Terug in de hobby

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door arie91, 5 jul 2020.

  1. arie91

    arie91

    Lid geworden:
    5 jul 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo iedereen,

    Zoals de kop al aangeeft ben ik na 15 jaar terug in de hobby.

    Toen ik een jaar of 12 was heb ik een protech 2wd met een vx12 motor gekocht en toen der tijd wel wat mee gereden. Maar op dat moment had ik niet zoveel verstand van verbrandings motoren en instellingen, en als dan ook de auto niet start als je ermee wilt rijden, is de leuk er snel vanaf.

    Maar ik heb deze auto nooit weggegooit en na een bezoek aan een modelbouw winkel heb ik deze auto weer van zolder afgehaald en sinds een dag weer mee aan het ‘spelen’ (als ik dat zo mag noemen).

    ik loop wel tegen wat problemen aan, in de modelbouwwinkel waar ik hem voordat ik hem gestart heb zei de jongen achter de kassa dat de motor compressie mist (de uitlaat zat los dus dat kan natuurlijk) maar na 15 jaar startte hij gewoon zonder enige problemen.

    nu ben ik er thuis mee verder gegaan en natuurlijk eerst alles weer opladen, maar tot mijn spijt nadat de auto een aantal keer gelopen had, nog geen gas gegeven, sloeg hij af en bij de eerstvolgende keer trok ik de veer van de trekstarter kapot...

    Vandaag al de hele dag bezig om de veer weer goed te buigen, maar deze blijft breken (zal misschien ouderdom zijn) maar k vraag me af aangezien protech failliet is, of er nog mogelijkheden zijn deze motor te laten lopen :)

    dank jullie wel voor mijn toelating tot dit forum en ik hoop dat ik hier veel kan leren

    groet
    Arie91
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Belangrijk bij het buigen is dat je geen scherpe hoeken maakt, je moet dan ook om iets ronds buigen.

    Wat betreft de motor ben je niet afhankelijk van Protech, de VX12 motor is iets universeels, de trekstarte voor de VX series motor:
    https://www.amazon.com/Engine-Starter-Recoil-Traxxas-COJOYS/dp/B07LGNNFV4
    Nu is jouw motor al heel oud en kan het zijn dat deze trekstarter niet gaat werken maar met die chinese dingen wordt er vaak niet ontwikkelt dus acht ik de kans groot dat het past.

    Een zuiger/cilinder set:
    https://www.gearrc.com/piston-cylinder-vx-12-t0600-208

    En uiteraard kan je voor weinig ook een VX18 kopen (de 12 en 15 zijn nog moeilijk te vinden)
     
  3. arie91

    arie91

    Lid geworden:
    5 jul 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Beste Roelof,

    dank u wel voor uw reactie.

    zoals de modelbouwwinkel zei is mijn auto economisch total loss, maar door uw post twijfel ik daaraan. Ik zou dus gewoon een andere motor erop kunnen zetten? Zolang ik het chassis maar heel laat?

    zelfs zou ik de zuiger en piston kunnen vervangen?

    Er zit dus wel degelijk leven in dit project. Zoals je misschien kan begrijpen heb ik geen interesse om een geheel nieuwe auto te kopen, vind het juist leuk om er soms is mee te rijden, en een beetje mee klussen zegmaar:)

    groet Arie91
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Prpbleem is alleen dat iedere investering een beetje verloren geld is als iets van de auto kapot gaat en daar doelt men op waar ik ze geen ongelijk in geef. Plastics worden over de langere tijd breekbaarder dus verwacht niet dat de auto dezelfde klappen kan opvangen als toen die net nieuw was.

    De motor is een smallblock en is redelijk universeel in maatvoering voor een motor in de .12 tot .18 reeks, een nieuwe Force motor koop je bij de Conrad al voor 64 euro en als je online zoekt heb je vast wel iets voor minder, overigens zijn de VX motoren prima op Ebay en Aliexpress te viden.

    En heel eerlijk, een handige jongen kan met een beetje zoeken vast wel onderdelen van een andere auto pasmaken.

    Aan de andere kant, een WLtoys elektrisch aangedreven RTR auto heb je ook al voor een 100 euro.....
    En als je rond kijkt heb je al een RTR brandstofauto voor een 200 euro.
     
  5. arie91

    arie91

    Lid geworden:
    5 jul 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Dank voor uw reactie,

    ik begrijp inderdaad dat de auto nooit meer oplevert wat ik er ooit allemaal ingestopt heb.
    Misschien is het ook meer de emotionele waarde waar ik dan meer aan hecht.

    ik ben zoiezo niet van plan om er enorm hard mee te gaan rijden of wedstrijden oid mee te gaan doen. Het lijkt me gewoon leuk om er weer mee te rijden, de herkenbare geur van vroeger op de snuiven. Ik heb in de tussentijd vooral statische modelbouw gedaan, en kan met cad en 3d printen misschien wel de onderdelen printen. Ik zie wel mogelijkheden en wil u bedanken voor uw tijd en duidelijke uitleg.

    ik wil graag opzoek naar een rc club in midden nederland waar ik een beetje hulp kan vinden in het afstellen en bestellen van de juiste onderdelen:)

    groet
    Arie91
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Utrecht.... dan kom je uit bij de RACO2000, echt om de hoek.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is het niet zozeer. Het is meer dat met auto's waar niets meer voor te krijgen is, het erg onverstandig is om bijvoorbeeld een nieuwe motor te kopen (en zeer zeker een die veel krachtiger is dan de originele motor), en je bij het allereerste ritje bijvoorbeeld een wielophanging er af rijd en de auto definitief onbruikbaar is.

    Want:
    is niet van wezenlijke invloed op het breukrisico, TENZIJ je een van die heel weinige mensen bent die over 500 vierkante meter strak asfalt zonder ook maar één enkel hard obstakel (stoepranden, putdeksels) kan beschikken. Dat is een extreme zeldzaamheid.
    En met oudere auto's (verouderd kunststof) is één keer een stoeprandje aantikken, of achter een putdeksel blijven haken, vaak al voldoende om iets te breken.
    Ik weet dat de techniek voortschrijdt, maar ik vermoed dat 3D printen nog bij lange na niet goed genoeg is om écht bruikbare draagarmen te printen. Mischien vergis ik me daar in, maar tot nog toe heb ik daar nog niet van gehoord.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De weekmakers werken niet meer en bij de eerste run stript het hoofdtandwiel.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Reacties zijn hier nogal vaak in de zin van bovenstaande. Vind je het een coole auto die je graag rijdend hebt of houdt, of nostalgische redenen, dan is het de moeite. Je kunt onderdelen sprokkelen, andere aanpassen of idd van nul maken. 3d printen wordt verleld. Op zich kan daarin veel PA met glasvezel of carbon versterking, alu, titanium... Maar is dat de moeite of het geld ervoor waard?
    Het is ook niet per se dat kunststoffen merkbaar slechter worden. Idd weekmakers vervliegen en alles veroudert. Maar hangt er wat van af welk leven het gehad heeft. Ik rij met oude buggies van begin jaren 90. Mijn zoontje met brushless conversie kyosho inferno dx. Daarvan is een stuk behuizing wel eens gebarsten, maar hij wordt verre van gespaard. Heb soms de indruk dat deze oudere onderdelen veel taaier zijn dan moderne.
    Het is dus vooral wat je zelf wilt, maar eens rondkijken naar donor auto's of onderdelen kan geen kwad. Beter wat reserve te hebben wel.
     

Deel Deze Pagina