Temperkast

Omdat mijn bouwtafel aan de kleine kant is en ik voor grotere vleugels altijd de keukendeur (die niet in gebruik is) op mijn bouwtafel deponeer kwam bij mij de gedachte een nieuwe bouwtafel te bouwen die tevens als temperkast kan worden gebruikt. Afmetingen temperkast binnen 162x65cm! De bouwtafel krijgt de afmeting 178x81cm! Dit is tevens belangrijk voor de bevestiging van mijn CNC foamcutter! Gebruikt heb ik latten van 6x4cm zodat ik in de uitsparingen 4cm styrodur voor de isolatie kan zetten! Foto volgt!
Nu echter de volgende vraag:
Maak ik de kast potdicht of is het beter een (warme) luchtdoorstroming te hebben in verband met het afbinden van het epoxy? Of is dit miereneukerij en is het sch??ssegal!:help:

Maak ik de kast potdicht of is het beter een (warme) luchtdoorstroming te hebben in verband met het afbinden van het epoxy? Of is dit miereneukerij en is het sch??ssegal!:help:

Leuk idee.

Professionele temperkasten zijn meestal gewoon dicht. Er hoeft geen oplosmiddel te verdampen bij epoxy.

Rick

full

Hier een foto! De kast is nog niet helemaal klaar! Bovenop nog altijd de keukendeur en de isolatie (4cm styrodur) is nog niet gemonteerd! Ook zijn de aansluitingen voor de vakuumpomp en oliekacheltje nog niet aanwezig!

Verder is het nog een rotzooitje

Laatst bewerkt door een moderator:
Zolang het maar niet gaat over 3m77 haha

Alles wat er evt qua dampen van de epoxy af zou komen word wel weggetrokken via de vacuumpomp. ziet er goed uit domi!

Vannacht mijn temperkast voor de eerste maal gebruikt! Tempratuur schommelt nu tussen de 45° en 50° ! Maar dat sinds ik een pc ventilator achter het oliekacheltje geschakeld heb! Met alleen het oliekacheltje kreeg ik de tempratuur niet hoger dan 36°! Dadelijk mijn stabilo en kielvlak uitpakken:) joehoe!

Waarschijnlijk had je voorheen plaatselijk 45 graden en nu overal 36 graden. Een 2e oliekacheltje erbij kan helpen. Ik heb een unit van een verfstripper in mijn temperkast draaien. Wel de omhulzing weghalen aangezien die niet zo goed tegen de hete temperaturen kunnen. Samen met een temperatuur controler kan ik alle temperaturen tot 120 graden halen.

hi,

ik heb een unit hangen die bedoeld is voor electriciteitskasten op temperatuur te houden (fan+weerstand in 1 )

deze unit heeft een ingebouwde veiligheid maar omdat het altijd iets gevaarlijk blijft heb ik de stroomdraad onderbroken en er een smeltzekering tussengeplaatst , deze smeltzekering hangt recht boven de unit en mocht er iets falen , bv de fan geeft het op maar de weerstand blijft warmen , dan ben ik zeker dat de boel uitschakeld .

ik raad het iedereen aan om te doen , kost 2 keer niks en verhoogd de veiligheid.
een gestripte heteluchtoven is ook een ideale verwarming , heb je gelijk een weestand en een fan en een temperatuurregeling , smeltzekering erboven en klaar...

# Alex ik heb nu overal 45° -50°
# Kristof die smeltzekering is daar de bedoeling van dat de stroom onderbroken wordt vanaf een bepaalde temperatuur of bij kortsluiting?
Bij welke temperatuur smelten die?

# Alex ik heb nu overal 45° -50°
# Kristof die smeltzekering is daar de bedoeling van dat de stroom onderbroken wordt vanaf een bepaalde temperatuur of bij kortsluiting?
Bij welke temperatuur smelten die?

hi domi,

o.a bij conrad te verkrijgen , je hebt ze zowat voor alle temperaturen , ik heb er zitten van 84°C als deze temperatuur bereikt word smelt hij door en word de stroom onderbroken (zit op 1 stroomdraad en als hij doorsmelt is de kring doorbroken , gegarandeerde beveiliging kan niet falen!)

Hallo , dit noemt men in de Installatie techniek een Maximaal Thermostaat die je op een bepaalde max.temperatuur kan instellen ,voor veiligheid ,die zorgt dat de max. temperatuur ,niet overschreden mag worden ivm. brand gevaar van de apparatuur.
De smeltveiligheid (vroeger) is meer voor maximale stroom belasting bv 16 Ampère , en natuurlijk kortsluiting beveiliging. Zijn nu Automaten voor in je Meterkast.
Maar ik neem aan dat jullie Temperkast wordt gevoed via een Wandcontact doos met randaarde die is beveiligd (in Nederland tegenwoordig standaard Nen1010)achter een aardlekschakelaar 30 mA.
Dus nu nog belangrijk in jullie kast-stroom-circuit een Regel en Maximaal thermostaat ook in Combi metalen kastje te verkrijgen. (ca.5x5x5 cm bv. van Honeywell)
(met Reset knop voor max.temp.-overbelasting)

Met vriendelijke groet xat

hi,

geen maximaal thermostaat , dat kan stukgaan , dit bedoel ik , :

Temperatuurzekering 84 °C 10 A 230 V/AC 4 mm ESKA 771.084 1 stuks in de Conrad online shop | 524107

niks electronica of iets dat kan falen , als het blootgesteld word aan de aangegeven temperatuur smelt hij door en valt de boel uit , stel je hebt een fan met weerstandsdraad (heater) en de fan gaat stuk maar de weerstand blijft warmen , als je de stroomdraad recht erboven laat lopen en voorziet van deze smeltzekering valt de boel uit .

Hallo , dit noemt men in de Installatie techniek een Maximaal Thermostaat die je op een bepaalde max.temperatuur kan instellen ,voor veiligheid ,die zorgt dat de max. temperatuur ,niet overschreden mag worden ivm. brand gevaar van de apparatuur.
De smeltveiligheid (vroeger) is meer voor maximale stroom belasting bv 16 Ampère , en natuurlijk kortsluiting beveiliging. Zijn nu Automaten voor in je Meterkast.
Maar ik neem aan dat jullie Temperkast wordt gevoed via een Wandcontact doos met randaarde die is beveiligd (in Nederland tegenwoordig standaard Nen1010)achter een aardlekschakelaar 30 mA.
Dus nu nog belangrijk in jullie kast-stroom-circuit een Regel en Maximaal thermostaat ook in Combi metalen kastje te verkrijgen. (ca.5x5x5 cm bv. van Honeywell)
(met Reset knop voor max.temp.-overbelasting)

Met vriendelijke groet xat

Sorry Kristof die Honeywell regel thermostaat die wij in schakelkast bouwden met verwarming zijn helemaal geen elektronica , of iets dat kan falen.
Maar worden al 40 jaar gebruikt en werkt met een koper capulair die in de verwarmde kast hangt en wordt dan mechanisch geschakeld in het 220 volt circuit op een Veilige manier en niet op een onveilige (pruts) manier met een losse temperatuur zekering die ergens boven in je kast los niet afgeschermd hangt ,waar je met je koolstof vleugel tegen aan tikt en je haren misschien wel recht op je hoofd gaan staan.
Het is misschien wel een goedkope oplossing ,maar houd je eigen veiligheid met 220 Volt wel in de gaten.
Mvg. xat

Sorry Kristof die Honeywell regel thermostaat die wij in schakelkast bouwden met verwarming zijn helemaal geen elektronica , of iets dat kan falen.
Maar worden al 40 jaar gebruikt en werkt met een koper capulair die in de verwarmde kast hangt en wordt dan mechanisch geschakeld in het 220 volt circuit op een Veilige manier en niet op een onveilige (pruts) manier met een losse temperatuur zekering die ergens boven in je kast los niet afgeschermd hangt ,waar je met je koolstof vleugel tegen aan tikt en je haren misschien wel recht op je hoofd gaan staan.
Het is misschien wel een goedkope oplossing ,maar houd je eigen veiligheid met 220 Volt wel in de gaten.
Mvg. xat

hi , mijn excuses ik ben geen expert in wat betreft electronica , iemand heeft me de smeltzekeringen die ik nu gebruik aangeraden als "bulletproof" met het verhaal dat andere dingen onderdelen bevatten die kunnen falen .

ik ben er me van bewust dat het een niet afgeschermde geleider is en heb deze dan ook net boven de verwarmingsunit geplaatst met afscherming , ik kan hem niet aanraken , de warmte kan er wel bij....

vraagje , je schrijft:

die in de verwarmde kast hangt en wordt dan mechanisch geschakeld in het 220 volt circuit

dat mechanisch schakelen kan dat niet falen? ik weet niet precies hoe het werkt maar een relay bv kan blijven plakken...

hi,

Temperatuurzekering 84 °C 10 A 230 V/AC 4 mm ESKA 771.084 1 stuks in de Conrad online shop | 524107

niks electronica of iets dat kan falen , als het blootgesteld word aan de aangegeven temperatuur smelt hij door en valt de boel uit , stel je hebt een fan met weerstandsdraad (heater) en de fan gaat stuk maar de weerstand blijft warmen , als je de stroomdraad recht erboven laat lopen en voorziet van deze smeltzekering valt de boel uit .

Ik vind het een goed idee en zal dit ook nog in mijn kast bouwen!
Ik heb weliswaar een oliekacheltje met een oververhittingbeveiliging maar het is inderdaad een kleine moeite deze extra beveiliging in te bouwen!
Temperatuur op het verste punt van de kachel, beneden in de oven schommelt nu tussen 49° en 51° dank een grotere pc fan!

hi,

Ik vind het een goed idee en zal dit ook nog in mijn kast bouwen!
Ik heb weliswaar een oliekacheltje met een oververhittingbeveiliging maar het is inderdaad een kleine moeite deze extra beveiliging in te bouwen!
Temperatuur op het verste punt van de kachel, beneden in de oven schommelt nu tussen 49° en 51° dank een grotere pc fan!

beter een beveileging te veel dan te weinig zou ik zeggen!

het zou niet de eerste modelbouwer zijn wiens huis afbrand , ik weet wel dat laden en lipos er vaak voor iets tussenzitten maar soldeerbouten en temperkasten en dergelijke kunnen ook gevaarlijk zijn.

Back