Terug vliegen, tegen de wind in, hoe

doe je dat op de goede manier.

Vorig jaar ben ik begonnen bewust te oefenen met ballast te vliegen en dan proberen vanuit "diep downwind" terug te komen. Met al het water bij ons in de buurt voorwaar een risicovolle onderneming. Een (1) keer kon ik dan ook het water in.....

Ik heb toch vragen over hoe dat terugvliegen nu het beste te doen is. Twee situaties wil ik laten zien.

1)

Op open veld, met zo'n 4-5m/s wind (historie windfinder locatie Cabauw), tref ik een bel. Na de worp drijf de Edge een minuutje op gelijke hoogte, en dan begint de pret. Stijgen duurt 1.30minuut. Dat zijn al twee en een halve minuut met de wind mee vliegen. Laten we aannemen dat je met zo'n 3m/s afdrijft. Dat zijn dus 450 metertjes downwind! De bereikte hoogte is uiteindelijk net geen 90 meter. Vanuit die hoogte steek ik terug. Kan me niet meer herinneren of ik nog ergens geprobeert heb te draaien om wat extra hoogte te winnen. Weet alleen nog dat het me verbaasde slechts 50 metertjes te kort te zijn gekomen. Terugvliegen heb ik in cruise/speed stand gedaan, en eigenlijk vooral de kortste weg richting mijn standplek genomen. Daarbij heb ik vooral down gegeven, om vooral maar snelheid te blijven houden.

Hoe doe je dit zodanig dat je niet die 50 meter te kort komt. (op zijn minst)

2)

Plaatje van vorig jaar. Weet eerlijk gezegd niet meer of het precies de getoonde logfile was, maar het gaat om het volgende:
Drie keer achter elkaar, gooien, downwind drijven, stijgen, terug vliegen, net het veld halen, landen, gooien, en weer een bel.

Ik kan mezelf niet wijs maken dat er tussen de worpen geen lift zou zijn, of heel toevallig, elke keer in een verschillende bel gooi.

Waar gaat het mis?

Berrie, ik heb hier al eens een verhaal opgezet over waarom je harder / zwaarder moet gaan vliegen, misschien dat je daar al enkele antwoorden vindt.

Algemeen: hoe sterker de tegenwind, hoe hoger de snelheid is voor optimale glijhoek tov de grond. Ook: hoe meer wind, hoe meer voordeel je hebt van ballast bij tegen de wind in steken. Ballast vergroot de eigen daalsnelheid (nadelig), maar verhoogt de glijhoek tov de grond bij tegenwind (voordelig). Over het effect van ballast op de werphoogte weet ik niet zo veel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond, bedankt.

Ik had echter ook een hoopje dat er meer is als alleen maar als een speer terug te vliegen.

Berrie, is het niet verstandig om de glijhoek afhankelijk van het gewicht te bepalen en dan een maximale afstand dat je dlg van je af kan/mag "drijven" om weer goed terug te kunnen vliegen?

Ik had echter ook een hoopje dat er meer is als alleen maar als een speer terug te vliegen.
Er is toch meer? De optimale terugsteeksnelheid hangt af van de hoeveelheid tegenwind (meer tegenwind = harder vliegen, minder tegenwind = minder hard vliegen), de daalsnelheid van de lucht zelf (in dalen ga je harder vliegen, in stijgen minder hard) en de vleugelbelasting (een zwaardere kist kan je harder vliegen dan een lichte). De optimale snelheid is echt niet altijd neus vol erin. Staat allemaal beschreven in de eerder gegeven link.

Berrie, is het niet verstandig om de glijhoek afhankelijk van het gewicht te bepalen en dan een maximale afstand dat je dlg van je af kan/mag "drijven" om weer goed terug te kunnen vliegen?
Een maximale afstand is niet te bepalen, die hangt van de hoogte, windsnelheid, luchtgesteldheid (als er veel dalen tussen de bellen zit heb je meer hoogte nodig dan bij relatief rustige lucht) en vleugelbelasting. Je moet leren schatten onder welke hoek je je zwever mag zien waarbij je nog net terug kan komen. Er is maar één manier om dat onder de knie te krijgen: heel heel heel veel oefenen in diverse omstandigheden. Dan pas komt dat gevoel.

Ja Raymond daar wil ik ook heen.. het is beter om een goede maximale afstand en daarmee een maximale hoek waaronder je het model ziet vliegen gevoelsmatig te schatten om op tijd terug te vliegen.

Staat allemaal beschreven in de eerder gegeven link.

Sorry, ik ga je verhaal nog beter lezen Raymond!

Een deel van het probleem van goed terug vliegen, is voor mezelf, dat ik het erg moeilijk vindt om als je van echt ver op je af komt vliegen niet meer ziet of je nog een stijgertje pakt onderweg terug of niet. Je kijkt recht, frontaal, tegen je DLG aan, zonder een idee van je vliegsnelheid te hebben. Snappie?

Er is toch meer? De optimale terugsteeksnelheid hangt af van de hoeveelheid tegenwind (meer tegenwind = harder vliegen, minder tegenwind = minder hard vliegen), de daalsnelheid van de lucht zelf (in dalen ga je harder vliegen, in stijgen minder hard) en de vleugelbelasting (een zwaardere kist kan je harder vliegen dan een lichte). De optimale snelheid is echt niet altijd neus vol erin. Staat allemaal beschreven in de eerder gegeven link.

Everything is right here kid : Deltakanat.net | Articles >> Paul McCready

Enjoy,

Yves OWL
T18

Back