Temperatuur van de motor en ESC..?

hallo medepiloten,

Ik had een vraagje over de temperaturen van de motors die op diverse helicopters zitten.

Ik begrijp dat het normaal is dat de motortjes aardig warm kunnen worden, maar toch niet zodanig dat je er een sigaret mee kan aansteken?

Dus de vraag, wat is de maximale temperatuur van zowel de motor(s) en de ESC (spanningsregelaar) ?

Dan nog een andere vraagje erbij, mijn KDS-450S, de motor heeft te weinig power. Alhoewel de accu vol is, en de ESC 40 Amp is, komt het vermogen niet verder tot 50 % op full trottle.

Iemand een suggestie om eventueel de motor te vervangen voor een ander exemplaar, en moet ik dan ook de ESC aanpassen?

Ter info, de KDS450 is standaard uit de winkel gekomen met deze motor :KDS-WS2632 3200KV

Ik hoor graag van jullie
 
Borstelloze motoren moet je gewoon aan kunnen raken..
De regelaar ook

Zodra je je vinger gaat verbranden, is hij te warm

Oplossing is meer toeren, vaak zit je dan met een achterlijk lage throttle curve
Minimaal 75%

blijft de motor dan nog zo heet, zou je eens moeten proberen te downgearen, kleiner tandwiel op de motor.
Wordt hij minder zwaar belast
Is dat nog de oplossing niet, andere motor zien te scoren..
 
Student,

Dat is het nu juist, bij het optoeren lijkt het alsof er wel snelheid in komt. throttle curve is in de zender netjes in 0-25-50-75-100 % ingesteld, echter bij het gedeelte tussen de 75 en 100 % zakt tie als een baksteen in elkaar, dan lijkt het net of die terug gaat naar de 50 %.

De gearing is : Hoofdaandrijving: 150T , Motor: 13T , Belt-Staartaandrijving: 106T

Zou je denken met de geleverde motor voldoende?

Nog eens gekeken naar de warmte, het is gewoon handwarm, lijkt me normaal. Toch lijkt het dat het motortje niet zijn kracht kwijt kan, heb hem zelfs even los gehad. Misschien een filmpje ervan bij plaatsen ?
 
1: curve omzetten naar 0-75-75-75-75

2: gaat de motor echt raar doen, kun je eens kijken of de timing wel goed is ingesteld in de motor (maar meestal heeft dit meer te maken met de opstart van de motor )
Of er is gewoon iets kapot in de motor...

Fase die eruit ligt, magneet kapot, schroef erin, dat soort dingen.
 
Hallo allemaal,

er werd gevraagd naar de instellingen van de pitch curve , hierbij de instellingen die ik in de zender hebt staan :

1 : pitch N/1 : 0-25-50-75-100
2 : pitch I/1 : 0-25-50-75-100
3 : pitch H/1 : 0-25-50-75-100

welke zou ik dan moeten aanpassen ?

als alles hetzelfde is, is dat juist of onjuist?

ik merk wel dat wanneer ik de heli start, er een kleine hapering in de motor zit in het begin, maar daarna loopt tie prima, dus even een stottering erin.

Ik hoor het graag van jullie experts :)
 
Pitch ff laten staan. Throttle aanpassen naar wat ik zei

Verder, n is de normal, i is de idle up, h is throttle hold

Een stottering bij de eerste ronde van de motor kan best normaal zijn
Dit houdt in dat de regelaar even aan het zoeken is waar de polen van de motor uithangen
Als hij erin blijft hangen, moet je de timing aanpassen

Probeer eerst ff die thr curve aan te passen, en wat alles dan doet..
 
Student,

Ik heb de aanpassingen gedaan zoals je zei.

in de trottle van 0-75-75-75-75.

alleen wat gebeurt er dan, als ik de heli aanzet , met tr.hold aan, en koppel deze weer los dan begint de rotor al te draaien. lijkt me niet bepaald de bedoeling ivm gevaar voor klappen krijgen tegen je hand of arm.

verder heb ik gekeken naar de opbouw van het vermogen, maar voor zover ik kan zien, als ik de heli in de hand houd, dat toch op het einde vermogen terug zakt.

toch blijkbaar het motortje dat zegt, sorry ik ben moe. spannings regelaar is recent vervangen met dezelfde amps. dus ik ben toch van mening dat het motortje ergens een fout heeft. ik heb er nog garantie op, dus ik denk dat ik terug gaat met de heli naar de winkel, mogen ze het zelf maar eens zien en er een oplossing voor geven.

Zonde van me tijd en geld misschien, maar zo krijg ik er minder zin in , in deze toch wel prachtige hobby, maar ik geef niet op hoor :)
 
Tip: hang eens een LiPo tester aan je accu, en probeer of jij, of iemand anders die veilig af kan lezen terwijl je optoert.
Het klinkt mij een beetje in de oren alsof je LiPo inkakt onder belasting.

Is maar een gok, maar dat was in elk geval mijn allereerste gedachte toen ik dit zo las....

Wij gebruiken ook die standaard KDS motortjes, en er wil wel eens een foutief exemplaar bij tussen zitten, maar over het algemeen willen ze toch echt wel voldoende vermogen geven en lopen ze redelijk netjes.
De KDS regelaar is een onding naar mijn mening, maar op zich zou hij het wel moeten willen doen.
Wilde er gisteren eentje voor een leerling programmeren, maar ondanks exact volgen van de handleiding, vond het ding spontaan halverwege de programmeercyclus dat hij genoeg wist, en begon maar alvast te draaien....
Meer mensen bij ons met dezelfde ervaring, en voor gewoon beetje rondtuffen, schakelt eigenlijk iedereen bij ons over op de Align regelaar. Zolang je niet gaat 3D vliegen, is dat het fijnste apparaatje voor weinig geld, makkelijk instellen en geen gezeik. Vlakke gascurve, governor en softstart instellen, en het is schakelaar overhalen en vliegen maar...

Groet, Bert

EDIT: het in de hand houden van de heli tijdens optoeren, is een héél onverstandig idee....
 
Brutus,

Ik deel je mening betreffende de motortjes niet helemaal , wat betreft de ESC, lees ik net op een ander forum dat die ook niet echt super zijn. kan je me een pm geven met de juiste link naar die align esc ?

Zal je tevens een pm geven met een link naar dat betreffende forum, waar veel mensen het een en ander zeggen over de KDS heli's. Ik begin het ding ondertussen zat te worden, en het liefst zou ik deze gelijk willen inruilen voor een betere, met bijbetaling voor mijn part.

Als de winkel, shopzinnig in breda komende zaterdag mijn geen oplossing geeft, mag hij de heli houden en ik mijn zuur verdiende geld terug geven of een andere heli voor dezelfde prijs maar wel met een betere kwaliteit, desnoods een Blade 450 of zo.

Affijn, ik blijf volhouden :)
 
tsja, dat moet je natuurlijk zelf weten.
Eerlijk is eerlijk: met de KDS-jes die volledig met KDS spullen uitgerust waren heb ik een hoop ellende en storingen gezien. Met de KDS-jes die andere electronica hadden (servo's ESC, Gyro en ontvanger allemaal van een "goed merk") maar verder standaard KDS airframe plus KDS motor ken ik eigenlijk geen échte zwakke punten, al houd de motor bij meer dan wat rondvliegen, naar het schijnt niet echt over qua vermogen. Dat weet ik dan weer niet uit eigen ervaring.

Groet, Bert
 
Als je het ff simpel wilt doen...

De 35 amp regelaar van align 35A Brushless ESC(Governer Mode) RCE-BL35X 6V BEC [K10304A] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac!

De motor van een sport 450MX Brushless Motor(3400KV) [HML45M01] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac!

Of Scorpion HK-2221-8 V2 (3595 KV) [HK-2221-8] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac!

Liefst met een losse bec 3 Amps. 5V / 6V Switch-Mode UBEC [INT20488-HWUBEC] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac!

Goedkoop, simpel, en laat je regelaar veel langer leven, en houdt alles koeler...

En de kds zelf zal best goed gaan, maar de electronica is 80% van wat jouw heli zo goed laat vliegen
Heb je ###electronica, vliegt het ook zo, en ben je ook lang bezig alles goed te krijgen
 
Student,

Je bent geweldig, heb de linkjes even bekeken, en zal er eens over denken. Dit lijkt me wel de moeite waard om er wat eurootjes tegen aan te gooien. Even nog over die losse bec , zit deze tussen de ontvanger en de regelaar?
 
... Even nog over die losse bec , zit deze tussen de ontvanger en de regelaar?
Bedradingsdiagram
www.scriptasylum.com
-> electrical
-> system wiring

Inderdaad, bij meer dan 3s een switched BEC = SBEC = UBEC. Een lineaire BEC zou veel te veel vermogen weg moeten stoken en het te warm krijgen.
Zie ook de sticky in het Model elektronica subforum
BEC calculator, met tips
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een losse BEC heeft z'n eigen voeding en zit, of met een aftakking tussen de vliegaccu en de ontvanger(zie schema)
of tussen een bijgeplaatste accu en de ontvanger. Niet vergeten om de in de regelaar ingebouwde BEC uit te schakelen door de voedinsdraad (rood), die van de regelaar naar de ontvanger gaat, los te koppelen.

cc_bec_wiring_diagram.jpg
 
Het lijkt allemaal moeilijk, maar het valt echt heel erg mee..

2 draden van de bec in de voedingsdraden van je regelaar mee solderen
De servo stekker aan de andere kant gewoon rechtstreeks in de ontvanger

En natuurlijk ff de + uit de stekker van de regelaar, anders krijg je vlammen

Thats it..
 
Hey Teunis,

Als jij zo'n UBEC gebruikt, gebruik je dan de 6V optie met een step-down voor de hekrotor, of zet je de hele boel op 5V en dan zonder step-down?

Gewoon uit nieuwsgierigheid. In mijn kleine BO 105 word de ESC nl ook redelijk warm (55~60 graden ongeveer), dus daar zit ik toch wel een beetje aan te denken.

EDIT: Oh ja, als je de UBEC gebruikt, zit er een ferriet ring in de voedingsdraad naar de ontvanger. Betekent dat, dat je de ferriet ring uit de draad van de ESC kan halen of moet je die gewoon laten zitten (uiteraard de + van de ESC afgekoppeld)

Groet, Bert
 
Ikzelf zet alles onder 6 volt, met een step down voor de staartservo. Die step down zit dus op het laatst, tussen gyro en servo

Maar die ubec is schakelbaar, als je 5 volt genoeg vind, zet je hem op 5 volt..

in principe zou je zeggen dat de ferriet ring van de regelaar weg kan. Alleen ik heb nooit zin gehad/het nut gezien om dat ding eraf te halen, dus bij mij zitten ze er nog.
 
Dat van die Ferriet ring, dat was voor mij een beetje een duistere, omdat ik niet weet of dat ding de storing van het "motor regelen" moet onderdrukken of van het "ontvanger-spanning regelen", of beide.

Ik zit wat lastig met de bereikbaarheid van de servostekkers als de boel in de romp ingebouwd zit, en dan zit die ring wat in de weg, vandaar. Maar een heel groot probleem is het ook niet. Dan laat ik die gewoon zitten. Wel zo veilig denk ik.

Wat de step-down betreft: Heb normaal gesproken liever 6V, en ik weet dat die UBEC schakelbaar is, maar ik heb geen flauw idee wat er gebeurt als je een spanning twee keer electronisch naar beneden regelt (pulsjes? schakelfrequenties?, ik weet nl niet of de interne BEC bij Align lineair of geschakeld is, en überhaupt, of dat feit uitmaakt). Da's allemaal duister voor mij als niet-electronicus, en ik heb al vaker meegemaakt dat een set-up die goed werkte, met heel kleine veranderingen opeens ophield met goed werken.... Maar denk dat ik dan toch maar naar 5V ga, gewoon vanuit het principe van "geen overbodige spullen".

Groet, Bert
 
Back
Top