teso modelbouw schepen

hallo iedereen
ik ga over enkele weken beginnen aan een teso schip
teso (texels eigen stoomboot onderneming) vaart tussen texel en den helder
ik heb teso gemaild en gevraagd of ik bouwtekeningen kon krijgen
van de schulpengat, dokter wagenmaker en molengat
die tekeningen worden opgestuurd dus dat is niet mijn probleem
mijn vraag is wat is er precies allemaal voor nodig om dit soort grote schepen varend (RC) te maken?

Hallo TF,

Dat hangt er een beetje vanaf hoe groot jij het model gaat bouwen; met een standaard servo kun je de meeste formaten (balans)roer wel hanteren, welke motor en accu je nodig hebt hangt van het formaat af.

Als de Teso vaart met het schip, dat op hun site staat, heb je dubbele bediening nodig; een motor en een roer aan beide kanten.

Groeten, Jan.

Als de Teso vaart met het schip, dat op hun site staat, heb je dubbele bediening nodig; een motor en een roer aan beide kanten.

Jan, de Molengat en de Schulpengat hebben geen roeren maar Voith-Schneiders, hoe het met de Dokter Wagenmaker zit kan ik zo niet zien

Hieronder even wat tips voor de topic starter. Niet van mij maar van Ron van Sommeren, waar ik het overigens voor 100% mee eens ben!!!

Forumtipje, of eigenlijk twee:
Geef woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
Als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.

Groet,

Ad Bakker

@pompebled het schip word ongeveer 1.30m
wat betreft de dubbele bediening ik ga het proberen, maar mijn eerste streven is om dit model varend te krijgen. Zit namelijk met mijn buget.
Varend krijgen zal natuurlijk ook niet goedkoop zijn maar ik heb al een paar spullen thuis waar ik iets mee zou kunnen proberen.
@Ad bakker ik heb het aangepast.

ik heb het aangepast.

Mooi, kan altijd helpen

die tekeningen worden opgestuurd dus dat is niet mijn probleem

Nu misschien nog niet, maar gaan dat waarschijnlijk wel worden. Ik weet niet welke tekeningen ze op gaan sturen, maar het zullen in ieder geval geen modelbouwtekeningen zijn. Meest waarschijnlijk is het het Algemeen Plan (General Arrangemen) en dekplannen. Voor de bouw van de romp zijn lijnenplannen belangrijk, want daar moeten spanten van afgeleid worden. Dat is een lastige stap, maar met wat hulp zal dat waarschijnlijk wel lukken. Maar ik ben dus benieuwd of die er bij zijn.

Ik ga ervan uit dat je houtbouw van plan bent. In dat geval is het belangrijk te weten wat voor gereedschappen je tot je beschikking hebt. Een schip van 1,30 meter zal toch minstens een twintigtal spanten nodig hebben, en die met de hand uitzagen met een figuurzaag is in principe mogelijk, maar een elektrische figuurzaag is wel een hele nuttige hulp daarbij.

Zo zijn er nog legio zaken, maar ik denk dat het het belangrijkste is dat je eerst de tekeningen binnen hebt en je hebt besloten welke je wilt gaan bouwen.

Groet,

Ad Bakker

full

De Dokter Wagemaker heeft 4 roerpropellors.

Teso fan, ook voor jou geldt:
leuk en ambitieus zo'n project, maar... een model van 1,30 meter bouwen?
Ik kan alleen maar zeggen: dapper.
Als je advies wilt m.b.t. de Voith Schneider Propellors of roerpropellors kan ik je helpen; heb ervaring met die dingen. Ze zijn echter niet goedkoop!

Laatst bewerkt door een moderator:
kwa gereedschappen Ben ik niet bang
heb een elektrische figuurzaag, decouperzaag, verstekzaag En cirkelzaag tot mijn beschikking dus dat komt wel goed
van de voith motoren wist ik dat ze behoorlijk duur waren
heb iets gehoord van €100 per stuk??
maar dat is het voordeel aan modelbouw
het hoeft niet in een maand af te zijn
dus dan kan ik nog ff sparen

Teso-fan,

Wordt dit je eerste boot?
Zo ja; misschien kan je beter eerst met wat simpelers beginnen. De TESO-boten lijken dan wel blokkendozen, maar dat zijn het beslist niet! Vooral de romp is best een ingewikkelde vorm, maar ook de rest van de boot zit vol met ingangen, bordessen, gaten, ramen, luiken en noem maar op. Het zijn beslist géén eenvoudige schepen! (en ik kan het weten, ik vaar nog maar een jaar of 30 met aardige regelmaat met die dingen op en neer aangezien paps en mams op Texel wonen).

Mocht je toch door willen zetten: Zijn er ervaren modelbouwers bij jou in de buurt, die je kunnen helpen? Ik denk dat je alle hulp die je kan krijgen, hard nodig zult gaan hebben.

En dan na deze ontmoedigende toespraak: Wel gaaf dat er iemand is die één van deze schepen wil nabouwen!

Dit is misschien dan wel mijn eerste boot, het is niet mijn eerste ervaring met modelbouw. Over de voith roeren, 400 euro vind ik erg duur
maar ik wil deze boot graag laten varen dus ik zal denk ik voor een andere aandrijving gaan. En dan op latere leeftijd alsnog voith roeren gaan aanbrengen

maar ik wil deze boot graag laten varen dus ik zal denk ik voor een andere aandrijving gaan.

Lijkt me erg moeilijk, het onderschip is volgens mij helemaal geënt op deze aandrijving. Ik vemoed dat als je hier gewone schroeven en een roer onder zet, de wendbaarheid nul komma niks is.

Mijn advies: begin eens met een kleinere, overzichtelijke boot om eerste ervaring op te doen. Vele zijn je voorgegaan, en als er met een te complexe boot werd gestart liep dat vrijwel altijd op niets uit.

Kijk eens rond naar bijvoorbeel Springer Tugs, daar zijn erg veel bouwers mee begonnen en het resultaat is dikwijls verrassend leuk.

Groet,

Ad Bakker

Ad, 't gaat pm deze dame:

OK, bedankt Roel. Ik had geen zin om te zoeken, ook ik word wel eens moe....

Deze is qua romp best wel te doen zo te zien, mits er goede tekeningen zijn. Maar zelfs voor deze boot vind ik de opbouw voor een beginnend bouwer veel te complex.

Groet,

Ad Bakker

hallo

deze boot is in ieder geval beter te doen om te beginnen dan de vorige
zit wel heeeel veul reling op
maar ik denk dat deze wel te doen is
een recht doorlopende kabine op het dek en dan een stuurhutje ala mississipy boot er boven op
de zijkant is een zeil dat ze hebben aangebracht zo te zien want het hangt over de reling en zal daar wel aan vast zitten
als je hier plannen van hebt is deze boot met hulp van het forum hier en eventueel een ervaren modelbouwer in de buurt best te doen
ik zou geen hout gebruiken maar een wat moderner materiaal dat scheelt plamuren
zulke platen waar ze reclame op zetten (je ziet ze soms op bouw werven met reclame van de aannemer)
gr raf

@ ad bakker
over de opbouw maak ik me geen zorgen
ik heb ervaring met hout ed, waar ik moeite mee heb is meer de boot RC maken
ik kan bijvoorbeeld wel motortjes, leds en alles aansluiten
mijn probleem zit meer met de zenders en ontvangers

Heeft iemand een idee wat voor motortje ik het beste kan gebruiken
boot word ongeveer 30 cm

Ik zou hem iets groter maken, 50-60cm lang. Dan heb je meer de ruimte en de boot wordt "zeewaardiger"; je kan op ruwer water varen.

De Zeester is in ieder geval wat aandrijving betreft een heel stuk beter behapbaar: Gewoon standaard schroeven en roeren (ik weet even niet of het enkel of dubbel is).
Let wel even op dat ook dit een romp is waar je wel wat werk aan gaat hebben, dus lees éérst een aantal scratch-build verslagen door voordat je aan de gang gaat. Ik kan je aanraden eens in het zeilschepen forum te gaan kijken, naar de 19e eeuwse loodsschoener (van Isola2 dacht ik). En natuurlijk het containerschip van Brecht Mussen en RAF is een mooi voorbeeld als je hem van polyester wil/kan maken. Dat zou ook een goede basis zijn voor mocht je in de toekomst toch weer een TESO-schip wil gaan bouwen; die vorm is m.i. makkelijker te realiseren in polyester dan met spanten en beplanking.

Succes!

Back