Terug van weggeweest.

Discussie in 'Beginners' gestart door Bert-, 24 dec 2017.

  1. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    Ondanks dat ik al een tijdje meelees op dit prachtige forum, toch eens tijd om mij voor te stellen. Mijn naam is Bert en woonachtig in de omgeving Exloo (Drenthe). Na toch behoorlijk wat jaren te hebben gevlogen ontkwam ik er zeven jaar geleden niet aan om te moeten stoppen met de hobby.

    Inmiddels weer tijd gevonden om de hobby weer op te pakken. Tja blijft toch kriebelen op een of andere wijze. Op dit moment ligt er een 1/4 piper van balsa usa op de plank welke in de l4 versie opgebouwd wordt.
    Ondanks dat ik mijn brevet heb, en de nodige warbirds gevlogen heb, lijkt het mij handig weer rustig achter de knuppels te beginnen (bij een club uiteraard).
    Mijn blik is dan ook gevallen op de great planes avistar. Het betreft dan het 30 cc versie met een spanwijdte van 2,3 mtr. Qua motorisering denk ik aan de OS GT33.
    Ik zag dat het een en ander veranderd is in de loop der jaren qua techniek. Heeft een van jullie ervaring met het model?
     
    easy vindt dit leuk.
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Euhms begrijp het niet zo goed..

    Je kan vliegen, maar wilt er gewoon wat terug in komen..

    Waarom zou je dan, als je je wat onzeker voelt, met zo een groot brandstof toestel beginnen?

    Gewoon iets leuks niet duur vrij crashbestendig niet te groot ding en lekker mee vliegen, doe je is een slechte landing is dat geen probleem.

    En dan nadien die piper of koop je wat je echt leuk vind, bvb een warbird.

    Nu Ik ken de avistar niet maar, great planes wel en hij zal vast goed vliegen. Maar ik zou dan eerder de (grote) great planes escapade nemen in jou geval, goede trainer laagdekker, vliegen stabiel ook bij wind en kost ongeveer de helft tov de avistar.

    Maar als eerste terugkerende stap misschien best gewoon een trainer schuimpje lijkt me :)

    Zo iets als dit ofzo (niet als sleper maar gewoon als trainer)
    http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/mentor-jaap.html

    Gewoon men persoonlijke mening he :)

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2017
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bert, eerste tip.
    Ga naar een club, Odoorn is het dichtste bij.
    Bas Busking (H.B. Busking op het forum) zit daar ook.

    Het is een club waar ze mensen helpen en ook nog veel brandstof vliegen, ook met grotere modellen.

    Wat betreft je keuze, de Avistar is groot en vliegt als een Piper.
    Je zou dus ook de Piper kunnen gaan bouwen.
    De modellen van Greatplanes zijn mooi, goed afgewerkt maar de laatste jaren nogal duur geworden.
    Je zou ook een vietnamees merk kunnen nemen, scheelt een hoop geld.
    En Greatplanes wordt ook in China, Cambodja en Vietnam gebouwd alleen betaal je voor de "proudly made in de USA" ervaring.
    http://shop.pichler.de/-Scale/Sport

    Wat betreft de motor.
    Je hebt inderdaad de OS GT33 maar je kan, als je 2 takt benzine wil, ook naar een MVVS of DLE gaan.
    Dat is goedkoper en eigenlijk net zo goed, misschien is de MVVS wel beter.
    4 takt is mooier en dan kom je bij Saito en Valach uit en misschien een chinees, NGH

    Dus... eerst naar de club.
    Daar vraag je wat de ervaringen zijn (ik denk dat niemand een OS GT33 heeft)
    Er zit net over de grens daar bij jou een modelbouwwinkel.
    De prijzen in Duitsland liggen altijd lager en de service is beter.
    Dus de moeite waard.

    Succes met de her intreding!
     
  4. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    Dank voor de reactie. De Olc heb ik al een paar keer bezocht. Net als wat andere velden. Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik me ga aansluiten.

    Wat betreft de OS, zou te maken hebben met oud en vertrouwd. Viertakt klinkt idd mooier. Echter schiet de prijs nogal omhoog in deze klasse. De NGH is weliswaar goed betaalbaar. Echter de reviews zijn over het algemeen matig. Het voordeel van de OS is de compacte setup waar er ruimte is voor een eventuele autostart. Ik zal me hier nog eens verder over buigen. Belangrijk vind ik ook de geluidsproductie van de motor. Wil wel binnen de gestelde normen vliegen.

    Vwbt het toestel, de piper is een goedmoedige kist. Wel wat kritischer met start en zeker landing. De bouw vordert gestaag. Om toch te starten geniet een arf mijn voorkeur. Doet wat minder zeer als hij stuitert in het begin gezien ik er toch een tijdje uit ben geweest.

    Het valt mij op dat het arf vlak veel vooruitgang heeft geboekt. De bouwdozen zijn minder beschikbaar. Gelukkig zijn er nog wel voldoende tekeningen voor een scratch build. Maar dat voor later.

    Zag idd ook dat oa Duitsland aantrekkelijker is qua prijzen. Hier haal ik nu voornamelijk mijn materiaal vandaan.
     
  5. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    Zie nu pas jouw reactie easy.

    Uiteraard zijn er vele modellen. Wellicht schop ik wat mensen tegen het been met mijn volgende opmerking maar is goed bedoeld.
    Voor mij geen schuimpje of electro. Beide vind ik persoonlijk onaantrekkelijk en zullen derhalve ook niet in mijn "hanger" komen hoe goed het wellicht ook mag vliegen. Om weer terug in te komen kijk ik naar modellen welke mij wat opties bieden maar tevens ook trainer eigenschappen hebben.

    Voor later komt de tekenning van een warbird wel. Maar eerst weer herintreden. De vingers weer soepel krijgen. En persoonlijke meningen waardeer ik!
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Als je 7 jaar geleden met warbirds vloog zul je het vliegen snel weer oppakken.
    Een "trainer" model zou ik zelf niet nemen, hoeft niet, modelvliegen verleer je niet zo snel. Ik heb modelpiloten die 10 jaar niet gevlogen hadden zo weer zien wegvliegen. De eerste vlucht wat onwennig, daarna ging het weer als vanouds !

    Je kunt ook even op de simulator trainen. Dan pak je het buiten heel snel weer op.
    Ik gebruik zelf ook de simulator erbij, is tegenwoordig behoorlijk realistisch als je de simulator goed insteld.

    Succes met bouwen vliegen !

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    Arnoud, welke sim gebruik je als ik vragen mag?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De OS... vroeger waren ze goed maar er is daar ook het een en ander veranderd en benzinemotoren is ook niet hun tak van sport.
    Als je iets goeds wilt hebben, 2 takt, dan zou ik voor een MVVS gaan.
    30cc en je kan er ook wel een autostarter opzetten, wat totale onzin is want 2 tikken en hij loopt.
    http://www.mvvs.cz/mvvs_30_d.html
    Te koop bij dhr Vogt in Duitsland of ook W&W modellbau
    http://www.mvvs.net/index.php?cat=c7_MVVS-Benzin-mvvs-benzin.html

    Wat betreft het toestel.
    Als je altijd goed hebt kunnen vliegen met van alles en nog wat en ook de kisten netjes en op zijn plek aan de grond kon zetten dan kan je ook meteen een warbird pakken,
    Ik vind een warbird niet moeilijker vliegen dan een trainer.
    En stuiteren van een Piper is een kwestie van hem netjes aan de grond zetten.
    Dat een warbird moeilijker te vliegen is komt nog van vroeger.
    Men probeerde dingen echt op schaal te maken, ook het profiel.
    Tegenwoordig is het gewoon een laagdekker en vliegt dat niet moeilijker, misschien is hij iets zwaarder dan een simpele laagdekker.

    Deze man heeft alleen maar grote modellen, kwaliteit is redelijk, niet super maar dat kan ook niet voor het geld.
    De rompen zijn niet van epoxy maar van polyester dus zijn ze wat zwaarder dan de duitse en tjechisch gebouwde modellen.
    http://www.bigplanes.nl/contents/en-uk/d71_rc-scale-model-airplane-arf-civilian-vliegtuig.html

    Als je nu een redelijk groot budget hebt dan zou PilotRC ook nog een optie kunnen zijn.
    Het beste is dan zelf ophalen in Luxemburg.
    http://www.baorcshop24.com/pilot-rc

    De Decathlon is een mooi model en ook nog aerobatic te vliegen.
    En verder hebben ze nog wat andere mooie modellen, allemaal ARF, perfect gebouwd en bespannen maar je moet dan rekenen op prijzen vanaf 900 euro.
    Maar dan zou daar ook een mooie motor op moeten.
    Ik had zelf een Decathlon met een Rotomotor boxer erop.
    Zonder besturing en dergelijke komt dat al gauw over de 2000 euro.

    En ja schuim... geen commentaar.
    Electro is wel mooier en sterker dan brandstof, behalve dan als je een stermotor of boxer neemt.
    Als je een grote kist vliegt met een 2 takt heb ik altijd het idee dat ze gras aan het maaien zijn.
    Dan kan je beter electro nemen en daar een geluidsmodule erin zetten, dan klinkt ie als een echt vliegtuig.
    Ik heb in Engeland een Mosquito gezien, electro.
    Wij waren een wedstrijd aan het vliegen en af en toe zag ik de Mosquito maar dacht dat het een echte was.
    Door die geluidsmodule.
    Geweldig!

    En wat betreft de sim.
    Dat vind ik niks.
    En eigenlijk alle goede vliegers die ik ken, die vinden het niks.
    Je kan beter echt gaan vliegen, daar leer je meer van en ben je ook nog lekker buiten.
    Hoe goed de sim ook is, het is nooit te vergelijken met echt vliegen.

    Bij een heli kan je wat basisvaardigheden opdoen maar voor vliegen is het onzin.

    GJ
     
  9. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    Weer voldoende stof om over na te denken. De warbird gaat nog wel even duren. Ben er nog niet over uit welke, kit zoals fokkerc ze heeft of scratch build. Wat ik wel weet is dat ik op 1/4 schaal ga zitten. In de 100/ 130cc 4takt range. Er is ook geen haast mee. Ik wil gewoon weer lekker beginnen. Vandaar dat ik naar een arf kijk om te starten. Zoals de piper nu op de bouwplank ligt, zal het ook met de toekomstige modellen zijn. Voordat een warbird vliegklaar is, zijn we wel wat jaar verder. Bouwen is immers iets wat tijd kost om het goed te doen. Ik haal meer voldoening uit het bouwen en vliegen dan vliegen alleen.
    Een boxer is ook een optie. Alleen vraag ik me af of er degelijke versies zijn van +- 30cc. Maar daar kan ik op gaan zoeken. Wat ik niet ambieer is het gesmeer met methanol.

    Qua sims, ik weet dat het bestaat. Daarmee houd het dan ook op. Ik heb er zelf nooit gebruik van gemaakt.

    Ik ben iig blij met jullie reacties! Het geeft mij weer stof om over na te kunnen denken.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Er is hier al zoveel wijsheid geschreven dat ik enkel kan toevoegen: welkom terug in de hobby!
    En vliegen verleer je niet, hooguit komt er wat roest op, een tikkeltje onwenning in de eerste vluchten.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kleinere benzine boxertjes bestaan ook, volgens mij vanaf 40cc.
    Mijn kleinste boxer was 70cc tweetakt en Rotomotor 85cc 4 takt.
    Verder had ik een 152cc MVVS 2 taktboxer en een Valach 120cc 4 taktboxer.
    Ook nog een 35cc stermotor gehad maar die was net te groot om onder een bepaalde kap te bouwen dus die is met model (warbird) verkocht.

    Als je zelf wilt gaan bouwen dan zou je het beste kunnen beginnen met een lasergesneden houtkit.
    Die vind je bij http://www.fun-modellbau.de/
    En hier heb ik zelf het een en ander besteld.
    Aangezien de pond laag staat misschien een betere optie
    http://www.belairkits.com/

    Nog steeds een goede handelaar in modellen, motoren en toebehoren is Toni Clark (hoewel Toni 2 jaar geleden overleden is)
    Kan je ook gewoon naartoe rijden na bestelling.
    https://www.toni-clark.com/index_de.htm

    De originele DLE motoren vind je hier:
    http://www.baorcshop24.com/cat/index/sCategory/1619
    Er zijn namaak op de markt, zien er vrijwel gelijk uit maar hebben problemen.

    Oh ja, en belangrijk... brandhoutjes.
    https://www.balsabar-shop.de/
    http://www.thomabalsa.de/
    http://www.heerdegen-balsaholz.de/
    Ik haalde mijn hout bij Heerdegen, goede constante kwaliteit.
    Maar het is even prijzen vergelijken.

    Nou... heel veel dingen om te bekijken en dan volgend jaar hopen dat er iets moois onder de kerstboom ligt.

    GJ
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Bert,

    Zelf gebruik ik Phoenix RC.
    Ik vlieg met mijn modellen veelal F3A figuren (geen wedstrijden), m.b.v een sim kun je deze figuren heel goed oefenen / verbeteren. Je kunt sneller de figuren leren vliegen en kunt met de flight recorder een vlucht opnemen. Zo kun je heel precies zien waar de "fouten" in de figuren zitten en bepalen wat je kunt verbeteren.

    De meningen over het gebruik van een sim lopen sterk uiteen. Ik vind het persoonlijk een goed hulpmiddel. 15 jaar geleden was ik ook nogal sceptisch over de sim, totdat ik het eens probeerde.

    Buiten vliegen blijft natuurlijk fantastisch.

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    Arnoud,

    Voor wat betreft het kunstvliegen kan ik me voorstellen dat het een idee kan geven. Hoewel ik het ontzettend knap vind hoe men kunstvlucht uitvoert, hou ik het bij het schaalvliegen. Wellicht dat ik het een keer probeer. Wie weet.

    @GJ
    Thnx voor de links! Staan interessante zaken tussen. Komend jaar het luchtruim maar weer eens onveilig maken. Wellicht dat de bouw van een warbird eind van volgend jaar gaat starten. We zullen het zien. Nu eerst maar eens de zender, model etc etc voor komend jaar.

    Ik weet jullie reacties zeer te waarderen en het geeft mij het gevoel dat ik hier op de juiste plek ben beland! Fijn dat er zón forum bestaat.
     
  14. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Och. Na 35 jaar stilstand, ga je toch gewoon verder.
    Dat lukt zelfs met een tweemotorige, waar je vermoedelijk nooit voorheen hebt mee gevlogen.
    In het begin wat zenuwen, maar het went snel.

    Ben inmiddels alweer een 5 tal jaartjes met de hobby bezig, eventjes met zwevers bezig geweest, maar dat kreeg ik niet meer geleerd, nu nog enkel met een Decathlon en Piper Cub, kunstjes leer ik niet snel meer aan, maar zolang ik kan opstijgen en landen, zonder brokken, blijf ik de hobby doen.
    Johan.
     
  15. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    Kijk johan, dat zijn berichten. Plezier in de hobby staat voorop! Goed uitziend model trouwens!
     

Deel Deze Pagina