Terugkeer naar nulpositie van een servo en/of storing

• Topicstarter Topicstarter Jeroen Vlaeminck
  • Startdatum Startdatum
J

Jeroen Vlaeminck

Guest
Hallo allen,

Gisteren was ik terug ijverig aan het bouwen op de zolder! Ik bouw momenteel de Top Flite DC-3 kist en bevindt mij in het stadium dat de besturing van het richtingsroer (rudder) en hoogteroeren (elevators) moet geïnstalleerd worden.

Onlangs bij Conrad.be een aantal 30Ncm servo's gekocht, is ruim voldoende voor deze kist, en gestart met inbouwen in de kist!

Na de bouwhandleiding gevolgd en alles dubbel gecheckt te hebben was het moment aangebroken om te testen. Dus zender (Graupner MC-14) en daarna de ontvanger aan.

Alles bleek goed geïnstalleerd totdat ik vaststelde dat na een beweging van een roer de servo niet altijd 100% terugkeert naar het nulpunt met als gevolg dat het roer ook niet terug in de neutrale positie komt te staan.

Maak ik met de stick van mijn zender nog een aantal bewegingen dan komt het voor dat deze afwijking van het nulpunt nog verslechterd, in mindere mate verbeterd het.

Hoe komt dit? Wat is de oorzaak hiervan? :confused:

Is dit te wijten aan slechte servo's (niet voldoende kwaliteitsvol)?
Is er sprake van storing tussen zender en ontvanger?

Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

Ik hoor graag jullie suggesties en/of adviezen. :p

Groetjes Jeroen

Hallo,

De servo in een ander kanaal proberen als deze nog steeds niet in het midden terug komt snoertje afknippen tandwielen bewaren en in de kliko :(:(
Als deze wel in het midden terug komt moet deze denk naar Corien.

Kijk ook even of dit met een andere servo ook gebeurd!!!!

lopen je stuurstangen lekker soepel door de buizen? heb namelijk bij het richtingsroer van mijn focke-wulf een soortgelijk probleem, en ik denk dat het te wijten is aan stroeflopende stuurstangen in combinatie met wat lichte speling...

@ Danny

Mijn stangen lopen soepel door hun geleiders. Het is en blijft een vreemd fenomeen. :p

Groetjes

De nauwkeurigheid, waarmee een servo naar een gewenste positie loopt, is uitsluitend afhankelijk van de knuppelpotmeter van de zender en van de desbetreffende servo. Uiteraard is daarna de nauwkeurigheid ook nog afhankelijk van de speling op de stuurstangen.
Als een servo op meerdere kanalen onnauwkeurigheid vertoont, mag je aannemen dat dit aan de servo ligt. Meerdere knuppelpotmeters met problemen is tamelijk onwaarschijnlijk.
Bij servo's met indirect drive zit er een verbindingsstukje tussen eindtandwiel en potmeter. Als dit kunststof stukje breekt, loopt de servo altijd een stuk voorbij de gewenste positie.
Bij servo's met metalen tandwielen heb je altijd meer speling dan bij servo's met kunststof tandwielen. Deze zijn dan ook altijd iets onnauwkeuriger.

@ Corrien,

Ik mag er dus vanuit gaan dat er geen probleem kan zijn met mijn ontvanger?

Ik zal deze avond eens nakijken als ik hetzelfde probleem heb op een ander kanaal. ;)

Bedankt voor het advies.

Groetjes Jeroen :)

@ Corrien

Ik vermoed dat het probleem inderdaad bij de servo's ligt. Ik heb eerst een andere servo van dezelfde reeks ingebouwd en getest. Zonder resultaat, nog steeds kreeg ik afwijkingen t.a.v. het initiële nulpunt van de servo.

Ik heb dan even mijn PT-40 bij de hand genomen, mijn Graupner servo's uitgehaald en ingebouwd in mijn DC-3. Resultaat: een vlekkeloze aansturing van het richtingsroer en de beide hoogteroeren. Na een stuurbeweging keert de servo netjes terug naar het nulpunt en blijft daar ook. Geen last meer van kleine 'storingen'.

Uit dit verhaal besluit ik dat ik beter meteen geïnvesteerd had in Graupner servo's. De 'simpele' servo's die ik bij Conrad kocht blijken niet zo goed te functioneren!!!!

Groeten,
Jeroen

hallo jeroen,

welk bestel nummer had je precies. als ik dit zo lees heeft het meer te maken met potmeter in de servo die niet helemaal lekker werkt zeker omdat de afwijking ook steeds groter wordt.

als je ze pas net hebt zou ik ze terugsturen naar conrad, heb je ze al wat langer zou ik zeggen schroef er is een open.

@ Cheeta

Hierbij het bestelnummer 227727 - 89, terug te vinden via de website Conrad.be

Ik heb het fenomeen voor bij drie van de in totaal vijf bestelde servo's (de overige twee heb ik nog niet uitgepakt).

Ik persoonlijk zou het raar vinden als er met allen iets scheelt aan de potmeter.

Ik denk dat ik er toch eentje zal opengooien, zo zie ik meteen ook even de binnenkant van een servo ;)

Groeten,
Jeroen

Ja vroeger waren we er blij mee maar ja nu voor 8 euro kan het niet zo veel zijn.
Als je dan toch niet te duur uit wil zijn ga dan voor de futaba 3001 /3003
of Graupner 577 niet duur maar toch wel goed.

En stuur de Conrads maar terug is toch 45 euries

Back