temperatuurcondities Romp voor het zweven

Een vraagje over de temperatuur condities van een romp.

Klopt het dat bepaalde materialen die voor een romp gebruikt worden niet beneden +/- 10 graden "mogen" worden gebruikt i.v.m. het gevaar dat er grote schade ontstaat bij een minder zachte landing. (door brosheid van het materiaal)

Deze vraag stel ik omdat ik er aan zit te denken een zwever aan te schaffen (ARF). Alleen wil ik wel het "hele jaar door" kunnen vliegen.
Kan iemand aangeven om welke materialen het zou kunnen gaan, zodat ik daar rekening mee kan houden tijden de aanschaf.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Arjan

P.S. Mocht dit al een keer eerder zijn besproken, verwijs me dan maar naar de juiste Topic. (ik heb het zelf nog niet kunnen vinden)

Hallo
Ik denk dat bijna ieder materiaal bros wordt bij kou.( vooral kunstof )
Maar ik heb altijd (21 jaar )gevlogen ook swinters.
Ook met kunstof modellen en ik heb nooit problemen gehad.
Dus ik denk dat het iets brosser is maar dat je nog goed kan vliegen.
In theorie zou je dus in de winter niet zoveel krachten op je model kunnen uitoefenen als in de zomer.
Maar in de zomer komen er vaak meer krachten op het model als in de winter als je in de thermiek vliegt.(als je dat wil tenminste)
Maar de grond is als het vriest wel hard dus is de kans op schade weer groter als het vriest bij de landing.
dus je kan alle kanten op, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Bert

Bert,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb begrepen (op de club) dat het voornamelijk betrekking heeft op de wat oudere kunststof rompen. Deze schijnen iets meer last te hebben van brosheid.

Verder heb ik nog een andere vraag m.b.t. een zwever wat vliegt beter (prettiger) een zwever met/of zonder rolroeren.
Ik heb namelijk een zwever gezien, de Meribel van BMI, van 2.5 meter spanwijdte maar deze heeft geen rolroeren.
Kan iemand mij daar een antwoord opgeven.

Arjan

Hoi Arjan,

het materiaal dat jij bedoelt is volgens mij Feran (of Ferran of Ferraan etc etc :D). Ik heb dit wel eens bij een oude Carrera romp gehad. Dat materiaal kom je bijna niet meer tegen, is namelijk ook wat moeilijk in de reparatie. Met glasvezel of koolstof heb je daar eigenlijk geen last meer van, in ieder geval veel minder. Vlieg zelf ook het hele jaar door, naja -10 is wel bar koud, maar mijn rompen leven allemaal nog ;)

Als je al goed kan vliegen met richtingsroer en hoogteroer is de uitbreiding naar rolroeren zeer zeker een goede stap. In het begin iets moeilijker vliegen, omdat je er een extra funktie hebt bij gekregen, maar als het onder de knie hebt zul je al heel snel niet meer zonder willen. Het vliegtuig is namelijk veel preciezer te besturen en reageert sneller op commando's die jij hem geeft. De V-vorm van een vleugel met rolroeren is daarentegen kleiner dus je bent wat meer aan het sturen dan voorheen, omdat het vliegtuig minder snel (tot niet wanneer deze V-vorm 0 is) automatisch terug wil gaan naar de horizontale positie.

Groetjes Bob

ABS is slecht tegen lage temperaturen bestand. Soieso, alle ABS die ik tot nu toe in modelbouwland tegengekomen ben, was grote bagger. Onbegrijpelijk dat het spul gebruikt wordt. Feraan en Lexaan rompen (merknamen, geen soortnamen, poly-ethyleen?) zijn/waren zeer taaie rompen.

@ Ron,

ooh, dus Feraan/Lexaan is alleen moeilijk te verwerken.... dan zal het wel ABS zijn dat gevoelig is voor kou!

Groet,

Bob

Heren bedankt voor jullie reactie.

Wat betreft het vliegen met rolroeren ik ben afgelopen voorjaar begonnen met de modelvliegsport en heb toen meteen voor een trainer met rolroeren gekozen (Jamara Airtrainer). Het vliegen met rolroeren is voor mij niet vreemd en het heeft volgens Bert ook voordelen.

Nou heb ik in een vorige vraag/antwoord het gehad over de meribel (zonder rolroeren), hierover heb ik al iets gelezen in dit forum.

Verder ben ik ergens de naam van een bedrijf in tsjechie tegen gekomen het is volgens mijn Reichard . Heeft iemand ervaring met deze fabrikant en zijn die hier in nederland te koop (het liefst in de buurt van Apeldoorn), volgens mijn zijn ze te koop bij een bedrijf in Driebergen maar dat weet ik niet zeker (heb ik nog niet gecontroleerd).

Heeft er iemand nog suggesties voor (elektro)zweefmodellen met rolroeren voor ongeveer 150,- euro.

[/url]

Het gevaar voor je vliegtuig schuilt hem vooral in koude vingers...

Ben net wezen vliegen bij -4, met handschoenen mis je het gevoel, zonder heb je na 10 minuten ook geen gevoel meer..

Arthur

Heren,

Ik heb afgelopen weekend een elektrozwever gekocht.
Het is een XL3200 geworden van REICHARD voor 165 euro terwijl deze bij staufenbiel 199 euro moet kosten. Ik heb de kist in driebergen bij superwings gekocht en meteen een speed 700 van graupner er bij genomen (directdrive).
Moet verder nog servo's, regelaar en accupack aanschaffen maar zal daarvoor wel bij staufenbiel kijken, deze zijn hier niet zo duur.

Zijn er nog punten waar ik rekening tijdens het "afbouwen", zal op de club ook wel het een en ander informeren.

Arjan

Arjan.

De meeste zaken die rond het wintervliegen spelen zijn hier wel aan bod geweest. Dan heb je met e-motoren nog het voordeel boven de problemen met methanolmotoren zoals geknoei met peut en startproblemen.
Die kist die je gekocht hebt ziet er leuk uit, vleugels al bekleedt?

Het lijkt me een goede "floater" dus tzt een variopieper inbouwen is een must.

Ik zou er in de winter (bij vorst) niet mee gaan vliegen, ondanks dat epoxy beter bestand is tegen de kou verliest het wel aan taaiheid, dus een flinke smak kan meer schade berokkenen dan in de zomer. Niet te vergeten dat "terra firma" héél erg "firma" is in de winter....

Je model heeft geen wiel, dus alle landigen gaan op se buikie, tenzij er een verse laag sneeuw is gevallen, niet bevorderlijk voor de onderkant van de romp, je gaat in de zomer ook niet op een betonbaan landen!
Ik heb een soortgelijk model, een Sunwind van CHK, die blijft in de winter lekker binnen aan de zomerse thermiekvluchten dromen....

Dus wil je in de winter vliegen, kies dan een ander model met wielen

ennneee
vergeet ook niet je staartvlakken ROOD te schilderen als je gaat vliegen in diepe sneeuw...

afb443.jpg

He Richard waar haal jij nu weer zo'n foto vandaan?
Dat ziet er echt gaaf uit.
Ging het maar weer eens lekker sneeuwen.
Bij ons op de club hebben diverse mensen ski's onder het vliegtuig maar er is geen sneeuw.
Bert

Back