doe je dat op de goede manier.
Vorig jaar ben ik begonnen bewust te oefenen met ballast te vliegen en dan proberen vanuit "diep downwind" terug te komen. Met al het water bij ons in de buurt voorwaar een risicovolle onderneming. Een (1) keer kon ik dan ook het water in.....
Ik heb toch vragen over hoe dat terugvliegen nu het beste te doen is. Twee situaties wil ik laten zien.
1)
Op open veld, met zo'n 4-5m/s wind (historie windfinder locatie Cabauw), tref ik een bel. Na de worp drijf de Edge een minuutje op gelijke hoogte, en dan begint de pret. Stijgen duurt 1.30minuut. Dat zijn al twee en een halve minuut met de wind mee vliegen. Laten we aannemen dat je met zo'n 3m/s afdrijft. Dat zijn dus 450 metertjes downwind! De bereikte hoogte is uiteindelijk net geen 90 meter. Vanuit die hoogte steek ik terug. Kan me niet meer herinneren of ik nog ergens geprobeert heb te draaien om wat extra hoogte te winnen. Weet alleen nog dat het me verbaasde slechts 50 metertjes te kort te zijn gekomen. Terugvliegen heb ik in cruise/speed stand gedaan, en eigenlijk vooral de kortste weg richting mijn standplek genomen. Daarbij heb ik vooral down gegeven, om vooral maar snelheid te blijven houden.
Hoe doe je dit zodanig dat je niet die 50 meter te kort komt. (op zijn minst)
2)
Plaatje van vorig jaar. Weet eerlijk gezegd niet meer of het precies de getoonde logfile was, maar het gaat om het volgende:
Drie keer achter elkaar, gooien, downwind drijven, stijgen, terug vliegen, net het veld halen, landen, gooien, en weer een bel.
Ik kan mezelf niet wijs maken dat er tussen de worpen geen lift zou zijn, of heel toevallig, elke keer in een verschillende bel gooi.
Waar gaat het mis?
Vorig jaar ben ik begonnen bewust te oefenen met ballast te vliegen en dan proberen vanuit "diep downwind" terug te komen. Met al het water bij ons in de buurt voorwaar een risicovolle onderneming. Een (1) keer kon ik dan ook het water in.....
Ik heb toch vragen over hoe dat terugvliegen nu het beste te doen is. Twee situaties wil ik laten zien.
1)

Op open veld, met zo'n 4-5m/s wind (historie windfinder locatie Cabauw), tref ik een bel. Na de worp drijf de Edge een minuutje op gelijke hoogte, en dan begint de pret. Stijgen duurt 1.30minuut. Dat zijn al twee en een halve minuut met de wind mee vliegen. Laten we aannemen dat je met zo'n 3m/s afdrijft. Dat zijn dus 450 metertjes downwind! De bereikte hoogte is uiteindelijk net geen 90 meter. Vanuit die hoogte steek ik terug. Kan me niet meer herinneren of ik nog ergens geprobeert heb te draaien om wat extra hoogte te winnen. Weet alleen nog dat het me verbaasde slechts 50 metertjes te kort te zijn gekomen. Terugvliegen heb ik in cruise/speed stand gedaan, en eigenlijk vooral de kortste weg richting mijn standplek genomen. Daarbij heb ik vooral down gegeven, om vooral maar snelheid te blijven houden.
Hoe doe je dit zodanig dat je niet die 50 meter te kort komt. (op zijn minst)
2)

Plaatje van vorig jaar. Weet eerlijk gezegd niet meer of het precies de getoonde logfile was, maar het gaat om het volgende:
Drie keer achter elkaar, gooien, downwind drijven, stijgen, terug vliegen, net het veld halen, landen, gooien, en weer een bel.
Ik kan mezelf niet wijs maken dat er tussen de worpen geen lift zou zijn, of heel toevallig, elke keer in een verschillende bel gooi.
Waar gaat het mis?