dikke FET aansturen.

De anderen zijn gebaseerd op bekendere sensoren. De LM335 is heel veel gebruikt en er zou een versie zijn die zelfs tot 150 graden aan kan. Met een NTC/PTC weerstand of diode denk ik dat je maatregelen moet nemen dat de sensor niet direct bloot staat aan de hittebron.

Back