Terug na 20 jaar en nu lijmen...?

Ik heb eind vorige eeuw mijn laatste zwevers gebouwd en deed dat hoofdzakelijk met witte houtlijm en epoxy, verder was er nog niets op de gangbare markt.

Nu heb ik weer een bouwdoos gekocht en heb het uitgebreide bouwverslag gelezen wat er bij zit en tot mijn verbazing gaan de meest voorkomende onderdelen gelijmd worden met CA lijm. Uiteraard ken ik dat wel maar dat spul is zo snel droog en de ouderwetse houtlijm kon je nog eens een beetje verschuiven.

Nu komt de vraag, is het verlijmen van al de balsa en houten onderdelen met CA lijm beter en sterker dan de ouderwetse PVA lijm want dan zal ik er gewoon aan moeten wennen en met het bouwverslag mee moeten gaan.

Mijn oude kisten volledig verlijmd met witte houtlijm zitten na 25 jaar nog prima in elkaar. ;-)
 
Als je witte houtlijm gewend bent dan werkt dat lekker.
Tegenwoordig heb je al snelle witte houtlijm, dat vind ik zelf erg fijn werken, je kan nog een beetje schuiven.
CA is niet sterker en laat los als het vochtig wordt.

Gert-Jan
 
Als ik moest kiezen tussen houtlijm of CA gaat mijn voorkeur uit naar houtlijm , voor kleine vrij vlucht modellen gebruik ik al eens CA ,
maar ik gebruik voor 90% nog altijd de oude vertrouwde UHU-Hart :D
F066.JPG
 
Uhu Hart heb ik dan weer nooit echt met succes gebruikt.
En je hebt ook "snelle" watervaste houtlijm en wat ik vroeger altijd hele fijne lijm vond was in die witte bus, van Henkel.
Ook een soort witte houtlijm.

GJ
 
Ik werk ook graag met witte houtlijm (Bison extra) en UHU-Hart, maar voor sommige verbindingen waar onderdelen met sleuven in elkaar geschoven worden is het vaak moeilijk om de lijm er goed tussen te krijgen. Daar is dunne CA lijm dan weer handig, omdat deze goed in balsa penetreert. Maar het is dan inderdaad noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de onderdelen goed uitgelijnd zijn voordat je de lijm aanbrengt.
 
Ik geef nog steeds de voorkeur aan witte houtlijm, klasse D3 (watervast, sneldrogend).
Daarnaast UHU Plus Endfest 300 voor de "moeilijke" verbindingen, zoals motorschotten, vleugelbuizen en dergelijke.

CA lijm gebruik ik niet om te bouwen. Sommige speciale toepassingen wellicht, maar zo zelden dat ik eigenlijk nog nooit een verpakking leeg heb kunnen maken voordat het uitgedroogd was. Mijn ervaring met CA is dat het onbetrouwbaar is: de verbinding is sterk, maar gaat soms toch los, om onduidelijke redenen.

UHU Hart... tsja... ik heb het vroeger gebruikt, maar was er nooit erg kapot van. Ik vind het persoonlijk geen haar beter dan "Velpon" of "HEMA Alleslijm".

maar voor sommige verbindingen waar onderdelen met sleuven in elkaar geschoven worden is het vaak moeilijk om de lijm er goed tussen te krijgen.
Nooit problemen mee: sleuf van binnen insmeren, tab van buiten, onderdelen samenvoegen en overtollige lijm wegvegen met keukenpapier. Werkt flitsend.
Alternatief, onderdeel met de sleuf op een vlakke ondergrond op een boterhamzakje leggen, (dikke) drup lijm in de sleuf, andere onderdeel in de sleuf drukken, en de lijm word geheel vanzelf tussen de te lijmen vlakken geperst.
 
Ik zie dat @brutus op dezelfde manier werkt als ik en de algemene tendens die ik er uit haal is .....gewoon met witte houtlijm blijven werken en in de moeilijke gevallen met epoxy en als het echt lastig wordt CA...... pfffff, gelukkig
 
CA werkt alleen als de verbindingen goed strak zijn, en het alleen op zijn plek gehouden moet worden. Overal waar ook maar een 1/10 mm gevuld moet worden is CA geen goede keus.
 
gewoon met witte houtlijm blijven werken en in de moeilijke gevallen met epoxy en als het echt lastig wordt CA......
Ik probeer waterhoudende lijmen zoveel mogelijk te vermijden.
Eenmaal kromgetrokken hout (als dat niet gebeurt is je balsa te zwaar) laat zich maar moeilijk weer rechtstomen.
PVA is wat mij betreft alleen goed voor meubels en houten kistjes die toch de lucht niet in hoeven.
Want het is bovendien bijna even zwaar als Epoxy en dat vermijdt je, als het goed is, toch ook tot het uiterste?
Voor mij - in willekeurige volgorde- 3 soorten: UHU Hart, Epoxy en CA...
 
....maar maar bij het werken met een vlakke bouwplank gebeurt dit toch niet....
Famous last words...;)
Juist het gewichtsaspect wordt door de gemiddelde modelvlieger grotendeels over het hoofd gezien.
Wellicht dat daardoor de meeste modellen dan ook niet beter dan 'gemiddeld' vliegen. :(
Nou ja, bij wijze van spreken dan....;)
 
Ik gebruik meestal ook witte houtlijm.
CA lijm gebruik ik wel om onderdelen die met witte houtlijm gelijmd worden op hun plaats te houden.
Bijvoorbeeld bij het lijmen van capstrips.
Deze lijm ik op de ribben met houtlijm en zet ze op de uiteinden vast met seconden lijm.

Ton
 
Net zoals hierboven.
Ik gebruik meestal een snelle witte houtlijm. Recent wel een model geprobeerd met Titebond 2, was daar wel tevreden over (veel gemakkelijker te schuren)
CA gebruik ik meestal om dingen die verlijmd zijn te fixeren op het uiteinde of bij een heel strakke passende verbinding. (niet voor verbindingen waar kops hout in gebruikt wordt, nerven moeten elkaar raken)
 
Back
Top