Test FAQ

Discussie in 'Duikboten' gestart door Paul Konings, 23 nov 2017.

  1. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Modelbouw FAQ voor schepen-onderzeebootbouw.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Niet veel reactie op je artikel Paul.

    Hein
     
  3. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Hein,

    Op advies van Burp hier even gestald voordat het als FAQ op de juiste plek kan worden gezet.
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Het is wel een korte duidelijke uiteen zetting van een duikboot

    Hein
     
  5. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Bedankt voor je positieve review Hein.

    Paul
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een goed verhaal.
    Kort, laat de meest voorkomende problemen zien zonder te veel op details in te gaan.
     
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Paul, ik vind het een sterk stuk, voor de leek die er aan of mee wil beginnen meer dan prima stof. Bedankt voor jouw moeite en tijd die jij er in hebt gestoken!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2017
    MarcT vindt dit leuk.
  8. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Oh wat is het toch prachtig, leuk en zeer onderhoudend om jullie reacties te lezen. Ik voel mij waarlijk gesterkt om eens een FAQ over stoomketels te schrijven want zo'n FAQ kom ik op het Forum (nog) niet tegen.

    Met vriendelijke groet,

    Paul
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik heb het artikel nogmaals gelezen Paul.
    Omdat ik al 37 jaar modelduikboten heb leest het makkelijk.
    En dan "weet je het wel", omdat het bekend is.
    En slecht is het niet maar er komen toch vragen omdat het een raar gevoel geeft.

    Maar ik kom bij de 2e maal gedeeltelijk lezen wel in mijn ogen rare dingen tegen.
    In welke eeuw heb je dit gelezen en waar heb je het van overgeschreven is mijn gedachte,
    10 amp en 12 volt, en een dag varen en een Hectoperm?
    Doe je dan echt varen of gewoon stilliggen in het water?
    En bij een modelduikboot praten over smeren met olie?

    Er is ook al meer dan 25 jaar een handboek van Norbert Brüggen in de Duitse taal en in het Engels.
    En of het taalkundig nu fout of goed is lig ik niet wakker van.
    Laat iedereen het artikel nog maar eens voor een tweede maal lezen en niet met de gedachte, "dat weet ik wel".
    Plaats eens een foto van jou boot met ingewanden.

    Hein

    ps het forum wordt weer wakker :feli:
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2017
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Kijk. Dat noem ik nou eens kritisch zijn op de juiste respectvolle manier. :yes:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  11. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    .

    Hein,
    Helaas kan ik niet voorkomen dat je in het artikel in jouw ogen rare dingen tegen komt.
    Je hebt gelijk dat het artikel al eens eerder is gepubliceerd en wel in de 20ste eeuw, en nee er geen sprake van plagiaat.
    Een hele dag varen komt voort uit het feit dat niet iedereen de boot om 08:00 te water zet en na 8 uur weer uit het water, maar dat je tussendoor ook andere dingen doet dan varen. Bij de casus van 8 uur continue varen zal het waarschijnlijk zijn dat je ook even moet bijtanken. De frequentie van bijtanken is sterk afhankelijk van de gebruikte elektromotor(en), accu's en regelaars.
    Natuurlijk spreek ik bij een modelduikboot over smeren met olie, het is beter dan smeren met vet bij hoge toerentallen.
    Mogelijk refereer je aan zwembaden die alleen met vet gesmeerde schroefassen toestaan in hun bad, echter bij gebruik van goede as afdichtingen zal er minder olie en/of vet in het water komen dan bij een met factor 50 ingesmeerd lichaam.

    Paul
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Paul,
    dat is dan begin vorige eeuw smeren met olie in een modelduikboot he?
    En bijtanken, je schreef duidelijk een hele dag en dat is niet 7.59 uur ouwehoeren en 1 minuut varen.
    En ik zoals ik lees bedoel je je eigen boot er mee.
    Plaats eens een foto van jou boot met die Hectoperm en zijn ingewanden.
    Is een Hectoperm nog verkrijgbaar?
    Dat is ja antiek.
    Ik vaar al met antiek rond met mijn Faulhabers ten opzichte van waar ze nu mee varen.
    En Hectoperm is van ver daarvoor.
    Hoe is het met die buizen die 100 meter diep kunnen?
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    Maar 100 meter
    wiskers 1 is vrijgegeven voor 200 meter dus dat wil zeggen dat hij tot 600 kan
    maar ja wie wil nu zo diep



    eigenlijk het advies is zie dat je alles waterdicht in elkaar lijmt en dan komt het goed



    gr raf
     
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Heren, ik heb hier even de bezem door gehaald. Baggeraar, jij bent helaas wederom de aanstichter van de ellende. Kap ermee of zoek een ander forum om te griepen. Duidelijker kan ik helaas niet zijn. Geen waarschuwingen meer.

    Paul, bedankt voor jouw bijdrage. We laten het eerst hier even zodat er makkelijk wat aangepast kan worden met de nuttige input van de aanwezige als je dat wenst. Daarna kunnen we wel kijken waar we deze neerzetten.
     
    MarcT, TIMBERWOLF en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Paul,

    Zou je het fijn vinden als ik je er bij help?... Ik zou het eea aan kunnen passen, en het geheel wat “moderniseren”. Het eea voorzien van wat foto’s voor een betere onderbouwing. Meer die richting.
     
    MarcT en Burp vinden dit leuk.
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Paul, wat een leuk initiatief om eens te proberen de duikhoek op de kaart te zetten.

    Ik heb het als niet duikbootbouwer doorgelezen en zit toch met wat vraagtekens.

    Is het alleen om iedereen te wijzen op het feit dat er ook zo nu en dan een duikboot gebouwd wordt of is het de bedoeling om een “beginnerscursus” te plaatsen?

    De aanbevelingen die je plaatst zijn wel erg summier als het gaat over afdichting van de schroefas.

    Ik zou toch zeker vermelden welk soort en type afdichting het beste resultaat geeft.

    Anders zou een advies van “bouw hem waterdicht” al voldoende zijn.

    Wellicht is het ook beter dat je naar een motor verwijst die nog wel te koop is.

    Met het daarbijbehorende stroomverbruik zou je een hele eenvoudige berekening kunnen tonen, zodat iemand kan uitrekenen wat voor soort accu hij kan gaan gebruiken.

    De dikte van de stuurstangen lijkt me niet op de juiste manier bedacht te zijn, ik heb hier messingrond van 2 mm dik en dat buigt op een meter en met alleen in de midden een steun helemaal niets door als je er tegen drukt. Het ligt dus sterk aan het materiaal.

    De ondersteuning elke 10 cm is dan ook helemaal niet altijd nodig.

    Succes met het verder uitwerken.
     
    Burp, JaFa en raf vinden dit leuk.
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Het gaat wel vreemd hier.
    Berichten worden aan de lopende band verwijdert.
    Het artikel klopt niet en de vragen die we aan Paul hebben wist de moderator.
    Hij moet eens bij Roel zijn collega vragen wat hij moet doen.
    De mensen op dit forum kennen elkaar bijna allemaal persoonlijk.

    Hein
     
    raf vindt dit leuk.
  18. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Harm,
    Het kan altijd dat je vraagtekens krijgt bij wat je leest.
    Nee, het niet bedoeld om iedereen er op te wijzen dat er ook model onderzeeboten worden gebouwd, maar slechts een soort proloog die je aan het denken moet zetten als je van plan bent om een model onderzeeboot wil gaan bouwen.
    De summiere aanbeveling voor het afdichten van de schroefas heb ik me laten leiden door wat er van-de-plank te koop is. Een super afdichting zou bv een mechanical seal zijn, zoals gebruikt bij de Walrus-klasse, e.e.a. afhankelijk van de toegepaste schroefas-diameter.
    Dat ik een Hectoperm als voorbeeld heb gebruikt, zou ik (gelet op jouw reactie) beter kunnen vervangen door een elektromotor met een asvermogen van minimaal 40 watt.
    Stuurstangen van servo naar roer-hevel, hebben de neiging om uit te knikken als ze als duwstang worden gebruikt, beter is ze als trekstang te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat elk roer twee stangen naar de servo heeft en de lengte niet kritisch is.

    Altijd blij met onderbouwde opbouwende kritiek,

    Paul
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Paul,
    ik heb toch nog meer vraagtekens.
    Dat je nu “adviseert” om de servo-roerverbinding (indien mogelijk (ik zeg maar wat hoor)) dubbel uit te voeren, omdat je dan trekstangen kan gebruiken die dan niet 3 mm dik (volgens jou) hoeven te zijn omdat ze mogelijk zouden kunnen knikken als je er tegen duwt, is al een veel betere benadering.

    Ik heb op de stoomsleper kettingstuurwerk met op de rechte stukken lasdraad van rvs 1 mm dik.(zo slap als spaghetti)

    Je antwoord over die as afdichting is erg onbevredigend.

    Kan je dan wat uitgebreider vertellen wat je zoal gevonden hebt en wat je dan zelf gebruikt hebt, want er zijn heel veel soorten as afdichtingen.

    Minimaal 40 W ? Aan welk volume boot zou je dat koppelen? Is daar een vuistregel voor, zoals die er is voor de schroefdiameter en de motordiameter. Mijn stoomsleper heeft omgerekend iets van 24 W en die weegt 45 kilo. Lijkt me dat 40 W voor "een paar kilo duikboot" een beetje overdreven is.
    grt Harm
     
  20. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Harm,
    Heel jammer dat je probeert dit topic geheel uit z'n voegen te trekken, je gaat prat op de kennis die je in huis hebt, gelet op je uitlatingen her en der op het forum, maar ik mis toch wel enig technisch inzicht bij jou.
    Denk eens aan de Admiraliteitsformule waarmee je het vermogen kunt omrekenen, de wet van Archimedes, de stromingsleer van Reynolds en de onderzoeken van Froude.

    Paul
     
    MarcT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina