Tentoonstelling onderzeeboten Marine Museum

Marinemuseum op zoek naar modellen van onderzeeboten

Vanaf begin mei tot en met eind december 2006 organiseert het Marinemuseum in Den Helder de tentoonstelling Onderzeeboten! Deze tentoonstelling wordt georganiseerd naar aanleiding van het 100- jarig bestaan van de Nederlandse Onderzeedienst. Naar aanleiding hiervan is het Marinemuseum naarstig op zoek naar modellen van onderzeeboten. Het gaat niet alleen om Nederlandse onderzeeboten. Elk model is van harte welkom! Wie is er bereidt om gedurende het kalenderjaar 2006 een model van een onderzeeboot in bruikleen te geven ten behoeve van deze tentoonstelling? Het museum zal u daarvoor zeer erkentelijk zijn. De modellen zullen uiteraard op een veilige manier tentoongesteld worden en zijn gedurende de tentoonstellingsperiode verzekerd. Ter begeleiding van deze presentatie zal een kleurrijke catalogus verschijnen. Mocht u een model in bruikleen willen geven dan krijgt u de catalogus gratis thuis gestuurd. Mocht u bereid zijn om een model in bruikleen te geven dan kunt een e-mail sturen naar Graddy Boven, conservator van het Marinemuseum. Zijn e-mailadres is: wg.boven@mindef.nl. Een briefje schrijven kan ook: Postbus 10.000 1780 CA Den Helder. Fax: 0223-657282. Bellen kan natuurlijk ook! U kunt de heer Boven bereiken via 06-53577929

Heb mijn duikbootje (VII-c41) al opgegeven als museumstuk(?)
Kreeg direkt antwoord. Details volgen nog. Ben voorlopig toch bezig met U-123 en U-805
Wie volgt?

U-Kater

Beste Wiljan,

Bij gelegenheid zal ik zeker eens bij je ViiC-41 gaan kijken in Den Helder. Echter kan ik mijn (enige boot) U177 alleen voor een jaar uitlenen als ik er een werkplaats bij krijg :lol:

Ik vindt het overigens wel een heel leuk idee van het museum en hoop dat er meerdere mensen zijn zoals jij.

Groetjes:

Mathijs

Ahoi duikboters,

voor wat betreft het 'uitlenen' van een model (voor een jaar notabene) ben ik net als Matthijs wat huiverig. (ik heb er pas tweeeneenhalf)..maar zou het geen optie zijn om het museum eens te polsen over een 'demo' van onze radiografische modellen, bijvoorbeeld bij de opening van deze speciale tentoonstelling? Het zou een mooie promo zijn voor onze vereniging-in-spé en weer een leuke gelegenheid om eens samen te komen... :proost:
Voordat we dit aan het museum gaan voorstellen is het misschien slim om alle forum-duikboters (en de mannen in de tweede lijn) de vraag te stellen of dat een goed idee is. Met andere woorden: wie zou aan een dergelijke demo willen deelnemen (een en ander natuurlijk afhankelijk van de datum!)
Als er genoeg gegadigden zijn, wil ik wel contact opnemen met het museum (of iemand anders als hij zich/haar daartoe geroepen voelt).
Wie volgt?

Plons...

Jos

Jos,

Voor dit soort ideeen ben ik altijd in. Als mijn U177 tegen die tijd klaar is kom ik graag. Ook ben ik als stand-by duiker altijd te porren voor een dergelijke activiteit.

Groetjes:

Mathijs

P.S. Wiljan, we hebben er geloof ik een"duikboot-regelneef" bij.

Hallo allemaal,

Goed idee Jos! Ik zat me ook al te bedenken. Ik heb mijn boten gebouwd om er ook mee te varen, en dan is een jaar als tentoonstellingsobject wel lang om je geliefde model te missen.

Voor die demo kunt U mij noteren (datum voorbehouden).

ik zal wel even overleggen met het museum, voor een vaardag.
er kandan gevaren worden in de gracht daar, dat weet Lex ook.
maar ik zal kijken of de waterbak van de vlootdagen er ook kan staan, daar hebben we met veel subs in gevaren(deze is 10x 10 meter, 1 meter diep)
maar ik denk dat er ook een is van 20x 10 meter en 1 meter diep
zie de foto van de vlootdagen
http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=266

Jan,

check even http://foto.modelbouwforum.nl . Hier kan je foto's uploaden naar het www en daarnaar refereren m.b.v. 'Img' als je een nieuw bericht aanmaakt. Als de foto's al ergens op www staan dan gaat dat op dezelfde manier. Met andere woorden: je maakt door de knop 'Img' in een bericht een hyperlink aan die verwijst naar de server/directory/subdirectory waar je foto staat. Niet vergeten na het invoegen van de hyperlink nogmaals 'Img' te klikken om de html code af te maken...

Groetz,

Jos

P.s. kom je hier niet uit, mail me dan even PB....

Jan je kan ze ook zichtbaar maken:

IMG_4829.JPG

IMG_4797.JPG

normal_IMG_4845.JPG

normal_IMG_4834.JPG

100 jarig bestaan Onderzeeboot dienst.

Komend jaar wordt ook weer voor de deur van de Onderzeebootdienst,
bij de onderzeeërs een tentoonstelling georganiseerd in verband met het 100 jarig bestaan van de Onderzeebootdienst.
Met de Vlootdagen hebben we er ook gestaan met een vaste ploeg
van 8 mensen en een paar "reserve" spelers zoals bv Jan, Dirk en Bart.
Hun modellen stonden er ook en ze hebben ook gevaren.
We hadden een basin van 10x10 meter.
Hoe een en ander gaat lopen komend jaar weten we nog niet precies.
Dat wordt duidelijker na de vervolg gespreken die er nog komen in
Den Helder, er zijn al een paar dingen die al vast staan.
Het wordt zoals we nu weten denk ik een groot programma.
Maar dat komt allemaal in Sonar te staan.

Hein

mdvn zei:
100 jarig bestaan Onderzeeboot dienst.

Komend jaar wordt ook weer voor de deur van de Onderzeebootdienst,
bij de onderzeeërs een tentoonstelling georganiseerd in verband met het 100 jarig bestaan van de Onderzeebootdienst.
Met de Vlootdagen hebben we er ook gestaan met een vaste ploeg
van 8 mensen en een paar "reserve" spelers zoals bv Jan, Dirk en Bart.
Hun modellen stonden er ook en ze hebben ook gevaren.
We hadden een basin van 10x10 meter.
Hoe een en ander gaat lopen komend jaar weten we nog niet precies.
Dat wordt duidelijker na de vervolg gespreken die er nog komen in
Den Helder, er zijn al een paar dingen die al vast staan.
Het wordt zoals we nu weten denk ik een groot programma.
Maar dat komt allemaal in Sonar te staan.

Hein
100 jarig onderzeedienst is maar 1 tot 3 dagen, bij het museum wordt vanaf mei tot eind van het jaar een tentoonstelling gehouden met thema dagen over onderzeeers en waar waarschijnlijk ook gevaren kan worden, maar daarover later meer.

@tonebrust
Wat Jos schrijft ben ik het ook wel mee eens
Van begin mei tot en met eind december 2006
is wel erg lang.
Je bent die hele tijd je boot kwijt en kunt niet varen.
Ik vindt dat erg lang.

Anton

Kan er niet overeengekomen worden, om een beurtsysteem uit te werken. Zodat ieder zijn sub slechts een paar weken moet missen?
Let wel, dit is maar een ideetje van me, ik ben geen betrokken partij, ikzelf heb helemaal geen sub!

Hi,

wat Zinnia zegt is op zeg niet z'n slecht idee. Toch haak ik voor het uitlenen (hoe lang of kort ook, en dan zonder mijn aanwezigheid ter plekke) even af! Als ik even kort ga rekenen wat die boten mij aan bloed, zweet, tranen en centjes gekost hebben tegenover 'de winkelwaarde' dan ben ik erg bang dat ik zwaar teleurgesteld raak als er 'iets' met de uitgeleende boot gebeurd (binnenbrandje o.i.d.). Nou is dat museum waarschijnlijk wel verzekerd, maar heb ik daarmee m'n boot terug? En wat nou als het museum 'spontaan' failliet gaat terwijl jouw bootje daar binnen staat????
Ik kan me iets herinneren over een grote motorketen die failliet ging: deur op slot, en de hele inboedel achter slot en grendel: gevorderd door de schuldeisers. En daar stonden behoorlijk wat motorfietsen van klanten te wachten op reparatie, of aflevering aan klanten. Uiteindelijk kregen die mensen hun tweewieler wel terug, maar ze hebben er wel geruime tijd (weken!!) op moeten wachten. Grootste probleem was nog dat er klanten waren die hun oude, ingeruilde fiets vast hadden afgegeven, terwijl de nieuwe fiets nog niet binnen was (en deze dus ook nog niet op naam stond).
En nou heeft een modelduikboot volgens mij geen kenteken dat op jouw naam staat, dus hoe zit dat????

Jos

hallo

denken jullie er ook evntjes aan wat dat voor gevolgen gaat hebben voor de boot zelf

eventjes opnoemen

de accus een jaar niet opladen ?????kan nie goe zijn
niet iedereen kan ze uit zijn boot halen en soms zijn ze een deel van de constructie
de dichtingen die een jaar droog staan
het vet dat in de assen zit gaat verzuren
doen we der geen vet in en zijn de assen niet van RVS dan beginnen ze te roesten
abs kan niet tegen droog staan
en de spotlichten en dergeljke die er opgericht worden gaan de zaak ook nog eens verwarmen

waren maar een paar ideeën die bij me op kwamen
gewoon negeren als je der niets mee kunt
denk maar dat ik door draai

groeten raf

Jos, ik kan je heel goed volgen, uitlenen zonder eigen toezicht, ik zou er ook voor passen. Verzekeringstechnisch sta je (in Belgie toch) nergens, want normaal kan alleen de waarde van de bouwdoos verzekerd worden. Het bloed, zweet en de tranen dus niet!! Als je alles van plan gebouwd hebt, tel dan maar uit!!

nu een marine museum is goed verzekerd en kan niet failliet gaan.
tevens zit alles achter glas, ga maar eens kijken en zie het zelf.

Nog even een "Bouwtechnische" vraag.
Krijg je er een vergoeding voor, buiten die catalogus om, want als ik zie hoe ver bv Raf moet rijden is reisgeld toch wel zeker op zijn plaats.
En met deze benzineprijzen wordt dat toch wel erg duur.
En Den Helder is nou echt niet centraal gelegen in Nederland.
En tegen wat voor waarde worden de modellen verzekerd.
Er zijn het gehele jaar in binnen en buitenland veel treffens.
En om je model(len) zo lang af te staan.
Er blijven toch nog wel veel vragen zo.

Anton

Ten eerste gaat het museum niet failliet, aangezien de Staat het sponsort. Ik heb een kennis die een model van circa € 5.000,- (taxatie museum) in bruikleen heeft gegeven. Je moet alleen een contact opstellen, waarin het object beschreven staat met foto's en het eigendomsrecht. Dat laat je in 2-voud tekenen en daarmee voorkom je twist bij problemen. Vaak als het gaat om particuliere items worden ze riant verzekert, zodat bij een eventueel verlies je ruimschoots vergoed wordt.

Back