Terug beginnen met modelvliegen

Beste allemaal,

Het modelbouwforum is erg veel veranderd zie ik,waarvoor mijn complimenten.

na 10 jaar zou ik het wel weer eens willen ervaren hoe het is om te vliegen met vliegtuigen,

ik heb verschillende modellen in de kast staan.deze heb ik allemaal al die tijd bewaard waaronder een extra en een zero
mijn zender is futaba fx18 geloof ik, dit nog met zendkristallen. mag dat nog tegenwoordig?
of moet je verplicht op 2,4 vliegen.

ik ga deze week mijn vliegtuigen eens controleren. iemand nog tips waar ik op moet letten?
ik heb enkel brandstof modellen omdat ik van verbrandingsmotoren,rook en lawaai houd,
ik heb ook al 10 jaar lang nog 3 flessen coolpower in de kelder staan. kan je deze zo lang bewaren?

en ik ben een vlieger zonder club ,dat was ook de reden dat ik destijds gestopt ben.zijn er misschien nog nieuwe vliegclubs in Zeeuws Vlaanderen?

tevens lijkt het me leuk om in kontakt te komen met vliegers uit mijn omgeving,
 
Die Coolpower kun je gewoon opstoken, de zender op 35 Mhz. kun je ook gewoon gebruiken. Wel zou ik alle slangen vervangen in je tank want die zullen verteerd zijn. Zelf kom ik niet uit het hoge noorden maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die jou willen bij staan. Succes !!
 
Hoi bedankt,ik zal inderdaad ook eens naar de slangen kijken, en ik kom ook niet uit het hoge noorden maar juist helemaal onderin Nederland.
 
Welkom terug, een goed modelvliegjaar gewenst.

Mijn tips:
  • zend- en ontvanger accu's vervangen
  • mogelijk moet je nog iets aan geluidsreductie doen
Ron zal nog wel een overzichtje plaatsen met club namen en adressen.

groet,

Erik
 
Bedankt,

Accu's controleren ben ik nu mee bezig maar zijn de geluidseisen intussen veel strenger geworden?
 
Drestar,

Gelet op de prijs en de mogelijkheden van recente accu pakketten zou ik adviseren niet te controleren maar te vervangen.
De geluidseisen zijn niet veranderd maar worden wel in toenemende mate gehandhaafd. Er zijn clubs die alleen nog maar electro mogen vliegen. Met mijn Swift met hoogtoerige duwmotor configuratie maak ik trouwens ook een behoorlijk hoog/jankend) geluid. Dat lees je niet terug op een Db meter, dan is hij stil genoeg. Op woensdagavond mogen wij niet met verbrandingsmotoren vliegen krachtens onze vergunning. Electro wel, maar de Swift laat ik dan maar rhuis.

groet,
Erik
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Ron, maar nog geen nieuwe clubs bij mij in de buurt erbij gekomen zo te zien, dus dat word dan helaas weer wildvliegen.
 
Ja met brandstof,en die club in hulst houd er vreemde regels op na voor hun nieuwe leden en meten daar met 2 maten,

net zoals die vliegclub in Eeklo ,daar mogen enkel de ouwe knarren met brandstof vliegen en een nieuw lid mag alleen elektro vliegen .
 
Laatst bewerkt:
net zoals die vliegclub in Eeklo ,daar mogen enkel de ouwe knarren met brandstof vliegen en een nieuw lid mag alleen elektro vliegen .
Noemen ze natuurlijke afvloeiing...... beetje als milieuzones, alleen hier op levendigheid inplaats van leeftijd :p
 
Dan moeten ze het gelijk voor iedereen verboden maken ipv de ene mag nog wel en de andere mag het niet.
gelijke monniken/gelijke kappen,

maar goed op clubs waar enkel regels gelden voor hun nieuwe leden ga ik niet voor betalen.

een keertje als gast komen vliegen wil ik dan nog wel doen als ze niet teveel gaan zeiken over zoals zelf een flesje water meenemen als het 30 graden is, want dat slaat natuurlijk ook helemaal nergens op.als ze vinden dat je iets moet betalen dan moeten ze dat er van te voren maar bij zeggen vind ik, dan wil ik best een paar euro betalen om eens te komen vliegen maar die meneer in de discussie van Breskens ging achterbaks doen .achteraf met gezeur komen tegen mij .dan had hij mij erover aan moeten spreken toen ik daar was.
 
Laatst bewerkt:
een keertje als gast komen vliegen wil ik dan nog wel doen als ze niet teveel gaan zeiken over zoals zelf een flesje water meenemen als het 30 graden is, want dat slaat natuurlijk ook helemaal nergens op

Zo te horen erg gezelllig daar...

GJ
 
Dan moeten ze het gelijk voor iedereen verboden maken ipv de ene mag nog wel en de andere mag het niet.
gelijke monniken/gelijke kappen,

Het staat iedere club vrij zelf de koers uit te stippelen die ze willen varen. Het is een zachte uitfaseringsmaatregel i.p.v. iedereen naar electro te dwingen.
Een beetje verder heb je Diabolo in Waarschoot, daar kon brandstof wel denk ik. Maar da's al geen Zeeuws-Vlaanderen meer...
 
Ja natuurlijk mogen ze dat, ze doen maar wat ze niet laten kunnen. maar het is voor een nieuw lid niet echt fair. dan moet je gedwongen elektro gaan vliegen en ik zou dan mijn 7 brandstof modellen op moeten geven voor iets wat ik niet wil.
 
Ik denk dat je niet om een club heen kunt als je in de nabije toekomst een beetje de ruimte wilt hebben om te vliegen.
Er staan nieuwe regels opstapel. Voor wildvliegen wordt de maximale hoogte ,zo goed als zeker, 50 meter en mag je 100 meter ver vliegen.
Voor clubs is dat 300 meter hoog en ongeveer 800 meter ver.
 
Back
Top