Temperatuur uitlaatpijpje

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Timo Montagne, 21 feb 2022.

  1. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Hallo,
    Weet iemand toevallig hoe hoog de temperatuur van het uitlaatpijpje wordt bij een viertakt methanolmotor.
    Hij pijpje staat wel in de prop. wind
    Groet,
    Timo
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Rondom de 250 a 300 graden .
     
  3. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Hallo Serge,
    Ik wil de temp. sensors van Powerbox met een beugeltje op de uitlaten bevestigen. Deze pijpjes zitten aan de ringuitlaat. Het betreft een UMS 7-77 cc methanol radial voor mijn Stearman. Op dezer manier kan ik dan zien of alle onderste cilinders meelopen. De sensors gaan tot 250 graden
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De pieken die ik gemeten heb (uit de wind) lagen ruim boven de 380 graden
    In de wind zal het bochtstuk inderdaad vermoedelijk zo tegen de 300 graden aan kunnen tippen.

    Dan zou ik per "verdachte cylinder" een sensor op de cylinder monteren, daar heb je een veel duidelijkere uitlezing aan.
     
  5. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Op de cilinder is helaas geen optie. ( Zie de bouw van de cilinders) Ik kan wel een alu beugel maken die om de cilinder past met daartussen het oogje van de sensor IMG_0746 sensor.jpg
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou niet weten waarom niet: ik klem mijn voelertjes gewoon tussen de ribben.
    Dat sluit niet alleen koelribben af, maar geeft ook nog eens een heel slechte meting vanwege de afstand tussen bron en voeler en het warmteverlies onderweg.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je hoeft niet perse de letterlijke temperatuur te hebben, je wil verschil zien..
    als alles hetzelfde gemonteerd zit, zie je wel welke cilinders koud blijven

    qua alu beugels: als je de voeler tussen cilinderwand en beugel zet, ipv in het opstaande lip deel, ben je al een stuk trefzekerder..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... Maar je wilt niet weten hoe lang ik tegen "ongelijk lopende" cylinders heb lopen strijden, terwijl het incorrect aangevende voelers bleken te zijn...
     
  9. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Oke dank allen voor de duidelijke antwoorden. Hier kan ik wat mee.
    gr. Timo
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat voor telemetrie heb je precies? Hoeveel sensors kun je kwijt, en wat voor sensors zijn dat?
     
  11. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Deze zijn van Powerbox Systems. Ik kan er 5 kwijt, maar gebruik er 4 voor de onderste cilinders. Het is de PBS T-250. Je moet wel telemetry hebben op de ontvanger .
    Ik heb een FX22 Robbe/futaba zender en de ontvanger is een Futaba R 7008 SB.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    en zien die voelertjes er zo uit als op de foto? Een oogje met een draadje?
    Lijkt me dat je die oogjes wel onder een cylinderkop-bout kwijt kunt? Eventueel met een langer boutje zodat de kop boven de ribben uitsteekt, en een aluminium busje onder de voeler voor de warmtegeleiding?
     
  13. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Is helaas niet mogelijk. Een strip zoals eerder afgebeeld om het onderste deel van de cilinder
    ( want deze is recht) kan wel
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Demaic vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? Hoe zit zo'n kop dan vast???
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat onderste deel doet niet heel erg mee met "warm worden"... is maar de vraag of je daar veel verschil gaat zien, want de meeste warmte die onderaan de cylinder gegenereerd wordt, is afkomstig van mechanische wrijving.
     
  16. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Oke, dat is natuurlijk wel zo maar ik moet toch iets. Ik heb een paar weken geleden raad gevraagd bij UMS India. Het zou vlgs hen mogelijk zijn om een gat te boren en schroefdraad te tappen in de cilinderkop. Daartoe hebben ze een maatschets bijgevoegd. Maar dit vind ik wel heeeel erg gewaagd. Ga toch maar eens proberen wat ik al eerder aangaf
     
  17. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik vraag me overigens wel af wat er met de sensor gebeurt bij een temp. van meer dan 250 graden. Ik zal Powerbox Systems eens vragen
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik zou powerbox vragen om andere sensoren ....
    Deze zijn zo in deze toepassing niet zuiver .
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    an sich.. foto 769..
    heb je tussen de 2 klepbehuizingen een mooi stukje vlak rib
    daar een gaatje in, ff zorgen dat het gaatje zo zit dat je een moertje eronder kwijt kan..
    zit de boel mooi vast, en zonder echt schade toe te brengen.

    in het kader, het hoeft maar 1 keer, en daarna zit alles goed.
    en nogmaals, temperatuursverschil.. dat is het punt.

    En nog een leuke: die kop gaat niet over de 250 graden heen.. al helemaal niet op een koelrib.
     
    brutus vindt dit leuk.
  20. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb besloten om een klein beugeltje om de uitlaat te maken ( het stuk dat naar de ringuitlaat gaat, zie bijgevoegd fotootje) en waaraan ik dan de sensor vastmaak. Zal wel heet worden maar de sensor staat wel in de prop wind en de sensor kan tot 250 graden gaan. We gaan het zien. Ik hoef per slot van rekening niet exact de temp. te weten maar ik zie dan toch wel of de onderste cilinders meelopen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina