terug 250 heli

Heeft carbon frame geloof ik , metal gear servo's ? Ik zie de 230s bij ons indoor vliegen en daarvoor is hij heel geschikt .

maar ik zie ook een staartmotor..
Rare keuze. Doorgaans geeft dat een wat fladderig vliegbeeld bij een wat gevorderd vlieger.

daarnaast, 3d is natuurlijk net zo goed mogelijk als met een andere heli..
maar vaak moet je met staartmotor wel even opletten wat je er tegenaan gooit..

Of ze moeten hem specifiek op de beginner richten.. komen dat minder snel tegen..
maar dan moeten ze in hun filmpje geen gekke dingen gaan doen met hem.

Hij zal idd 250 grootte hebben dus kleiner dan de 230s . De 230 maakt raar staartgeluid wanneer je het gas goed opentrekt , soort van huilen ? k'Heb er wel nog geen 3D zien mee vliegen en ze zijn ook idd meer op beginners gericht . Met basisinstellingen en stab kan het kleinste kind er mee vliegen ( bij manier van spreken ) Het kan zo misschien wel een verkeerd beeld geven als je later naar het "echte " werk overstapt alhoewel met de stabilisatiesystemen van nu ? Brevet afnemen met flybar om te zien of je echt kan heli vliegen LOL :offtopic:

Dat is inderdaad wel een stevig punt...
Ook 1 van de grotere uitdagingen bij brevet vliegen met een quadcopter. die electronica is altijd nog wel ergens aan het meehelpen..
En de eis is simpel bij brevet vliegen, JIJ moet vliegen, niet het toestel.. zonder hulpjes en zo.
Een normale ESTAB (vbar, beast, 3gx etc) valt onder "normaal", maar de estabs met hulpjes...
aantoonbaar uit..

Maar, dat is een andere discussie ;-)

Heb onderhand meer dan 250 vluchten op de teller met mijn Blade 230S.
Fijn toestel maar zit nog steeds een ietwat wobbel in tijdens doorvlucht.
De staartmotor huilt zekers zodra er vlotter wordt doorgevlogen, maar heeft me nimmer in de steek gelaten.
Vlieg geen 3D ermee maar wel raggen en vlotte bochten.
Dat de 230S knap 3D werk kan is ruim voorradig te zien op You Tube filmpjes.Zoek ze maar eens op voor de gein.
Vraag me alleen nog steeds af waarom ze bij Blade dan een 250 size formaat uitbrengen.
Kan me namelijk niet voorstellen dat die het zoveel beter gaat doen dan de Blade 180, want die vlieg ik ook en is een klein monster op steroïden.

wobble?
bedoel je daarmee een dolfijngedrag, continu omhoog gooien van de neus.. gecorrigeerd door de estab, om weer van voor af te beginnen...

als dat het is, kan een setje andere hoofdbladen je helpen.
niet dezelfde. zwaarder.
gewicht is belangrijk bij heli's.. vooral waar het zit..

Bedoel inderdaad wobble alszijnde dolfijnen.
Heb ook al andere Main Blades geprobeerd.
Dure carbonfiber bladen.
Helaas boden die geen echte verbetering.Hooguit iets.
Heb tot op heden geen enkel idee waar het vandaan komt.
Het lijkt op overcompenseren van de Gyro, maar kan er geen vinger opleggen helaas.
Vr Gr E

"dure" bladen zegt niets.
gaat over gewicht, en gewichtverdeling.

als je 2x relatief lichte 3d bladen hebt getest, zal het probleem niet zoveel veranderen.
zoek bij beide het zwaartepunt op. zwaar, en zwaartepunt ver naar buiten...

soms doen cheap ass kunststof bladen het ook goed.

maar. hoofdgain omlaag. elevator as.
of bladen..

Oke, bedankt voor de tips.
Zal er eens naar kijken.
Kan helaas aan de gain waardes weinig doen met de stock Gyro.
Maar wellicht doen andere bladen het beter.
Dacht toen dat het aan de stijfheid lag van de bladen.
De stock main blades flexen behoorlijk en de staartrotor ook.
Heb toen een stijvere upgrade staartrotor erop gezet en best wel dure 255mm Zeal main blades. ( kwalitatief behoorlijk goed lijkt me )
Daarmee ging het wobbel fenomeen helaas maar ietsje minder worden.
Daarna weer de stock tail en main blades erop en lopen spelen met trotlle curves.
Ook dat bood geen soelaas en bij hoge en lage headspeed: de wobbel blijft er inzitten op doorvlucht.
Des te meer wind, des te meer de wobbel optreed.
In hover hangt de helikopter snaarstrak en met lafjes en kortbij rondvliegen is de wobbel ook vrijwel niet te bespeuren.
De wobbel is de enigste manko van deze helikopter moet ik zeggen.
Vr Gr E

even een hele stomme, hollandse oplossing:
draai eens een stevig stuk tape op de uiteindes van de bladen.

zorgen dat er in de tips wat meer gram komt te zitten.
je zwaartepunt komt dan naar buiten, en dat scheelt gigantisch. Het eigen gewicht van de bladen verandert natuurlijk ook, en dat scheelt ook.
wel balanceren op zwaartepunt en statisch balanceren..

Kun je iig testen.

En Zeal is een echt 3d merk. gemaakt om snel van richting te kunnen veranderen.
als je in termen van software gain (wat je in de gyro veranderd) en hardware gain (wat de heli zelf eraan kan doen), zal bij de zeal's met een kleine input veel reactie geven.
oftewel, hoge gain. hardwarematig dan..
Breng je meer gewicht in de rotordisc, zal het centrifugaal effect toenemen, waardoor dezelfde input minder effect gaat geven. Effectief verlaag je dan de hardware gain.
In vlucht wordt hij dan rustiger.
En dolfijnen is echt een hoge gain fenomeen.. wat je zonder gain controle ook op kunt lossen.

De staart werkt eigenlijk identiek.
Soms een beetje kloten met de stangetjes.. zorgen dat je zoveel mogelijk servo weg gebruikt..
Kan erg veel schelen.
Ik heb ook eens een dolfijnprobleem op kunnen lossen, door in de setup de stangetjes korter op de servo te zetten. scheelde heel weinig.
toch was het punt toen opeens weg..

Oke, dank.
Ga dat plakband verhaal eens proberen.
De staart is FP dus weinig te doen mee.
Laat het weten straks.
Vr Gr E

Laatst bewerkt:
Back