terug van weg geweest.. vraagjes over align 450, zender, servo's etc

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door relaxteb, 6 apr 2020.

  1. relaxteb

    relaxteb

    Lid geworden:
    10 dec 2006
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Grave
    Hi allen,

    Het is lang geleden dat ik met modelbouw bezig was maar ik heb besloten toch de draad weer op te pakken.
    Omdat ik er zolang uit ben, weet ik niet meer wat de huidige stand van zaken is en
    heb ik een aantal vraagjes en de plek daarvoor is uiteraard hier :)

    Ik heb nog onder het stof staan ;
    T-rex 450 (1e generatie) met 430X motor, towerpro servo's, telebee gyro, s3154 staart servo, multiplex 35 Mhz PPM ontvanger.
    En dit in een A109 fuselage met verlichting en niet werkende (binding) retracts en teveel tail heavy.

    T-rex 450sev2 met 430XL motor, hitec hs-65mg op de kop, GY401 gyro, s9257 staart servo, smc 16 35 Mhz PCM ontvanger

    Graupner MX-16 35Mhz zender

    En een bende inmiddels slechte accu's

    Nou wil ik eigenlijk de fuselage goed maken, in balance, zonder storing in de servo's (dat heb ik nu) en naar 2.4Ghz.
    En evt een 2e zonder fuselage er naast.
    Ik doe geen 3d vliegen.

    Ik zie allemaal nieuwe, voor mij onbekende, merken als ik even google op servo, zender en 450 gebied.:hammer:

    Vraagjes;
    - Wat is een goede (vergelijkbaar met de Graupner MX16 die ik had) 2.4 Ghz zender op dit moment ? Ik meende te lezen dat Graupner slecht leverbaar was ? Spectrum DX ?

    - Wat is momenteel de gyro die je moet hebben (zoals de GY401 dat vroeger was). Ik zie nu dat er sateliet gyro's ???? zijn ? (En wil misschien ooit een schaalkop).

    - Zijn de HITEC's MG's het nog steeds, of is hier ook een nieuwe speler op de markt.

    - Welk accu merk is momenteel betrouwbaar / heeft goede prijs kwaliteit verhouding ?

    - Moet ik de 450's upgraden met ;
    - directe staart aandrijving ?
    - Andere motor/controller ?
    - Overige Pro/nieuwe modellen parts ?

    - En is align nog steeds het merk om mee door te gaan ? En heeft het zin om componenten te upgraden ?

    - Welke shops gebruiken jullie voor onderdelen ? (voorheen rc-heliparts en 4rc meen ik ?)

    - Zijn er nog 450 size retracts die wél werken en stabiel zijn ? Misschien metalen ergens ?

    tnx alvast !

    p.s. dit was de A109 destijds bij het bouwen:
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Eerst welkom terug in de hobbie, hoe meer heli vliegers hoe beter.

    Heel veel vragen en eigenlijk 1 simpel antwoord:
    Wat toen werkte zal nu nog steeds werken!
    Dus de vraag is meer: wil jij direct alles op de laatste standaard hebben of wil je lekker vliegen met wat je hebt?

    Het grootste verschil tussen toen en nu zal de fly-bar (FB) kop zijn die je op beide heli's hebt, tegenwoordig is de standaard toch wel fly-bar-less (FBL).
    Maar goed, FB vloog toen prima, dus doet het nu nog steeds.
    Wil je over naar FBL (ik zou niet weten waarom, maar dat is jou keuze) dan zal je naar snellere digitale servos moeten, er zijn idd veel nieuwe merken, maar Align, Savox, Futaba zijn heel gangbaar.
    Voor FBL heb je geen losse staart gyro meer, maar 1 controller voor de staart en de swash, populaire FBL units zijn de BeastX, V-bar, Helicommand, Align heeft trouwens zelf ook een FBL controller, maar er zijn er veel meer, ook budget clones.

    Niks aan doen aan deze heli, ik heb er ook nog zo een staan, ook FB, prima componenten, lekker mee gaan vliegen!

    Qua winkels, 4RC bestaat helaas niet meer, ik zou zeggen gewoon even zoeken, er zijn er nog een paar.
    Via internet zijn er in Duitsland wel een aantal met veel spul (is ook een topic over op het MBF).
    Voor Align kun je oa terrecht bij http://www.rotorworld.nl/ of https://www.live-hobby.de/en/home/ dat zijn er zo maar 2, er zijn er wel meer.
    Ook hobby-king heeft waarschijnlijk nog wel kloon onderdelen voor de eerste versie Align 450.

    Voor wat betreft de zender, dat is een eindeloos topic, iedereen heeft zijn voorkeur.
    2.4 Ghz is zeker wel de nieuwe standaard, er word niet veel 35 Mhz meer gevlogen.
    Het is altijd makkelijk een zelfde zender te hebben als anderen in de club, makkelijk voor hulp.

    Ik zou je aanraden niet te beginnen met upgraden, ik zou lekker weer gaan vliegen met wat je hebt.
    Je komt er dan vanzelf wel achter wat er nu allemaal is en kan, en dan komen er vanzelf nieuwe interesses bij.
    Maar goed, sommige mensen vinden juist het upgraden en mooi maken leuker als vliegen, tsja dan kun je het zo gek maken als je wilt.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals hierboven vermeld, goed is goed.
    Ga je upgraden, kun je qua geld beter een verse heli kopen.
    Jouw servo’s zijn nu analoog, helemaal top voor wat je hebt staan. Maar ga je flybarless en zo, kom je op een stabilisatie, en de noodzaak voor digitale servo’s

    kijk maar eens wat er in een nieuwe 450 wordt aangeboden.

    qua zender zou ik wel een upgrade overwegen.
    Eigenlijk geen storing meer
    Meestal is het dan een stroomprobleem.
    Futaba, spectrum zijn grote spelers.
    Persoonlijk ben ik futaba man, dus zou ik je die kant op sturen.
     
  4. relaxteb

    relaxteb

    Lid geworden:
    10 dec 2006
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Grave
    tnx ..
    Dan blijf ik de v2 vliegen met de componenten die er nu op zitten.

    Probleem is nu dat in de schaalheli de servo's niet ok zijn, lees storing veroorzaken.
    Dus ik wil die sowieso vervangen.
    Dan denk ik dat ik het beste toch maar op zoek kan gaan naar de HS-65MG's van Hitec.
    En zijn er nog GY401's ergens ? Of een alternatief ?

    Zender / ontvanger denk ik aan de Spektrum DX8 met de AR8010T ontvangers (Ik heb 7 kanalen op de schaal nodig ivm lichten en ooit landing gear).

    En wat de accu's betreft ? Nog tips ?

    En weet iemand of er nog ergens werkende retracts zijn, liefst metaal of iets ?
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik ben niet zo zeer van de schaal heli's maar, als je daar toch een hoop op moet veranderen (swash servos en staart gyro) dan is dit ook het juiste moment om af te vragen of je FB wilt blijven vliegen of over moet gaan op FBL.
    Als je FB blijft vliegen kan je toch een FBL controller gebruiken voor alleen de staart, dan ben je alvast iets op weg.
    Als je een GY401 zoekt, daar liggen er her-en-der denk ik voldoende van op de plank bij forum leden, dat was een goede en populaire gyro, gewoon een "gevraagd" topic openen.
    CSL waren ook goede staart gyro's en Spartan ook, maar ik zou gewoon voor de GY401 gaan.
    Let wel hier zijn slechte kloons van in omloop gekomen, dus zorg dat je zo zeker mogenlijk weet dat je een echte hebt.

    Mbt servos, hetzelfde verhaal, de HS-65MG zijn perfect voor FB, maar je kunt ook een setje digitale zoeken, daar kun je ook FB mee vliegen, maar later over stappen op FBL, volgens mij worden er nog wel eens Align DS410 te koop aangeboden.

    Mbt, de zender, de DX8 was populair, echter er zijn ook mensen die niet met zo een zender willen vliegen (ik heb er toevallig wel 1).
    Let dan op Spekrum had het oude DSM2 zend protocol maar is over gegaan op het DSMX protocol.
    Oudere DX8 zenders kunnen beide, de nieuwere alleen DSMX, dat betekend dan ook dat je geen DSM2 ontvangers meer kunt gebruiken (die nu dus goedkoop worden aangeboden).

    Accu's... net zo persoonlijk als zenders.
    Ik zou gewoon kijken waar je eenvoudig aan kunt komen.
    GensAce is populair, maar er zijn nog zo veel meer, Turnigy is iets goedkoper en word ook vaak gebruikt, maar van elk merk zijn wel liefhebbers en tegenstanders.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    wat voor storing heb je?
    als ze storen op de ontvanger, ben je dat kwijt nadat je overstapt op 2.4 ghz
    als ze niet centreren of rond het midden een beetje heen en weer blijven hengelen, is de potmeter ingesleten of vies.
    dan is het wel raadzaam te vervangen.

    ALS je gaat vervangen, is het misschien practisch om even naar een digitale variant te kijken.
    de 65MG is een goede servo, maar analoog.
    voor jou op zich niet erg, maar volgens mij is het prijsverschil met digitaal (bij hitec zou dat dan de 5065mg zijn) niet heel groot.
    en stel, je denkt volgend jaar, ik ga lekker toch naar een stabilisatie..

    401's zijn volgens mij niet nieuw meer te krijgen.
    maar ik weet zeker dat er verschrikkelijk veel mensen gyro's in de kast hebben liggen, die er vanaf willen.
    of andere merken die goed werken.

    qua accu:
    ga voor een hoge C waarde.
    ikzelf vlieg al een paar sets met Gens ace, 3s 2200 met een c van 35 of 45
    bij mij houden ze het dan 1,5 jaar uit. ongeveer.
    ze zijn prijzig. dat wel...
    alleen ik heb altijd het geluk dat de goedkope opties altijd vlot kapot gaan, en dat het dus alsnog een dure optie wordt :D
    velen vliegen met zippy's, schijnt ook goed te gaan. alleen bij mij niet

    landingsgestel kan ik je niet mee helpen..
     
  7. relaxteb

    relaxteb

    Lid geworden:
    10 dec 2006
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Grave
    Hi allen,

    tnx voor de adviezen.

    Storing op de A109 is een servo die soms flappert en soms glitches, het zijn towerpro micro's dus ook niet echt de beste.
    Daarnaast is het een 35 Mhz met lange draad die in de weg zit, dus de stap naar 2.4 wil ik sowieso maken, ook voor een evt ander projectje erbij ;)

    Ik denk dat ik dan voor de DX8G2 ga met AR8010T & AR610 of AR620 ga.
    En dan even kijken of dat de A109 verbetert en de V2 heb ik dan sowieso op 2.4.

    Is het mogelijk om de beastx plus op de DX8 te koppelen en evt telemetrie gegeven over te krijgen ? En kan ik daarop de analogse servo's blijven gebruiken ?

    Want dan is het wellicht zonde om een AR ontvanger aan te schaffen.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ben geen spectrum man, ik weet zodoende geen fluit van wat wel kan en wat niet :D
    dus de telemetrie en ontvanger vraag etc zal iemand anders even voor in moeten springen.

    qua analoge aansturing, volgens mij zijn er beasts die het kunnen. geen idee of die het kan.
    tot zover heb je dus geen fluit aan me:D

    Qua storing: ik had op mijn 450 ook glitches en gekke dingen.
    grappig genoeg altijd op 1 kanaal.
    na de overstap naar 2.4 ghz was het weg.
    die lange antenne kon ik gewoon niet goed kwijt, en blijkbaar zat daar het probleem.
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik denk dat ik je vraag niet helemaal snap, of je geeft verschillende opties door elkaar.

    Als je Spektrum met BeastX gaat vliegen heb je de volgende opties:
    1. BeastX met om het even welke ontvanger, er lopen dan verschillende kabels van ontvanger naar BeastX
    2. BeastX met een single line receiver, bv S-Bus van Futaba, er loopt dan maar 1 kabel van je ontvanger naar de BeastX (ik weet niet of Spektrum dit heeft)
    3. BeastX met alleen een Spektrum sataliet, dit word alleen voor kleine toestelen aanbevolen (tot 450 heli size)
    4. BeastX AR7200BX (of nieuwere zelfde types) dit is een BeastX met Spektrum ontvanger gecombineerd, je hebt dan nog maar 1 controller, niet meer een losse BeastX en ontvanger.

    Dus keuzes zat.
    Ik ben zelf niet van de telemetrie, maar voor zover ik begrijip gaat dit over je ontvanger.
    Als je dus een telemetrie ontvanger koppelt aan je BeastX heb je telemetrie (optie 1 en 2), op elke andere manier heb je dat niet (optie 3 en 4), maar nog-maals ik gebruik geen telemetrie, dus wellicht zijn hier anderen beter over geinformeerd.

    Mbt analoge servos.
    Je kunt de BeastX met een 50Hz frequentie laten werken, dus volgens mij kun je dan gewoon analoge servos gebruiken.
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Aanvullend op het complete verhaal van Tbird.

    De beastx is compatible met analoge servos op de instelling 50hz. Echter niet icm een flybarekop. Dan zou je dus enkel de tailgyro kunnen gebruiken. Ik weet niet wat voor servos je nu hebt.

    Persoonlijk denk ik dat je je huidige helis gewoon zo kan laten voor wat ze zijn, evt de analoge defecte servos vervangen e. een gyro opvragen op het forum, ik heb er ook nog wel wat liggen.

    Koop vervolgens gewoon een gebruikte nette 450 of iets dergelijks met een fbl kop, fbl unit compleet, ben je zeker goedkoper uit. Ik denk dat je voor 150 euro klaar bent , ex zender.

    Qua zenders..tja ieder zn voorkeur. Ik vlieg zelf een Jumper t16, oneindig veel opties, st 16 kanalen uit te breiden naar 32. en vliegt vrijwel alles wat vleugels of wieken heeft. Spectrum, futaba fhss, flysky, frsky etc etc.. Is even wennen aan de Open tx software maar als je daar eenmaal mee kan werken wil je niks anders meer.
     

Deel Deze Pagina