Terughalen van Delta peak NiMH

Beste mensen,

Vanwege de enorme kennis die ik hier tegenkom wil ik hier mijn vraag stellen mbt de NiMH cel.

Ik ben voor wat oude cellen aan het zoeken voor een oplossing, om de Delta-V (Delta peak/Negative slope in mv/cell) weer te doen optreden.

Voor de beeldvorming hier twee afbeeldingen. De ene is een cell van 5 jaar oud, de ander net één jaar oud.

Zou iemand mij kunnen helpen om bij oude cellen deze spanningsterugval weer te kunnen activeren?

http://foto.modelbouwforum.nl/kx

http://foto.modelbouwforum.nl/kq
 
Laatst bewerkt:
Ik zie GEEN plaatjes, dus wat algemene info:

Normaal was tussen de 5 en 7mv meen ik voor nimh.

Echter:Ze mogen hand warm worden na laadproces (35 tot 40 graden) Daarmee kun je ook een boel mee.. Begin laag, en werk omhoog totdat ze mooi hand warm zijn..

Maar als ze echt oud zijn, gewoon nieuwe kopen, wel zo prettig en veilig!
 
Naarmate accucellen ouder worden zullen ze "slijten". De capaciteit wordt minder, het rendement wordt minder, de stroomsterkte die ze kunnen leveren wordt minder en zo voorts.
NiMH hebben een vrij kleine delta piek zoals Emil al schreef. Die wordt ook kleiner naarmate de cellen ouder worden. Dat heb je dus al gemerkt. De enige manier om dat terug te draaien is door het chemische deel in de cellen te vervangen. Dat is natuurlijk niet mogelijk, tenminste het is niet economisch mogelijk.
Daarom kan ik alleen maar het advies van Emil onderschrijven, gewoon nieuwe kopen. Er zal helaas geen echt bruikbare andere oplossing zijn.
 
... Voor de beeldvorming hier twee afbeeldingen. ...
8
Je afbeeldingen verschijnen niet. Heb je eraan gedacht je MBF-foto-albums op publiek/openbaar te zetten? Meer over foto's plaatsen
foto.modelbouwforum.nl vernieuwd, gratis foto's hosten!

Ook mijn advies: nieuwe kopen.

Waar zijn de NiMH cellenvoor?
Hoe/waarin worden ze gebruikt
Capaciteit?

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.


Twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Laatst bewerkt:
En toch ben ik er in geslaagd om 2 méér dan 5 jaar oude packs, in 5 jaar niet opgeladen, weer prima te laten werken. Een pack met 6 cellen GP 3700 en een pack met 8 cellen GP3300 (Waar ik 2 cellen uitgehaald heb).
Hoe dit gedaan:
* Eerst de packs aan 150mA uitgang van de lader gehangen gedurende enkele dagen (Wel zeer vaak gaan kijken of ze niet warm werden)
* Vervolgend enkele ontlaad/laad cycli op de pieklader (een Robbe Power Peak Ultimate). Hierop kan je aflezen hoeveel capaciteit de lader bijgeladen heeft voor hij afsloeg. Het gedrag dat ik hierbij observeerde was dat beide packs veel te snel afsloegen, ongeveer om de 400 mAh bijgeladen. Ik ben deze blijven activeren tot de theoretische capaciteit van de packs bereikt was.
* Tenslotte de packs in gebruik genomen, wel telkens na gebruik op de lader 3 ontlaad-->laad cycli gedaan.

Na 2-3 keren gebruik sloeg de lader niet meer tussentijds af, en laden de packs weer mooi bijna hun volledige vroegere capaciteit. Ondertussen heb ik ze alweer een lading of 10 beide in gebruik tot volle tevredenheid.

Op één van de packs heb ik een stroomdraad moeten vervangen die slecht geworden was maar dat is niet relevant voor jou denk ik.
 
Je bent wel even zoet zo Kris. Toch leuk zo'n resultaat, niet verwacht :) Het zal ook wel met merk, type, ladingstoestand en opslagtemperatuur te maken hebben, altijd het proberen waard. Desondanks, in het algemeen: hoe gaat het ontladen, hoe lang gaat dat goed, is de maximale ontlaadstroom anders? Ik zou zulke cellen zeker niet meer in zender en ontvanger gebruiken.
 
En toch ben ik er in geslaagd om 2 méér dan 5 jaar oude packs, in 5 jaar niet opgeladen, weer prima te laten werken. ......

Dan heb je best wel geluk gehad. Zoals al eerder werd geschreven is het natuurlijk ook afhankelijk van de voorgeschiedenis en de opslag condities. Toch ben ik er van overtuigd dat de accu's echt niet meer zo goed zullen presteren als voor die 5 jaar "rust".
Tevens is het bepaald niet zonder gevaar om die accu's zo lang met de lader verbonden te laten. Je heb (gelukkig) een lage stroom gebruikt. Wanneer je een meer "normale" stroom had gebruikt zou de kans op een andere afloop behoorlijk groter zijn geweest.
Omdat de kansen op succes meestal erg klein zijn en de kansen op vervelende dingen best wel groot raad ik vrijwel nooit iemand aan dit te doen. Als je goed weet wat je doet en je houdt alles goed in het oog dan kan er veel en kan je ook best experimenteren.
Misschien ben ik een beetje voorzichtig maar iemand die hier weinig of geen kaas van heeft gegeten te adviseren dit te proberen? Daar ben ik heel voorzichtig mee. Ik wil niet graag lezen dat er vervelende dingen zijn gebeurt omdat iemand zijn accu wilde "redden".
De kosten zijn dan ook nog eens een heel stuk hoger dan een nieuwe accu zou hebben gekost.
 
Dan heb je best wel geluk gehad. Zoals al eerder werd geschreven is het natuurlijk ook afhankelijk van de voorgeschiedenis en de opslag condities...


Ik waardeer je feedback, maar dit is eerder een filosofische discussie.

Met een NiMh zijn de risico's vrij beperkt: in tegenstelling tot een LiPo bijvoorbeeld, zit er in een NiMh batterij niets brandbaars. Het risico is inderdaad dat de heatshrink of draadisolatie zo warm wordt dat ze ontbranden, of dat op één of andere manier kortsluiting veroorzaakt wordt, maar dat risico lijkt me vrij beperkt wanneer je de nodige maatregelen in acht neemt, zoals ik in mijn post beschreef (lage stroom laden, initieel vaak checken hoe warm ze worden).

Verder adviseer ik niets en beschrijf ik enkel hoe het mij wel gelukt is. Maar als we elk advies waar een klein risico aan verbonden is moeten weerhouden, dan kunnen we even goed elke beginner adviseren op niet met heli of vliegtuig te beginnen.

Wat de packs betreft, deze drijven een 12 turn brushed motor tot volle tevredenheid aan, worden handwarm en laden respectievelijk 3000 mAh en 3300 mAh, dus in mijn specifiek geval geloof ik dat ze best wel ok zijn. Draai of keer het hoe je wil, dat is toch 100€ voor nieuwe packs uitgespaard.
 
Dank jullie voor de reacties tot zo ver.

Ik hoop dat de foto's nu wel zichtbaar zijn.

Het gaat hier om een magazijnvoorraad van een batterijen-groothandel, waarvan ik de NiMH en leeftijdsgebonden veranderingen van waarneem.

Ik ben er namelijk achter gekomen dat onze testcomputer bij de cellen van 5 jaar oud, de stroom twee keer halveert, en ze zodoende toch vol krijgt. Jammer is alleen dat een universele snellader dit niet doet, en de klanten zoals jullie hier problemen mee krijgen.

Daarom stel ik deze vraag ook, als de spanningsterugval vergroot kan worden, zullen de snelladers ook weer naar behoren reageren. In andere gevallen, zal de snellader de hoge stroom langer aanhouden, wat de cellen kan beschadigen, of op zijn minste, onlogische waarden doorgeven op de indicator.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik waardeer je feedback, maar dit is eerder een filosofische discussie.

Met een NiMh zijn de risico's vrij beperkt: in tegenstelling tot een LiPo bijvoorbeeld, zit er in een NiMh batterij niets brandbaars.

Ehhmmm

Als je ooit hebt gezien hoe hard een half uur geleden geladen accu kan ontploffen ,en daarbij het snoer van een soldeerbout doorknipt .
Het was een redelijke bom ,ok geen brand maar wel een scherfbom .
Het komt niet vaak voor maar kan wel .
 
Iedere keer als er een "nieuw type" accu op de markt komt wordt er heel moeilijk over gedaan. Die accu is gevaarlijk omdat hij kan ploffen of in de fik vliegen. Dat begon al met één van de eerste accu types de loodaccu. Tijdens het laden ontstaat er knalgas en dan is er maar een klein vonkje nodig om een flinke klap te veroorzaken.
Kijk maar eens naar dit filmpje. d_TnsHu2u4c[/media] Battery Explosion - Acid Shed - YouTube Het is wel een reclame filmpje maar de explosie is wel echt.

Na verloop van tijd werden er steeds meer types accu ontwikkeld. NiCad accu's kwamen in zwang. Die waren toch wel erg gevaarlijk. Tijdens het laden kan er druk in de cellen ontstaan en die kunnen daardoor ontploffen. Helaas gebeurt dat nog steeds wel eens. Kijk maar. CgzW7bfUNa4[/media] Happens When a NiCd Battery Goes Bad While Charging? - YouTube

En dan is daar de NiMH accu. Meer capaciteit in de zelfde behuizing als een NiCad accu. Iedereen blij maar.... Die accu's zijn wel erg gevaarlijk hoor. Als je ze een beetje te veel laad kan er waterstofgas ontsnappen en dat kan ploffen. En ja hoor, dat gebeurt dan ook.

Toen kwam daar de LiPo accu, man wat een pracht accu, veel meer capaciteit, betere vormgeving en een stuk lichter van gewicht. Maar ze zijn wel heel erg gevaarlijk hoor. Als je ze overlaad, zelfs maar een klein beetje, dan kunnen ze ploffen.

En zo gaat het altijd! Mensen we moeten oppassen met ALLE soorten accu. Als je ze verkeerd behandeld, te veel oplaad, te veel ontlaad, te snel laad of ontlaad, kan elke accu ploffen. Wat dat aangaat is de LiPo ergens nog de minst gevaarlijke want die exploderen zelden of nooit. Ze barsten meestal open en produceren dan wel bijna altijd een gevaarlijke steekvlam.
Zoals in het eerste filmpje te zien is explodeert het waterstofgas in en rond de accu die geladen wordt. Dat is heftig en zeer gevaarlijk. Accuzuur en dergelijke wordt overal heen geslingerd.
Een Nicad of NiMH accu kan met een felle klap exploderen. De inhoud van de cellen wordt overal heen geslingerd en de metalen bus kan zelfs als een soort kogel wegvliegen. Dat laatste heb ik zelf meegemaakt en ik kan je verzekeren dat je die niet tegen je hoofd wil krijgen.
LiPo's kunnen dus open barsten en een steekvlam produceren. Ook niet echt ongevaarlijk en er zijn helaas ook al auto's en volgen de verhalen ook huizen door afgebrand.
Dus goed opletten wat je doet. Houd je aan de aanwijzingen van de fabrikanten. Als je gaat experimenteren zorg dan voor goede maatregelen dat als er iets fout gaat de gevolgen in de hand gehouden kunnen worden. Denk ook goed om je eigen veiligheid, een spetter accuzuur in je oog wil je niet meemaken.

Maar als we goed met onze accu's om gaan, om het even wel type accu, kunnen we er lang plezier mee hebben en is er nauwelijks gevaar voor explosies of zo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top