Terug gestart met Tamiya

Na ongeveer een 15 jaar ermee gestopt te zijn (had een offroad Stadium Blitzer, Jaguar Lemans type XJR-12 en een F1 Williams Renault FW18 ben ik er terug mee begonnen :). Mijn broer heeft een offroad buggy, zijn stiefzoontje ook een buggy en zijn makker heeft zowat vanalles van offroad tot onroad, helikopter, vliegtuig,.... Ik join the club zeg maar. Zelf ben ik altijd al met modelbouw bezig geweest, ik ben oa. bezig met uitsluitend Tamiya motoren schaal 1:12.

Ik heb me zonet een Tamiya Ferrari F60 bouwdoos aangekocht, maar heb geen zender, ontvanger, electronische regelaar, motor, servo, batterij en batterijlader meer.

Ik heb al uren in dit forum zitten lezen en merk toch wat veranderingen tegenover 15 jaar geleden. Zo snap ik de verschillen niet tussen:
- Brushless en brushed motoren als ik het correct heb? Welke kan ik het beste nemen en waarom? Turns? (Kan zijn dat het vroeger ook al zo was, maar dat ik me hier niet zo goed heb over geïnformeerd en toen waren er nog geen forums als deze :))
- Electronische regelaar aanpassen aan de motor, dat versta ik, maar welke electronische regelaar? Ik lees dat er een AI is die alles zelf doet? Mijn vorige regelaar kon ik zelf regelen, is dit dan niet beter dan een AI-regelaar?
- Welke batterijlader moet ik kopen? Er zijn er zo veel en prijzen tussen 20 en 250 euro... Ik vind me hier echt geen weg meer in.
- Welke batterij koop ik het beste? Lithium? Minstens 3000mah. Ik zie er van 5100mah!!! (Ik ben oud aan't worden :))
- Nu zijn er ook digitale servo's? Vroeger had ik gewoon een Futaba servo dat me niet zo veel kostte, maar nu lees ik dat er ook regelaars zijn die sneller reageren, maar niet elke electronische regelaar kan deze aansturen heb ik begrepen?
- Welke motor kan ik het best kopen voor een achterwielaandrijving F1 (Formula tuned staat er als optie op de bouwdoos)? Dit hoeft denk ik niet de snelste te zijn want dan gaat die onberijdbaar zijn en mss kan het chassis dit ook niet aan.

Het enige waar ik zeker van ben is de aankoop van de zender. Dit wordt een spektrum (op aanraden van een ex-competitierijder), vorig model DX3C inclusief ontvanger SR300. Het blijft voor mij een hobby die ik terug wil opbouwen (later nog een buggy aankopen, meer niet) dus hoef ik geen zender aan te kopen met alle snufjes eraan.

Als er mensen zijn die goede tweedehands electronische regelaars, motor, lader of batterijladers hebben, mogen die mij altijd contacteren!

Groetjes

Laatst bewerkt:
Hi Karteke,

Ben iets meer dan een maand geleden ook weer begonnen ( na ruim 9 jaar ) en er is inderdaad veel veranderd.

Ik kan niet in uwen geldbeurs speuren maar er is genoeg voor leuke prijzen te koop op het internet en in de reguliere modelbouw winkels.

Leuke regelaars heb je al vanaf een 50 Euro excl. verzendkosten.
GM-GENIUS RACE 40R 40A Reverse
NOSRAM Matrix Brushless Reverse

Accu's is wederom afhankelijk van o.a. je regelaar maar ook deze zijn voor redelijke bedragen te koop !
PYTHON PLUS CAR 25C Cont. 50C Burst 4000mAh 2S 7.4V

Ook servo's die goed werken hoeven niet duur te zijn.
BMS-631 SUPER FAST SERVO 5.0KG / .08SEC / 43G
Heb zelf deze servo in een van mijn auto's gemonteerd en hij bevalt uitstekend en doet tot nu toe niet onder voor mijn "antieke" Ko Propo Fet servo !

En als je de regelaar uit het voorbeeld pakt dan kun je zowel NiCD, NiMH of Lipo accu's gebruiken en zowel brushed als brushless sensorloos of met sensor rijden.

Andre

"Winkels in de links zijn willekeurige voorbeelden"

Laatst bewerkt:
Voor een Tamiya F1 model zou ik niet voor een te snelle motor gaan daar dan de auto onhandelbaar word,of je moet heel erg goed kunnen rijden.
Ik rij zelf ook in de F1 klasse in de Dutch Tamiya Challenge.
Wij rijden daar met een Carson cupmachine motor die erg leuke prestaties neer zet.
Wil je voor brushless gaan dan zou ik niet lager als 17.5 turns gaan en dan zonder vertiming op de regelaar rijden.
Dit ivm het vermogen van de motor.
Tja servo's..... Dat is altijd een lastig pakket net als regelaars.
Wat wil je er mee gaan doen.
Recreatief rijden of wedstrijd.
Wil je een regelaar die voldoende is voor de motor of wil je er 1 hebben die meer aan kan.
Ik rij in mijn F1 met de bovengenoemde motor van Carson.
Dit in combinatie met een Graupner 60 amps regelaar die meer als voldoende is.
Deze regelaar kan helaas alleen brushed motoren aan.
Accu's zijn ook afhankelijk van welk type auto je gaat rijden.
1:12 rijd dacht ik met 1 cel lipo accu's terwijl de touring cars en de F1 met 2 cel lipo's rijden.
Je zegt zelf al dat je met een Spectrum zender gaat rijden.
Dit is een digitale zender die in combinatie met een digitale servo erg snel kan zijn(ligt natuurlijk aan de servo).
Je bent met deze zender in ieder geval het verwisselen van de kristallen kwijt.
Ik ga nu ffies een lijstje neer zetten wat ik in de auto's heb zitten.
F1:
Zender Futaba 3PM 2.4GHZ
Servo een low profile Team orion servo
Regelaar Graupner 60AMP forward/brake only.
Motor Carson cup machine(voorgeschreven DTC).
Lader Graupner Ultramat 16.
Touring car:
Zender Futaba 3PM 2.4GHZ
Servo Ace DS1015
Regelaar Tekin RSPRO Brushed en Brushless.
Motor Speedpassion 13.5 brushless V3
Lader Graupner Ultramat 16.
Deze lader kan NC,NIMH,LIPO en lood accu's laden.
Een goede allround lader waar je geen voeding voor nodig hebt.
Mocht je nog vragen hebben, Feel free to ask;)
Ik hoop dat je wat aan mijn "gebrabbel" hebt of gaat hebben:D

mvg Roy.
Ps mocht je in de buurt van Eindhoven wonen kom deze maand gewoon vrijblijvend eens langs als de DTC word gereden.
Kun je een impressie op doen.

Ah bedankt voor je reactie! Ja ik heb ondertussen mijn hele set gekocht. Levering zou deze week moeten zijn.

Dit is mijn setje om mee te beginnen:
Regelaar: GM-GENIUS RACE 40R
Zender: Spektrum DX3C + SR300 ontvanger + standaard servo S200
Batterij LiPo 4000 6 cellen
Motor Formule-Tuned 32 turns

Ben benieuwd wat dit gaat geven. 15 jaar geleden reed ik in mijn F1 ook met een standaard servo en dat was voldoende voor me. Toen bestonden er nog geen digitale "snellere" servo's dacht ik :). Ik ga het alvast hiermee proberen en dan kijken wat ik nog kan verbeteren en zo blijven we bezig he.
Er komt ook zeker nog een electro buggy 4WD bij :D.

Bedankt!

Ik zeg kom kijken bij de DTC in Eindhoven of nog beter schrijf je gewoon in en doe mee.
Lang leven de lol.

mvg Roy

Ja hoor, ik heb je raad gevolgd! Lijkt me goed om mee te beginnen. Ben benieuwd nr de prestaties vh motortje. Hopelijk niet te traag naar mijn zin :). We zien wel. Ik post later wel wat fotootjes.

Ja ik wist zelfs niet dat er batterijen met 2 cellen bestonden! Dat scheelt een pak aan gewicht alvast! Leuke toevoeging vr later :).

De 32 turns motor is krachtig, maar wat lager in toerental. Mag je dus iets zwaarder vertanden dan de stock motor in de bouwdoos. Zelf vind ik het een heerlijke motor. Snel zat en lekker constant.

2 cellen Lipo zijn wel een stuk lichter dan 6 cellen NiMH, maar niet 1/3 van het gewicht.

De 32 turns motor is krachtig, maar wat lager in toerental. Mag je dus iets zwaarder vertanden dan de stock motor in de bouwdoos. Zelf vind ik het een heerlijke motor. Snel zat en lekker constant.

2 cellen Lipo zijn wel een stuk lichter dan 6 cellen NiMH, maar niet 1/3 van het gewicht.

Ok bedankt. Idd lijkt het me ook interessanter om een 2 cellen LiPo te gebruiken.

Zo eerste probleem opgelost ivm laderstekkertjes. :)

Volgend probleem, ik zit met een regelaar die zowel brushed als brushless aankan, maar wat moet ik met dat 3de gele kabeltje doen? De oranje kabel heb ik gesoldeerd op de -, de blauwe op de +, wat met de gele en wat doet die?

Zo eerste probleem opgelost ivm laderstekkertjes. :)

Volgend probleem, ik zit met een regelaar die zowel brushed als brushless aankan, maar wat moet ik met dat 3de gele kabeltje doen? De oranje kabel heb ik gesoldeerd op de -, de blauwe op de +, wat met de gele en wat doet die?

De handleiding lezen lijkt me een goed begin.

Er staan meerdere optie's in hoe men een motor kan aansluiten.
Ik zal even kijken of ik het snel kan vinden. Intussen niet de spullen gaan testen want ik lees hierboven al mogelijk verkeerde aansluitingen.

In de handleiding staan twee opties.

In dit geval moet de Gele draad aan de min samen met de Oranje draad.

( Bij Lrp en Nosram is dit net andersom, vandaar mijn opmerking over mogelijk verkeerde aansluiting.)

Tip.

Sluit de motor nog niet aan als je de regelaar gaat instellen.
Je zult eerst de regelaar moeten instellen voor neutraal, Volgas en Rem, daarna het juiste motor-type en het juiste accu type.

Andre

Laatst bewerkt:
En zie daar !

Iets verder in de handleiding worden Geel en Oranje aan de plus aangesloten en blauw aan de min ! ( vertalen van het Chinees naar het Duits geeft ook bij een bedrijf als Graupner nog voldoende problemen )

Ik weet dat beide optie's mogelijk zijn, nu maar afwachten of Karterke geen achteruit rij races gaat beginnen ;)

Ja ik zag het in de handleiding dat die gele kabel onder de oranje verdween, maar vond het niet duidelijk of het nu eraan gesoldeerd moest worden of totaal los moest gelaten worden :). Vroeger ging da allemaal makkelijker zene :)

Alles is ingesteld! Goed dat je dat zei, want vond het al vreemd dat mijn motor pruttelde ... hihi. Nu werkt het perfect! Leuk seg dat je dat allemaal kan instellen, ABS, trekkracht,... :D

Back